Njurfoder till frisk katt?

Wysiwyg

Trådstartare
Kan man ge njurfoder till en katt som är frisk? Kommer nämligen ha två katter tillsammans snart och den ena behöver specialfoder för njurarna medan den andra äter vanligt foder.

De är båda vana vid att ha fri tillgång till torrfoder. Kan inte ge mat på bestämda tider för då hetsäter den ena och kräks upp maten igen :(
 
Sv: Njurfoder till frisk katt?

Nej, nej, nej, nej det är inte lämpligt att ge en frisk katt njurfoder. Foder för katter med nedsatt njurfunktion är proteinreducerade vilket inte alls är bra för friska katter. En del veterinärer börjar tom. överge idén om att ge njursjuka katter njurfoder eftersom de så lätt börjar tappa muskelmassa av sådana foder.

Så tyvärr. Nej. Inte njurfoder till en frisk katt. Om det absolut inte går att utfodra dem separat, fråga din veterinär om det är ett alternativ att ge den njursjuka katten vanligt kattfoder i kombination med fosfotbindare.
 

Liknande trådar

Katthälsa Vi har två gudomliga kattungar hemma nu som är 4 månader. Jag har läst så mycket jag kunnat om foder och vilket som är bäst. Nu äter de...
Svar
16
· Visningar
1 147
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
463
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 195
Senast: Marvin
·
Katthälsa Hur fodrar ni helst om ni kan välja? Antal måltider per dag? Hur ofta? Jag har tänkt att jag vill försöka ge Ping mat fler gånger per...
2
Svar
23
· Visningar
1 644
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp