Njurproblem - Foder?

Polly_Mulle

Trådstartare
Har en häst med misstänka njurproblem, och funderar på vad jag bör/inte bör fodra med. Han äter bra hö, havre/korn och fibergi låg och betfor. Fyller ut burkarna med gammalt torrt bröd. (Mycket uppskattat).
Har pratat med vet men de verkar inte ta hans problem på allvar, så vad kan jag göra själv för att underlätta?

Jag har funderat på att ta bort betforen. Funderat på om socker kan ställa till det en del? Vad tror ni?

Sv: Njurproblem - Foder?

hej men det måste veterinären göra det är allvarligt med njurproblem, måste ställa om hela kosten och inte jobba på hästen för mycket. jag tycker att du skall prata eller byt veterinär så här får han inte göra.

Han kissar ofta och lite. Svätter här och var, på stallgången, när man rider osv. Dricker dock bra. Jag vet bara att ngt är fel, inte mer specifikt vad. Blodprov visar inget. Veterinärerna (klinik) tror inte att det är ngt, tycker mest att jag är hispig.

Om det nu är ett problem så är det snarare ett urinrörsproblem(ev blåsproblem) än ett njurproblem.
PL

Vad ska jag göra för att komma till rätta med det? Är det ultraljud som gäller eller urinprov för att veta säkert?

Har har dessutom fått en ink på lite dumt ställe, på påsen till snoppen, kan den störa?

Ursäkta Polly_mulle om jag spinner vidare på din tråd:o

Mer kisseriproblem här:(

om hästen kissar blod, men verkar i övrigt helt frisk, ingen feber inte ovanligt trött eller hängig(dock hängig två dagar efter detta tillfälle som höll sej i två dagar, sen som vanligt igen) kan det varit nåt med njurarna? Ätit nåt i hagen, aspbark? Rötter? Blivit kall?
Vet rek ta bort kraftfodret och täcka ordentligt, tokoselköp och b-vit, vila. Vet kom aldrig ut och undersökte eftersom han blev bättre och inte hade feber. Det var endast den gången jag sett han kissa blod, inte brunt eller så, rött! Inte före, inte efter.

Nu nära tre månader efter, kissar han med en vanlig färg men idag mörkbrunt/lite "segare"(ursäkta mina uttryck!) just i slutet, vilket ska vara normalt/inte farligt?

Mina hästar kissar knallorange just nu p.g.a. det höga karotin innehåller i ensilaget.
Har hästen fått morötter eller lucern?

Även julgranar utkastade i hagen kan ge rött kiss.

Inga morötter, inget lusern. Inga granar.

Dock hade jag inte fått analysen på höt då och han fick i sig onödigt mycket protein. Det var högt proteinvärde i höt..numera står han på skrammelkraftfoder då protein o MJbehovet är väl uppfyllt endast genom höt.
Men om man jämför med sommarbete och proteinintag och kvoter där, så var det (nog) inga speciellt överhöga värden..

Kan tillägggas att den gången han kissade blod såg det ut att göra ONT...

Till att börja med.. hur gammal är hästen?

Är det en gammal häst är det nog kroppen som börjar ge vika.

Betfor ska inte ge njurpeoblem.. om jag var du skulle jag byta vet och kolal upp detta för det låter inge bra...

Han är 10 år i år, inte så gammal, bra hull, bra tänder osv. Inte öm, inte hängig utan som vanligt, men har i stort sett alltid pissat lite dåligt som jag kan minnas, har haft honom i 4,5 år.
Ibland kan jag tycka att han är ngt ngt svullen över njurarna men han reagerar inte på tryck? så jag funderar på om musklerna lurar mig, han är ganska bullig. Ska försöka lägga in en ganska färsk bild.

Låter inte som njurproblem utan mer nått tjall med kisseriet..Urinvägsinfektion?? liten kissblåsa sen vet jag inte vad för mer fel som kan orsaka mkt kissandet

Kollad för urinvägsinfektion men inga bakterier och inte heller smuts i urinrörets utgångshål.

Kan hästar ha liten blåsa? Han verkar ju inte ha ont av det och kissar glatt och oblygt framför publik och kissar likadant framför publik som hemma i box/hage...
Om de kan det så är ju mitt problem inte något problem :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 881
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 625
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 959
Senast: Bee
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 207
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar