Njurproblem hos katt

P

Pyret_2003

Var hos veterinären i förrgår, fick veta att min katt har för höga njurvärden. Köpte dyr specialmat som han åt av omedelbart men nu verkar han rata den.
De sa att jag helst skulle ge våtfoder för tillfället men jag fick även med en provpåse torrfoder. Provade detta idag och det var tydligen godare.

Nu undrar jag om man själv kan tillsätta något som gör att våtmaten smakar bättre, t ex kokt, sönderdelad kycklinglever eller liknande. Är det någon som har erfarenhet av det så är jag tacksam för tips. Det känns inget vidare:( ,min katt betyder mycket för mig.
 
Sv: Njurproblem hos katt

Att tillsätta kycklinglever låter inte så bra, då en katt med höga njurvärden inte ska ha för mycket protein, och eftersom levern är ett reningsorgan kan det väl vara mycket annat oönskat i den. Det finns olika märken av njurfoder. Om du köpt Hill's kan du t ex pröva Specifics våtfoder.

Om man verkligen står i valet mellan att tvinga katten att äta det den absolut inte vill eller låta den äta vad den tycker om, men få ett kortare liv, brukar jag nog föredra det senare.
 
Sv: Njurproblem hos katt

Man kan ge vanlig mat och tillsätta Renalzin/Ipaketin om det inte funkar med njurmaten. Min mycket kräsna flicka åt RoyalCanin Renal Special dock, det ska vara just för kräsna katter.
 
Sv: Njurproblem hos katt

Det är bättre med våtfoder, men katten ska helst äta njurdieten och då är torrfoder bättre än att du mixtrar med maten. Som MissFideli sa så är renal special extra gott.
Lycka till med din katt.
 
Sv: Njurproblem hos katt

Det löste sig till slut. Jag fick byta foder till Specific Kdw och det äter han. Köpte även Royal Canin Renal i påsar, baserat på tonfisk och det ger jag som lite "krydda" på det andra.
Hans värden har gått ner, han både kissar och dricker mindre och det är bra. Nu dricker han "normalt" igen.
 
Sv: Njurproblem hos katt

Fick byta foder. Lämnade tillbaka det jag köpt och fick Renal och även Specifics njurfoder. Blandar de båda och det funkar jättebra! Hans värden har gått ner, han kissar och dricker mindre. Renal är favoriten!:)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 681
Senast: mackan
·
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 137
Senast: Shenzi
·
Övr. Katt Startar denna tråd med respekt för vad som hänt i diaré-tråden. Tänkte att denna mer kunde innehålla allmänna tips mot magproblem...
Svar
3
· Visningar
953
Senast: Sol
·
L
Övr. Katt jag har en 8 år gammal perser(världens snällaste). men det är tyvärr bara problem med honom. han kom till mig för 4 år sen. jag har...
Svar
1
· Visningar
954
Senast: banjijamp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp