Mynta2

Trådstartare
Fick just reda på att min första häst jag hade, en liten ponny, avlivades för något år sedan pga att njurarna blev dåliga. Vad kan orsaka dåliga njurar hos en häst ? Hon blev 23 år om åldern har något med saken att göra.

Sv: Njurfel ?

Njurskador kan ha en mängd olika etiologier. För att lista några; tumörer, infektioner (en komplikation till urinvägsinfektion eller urinsten, mer sällan spridda till njurarna via blodet), påverkan av ämnen som är giftiga för njurarna (ekollon, myoglobin (från muskelsönderfall, t ex massiv korsförlamning), läkemedel, vissa växter), andra sjukdomstillstånd som påverkar cirkulationen (chock, blödning, kraftig diarré), urinsten mm.

Hos äldre hästar där förloppet inte är så dramatiskt rör det sig ofta om en progressiv förändring där njurparenkymet undan för undan förstörs. Grundorsaken kan fortfarande finnas bland anledningarna ovan.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
711
Senast: tara
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 977
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 356
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur