Ni (vi) som köper till kraftfoder själva

Seabaz

Trådstartare
Hur mycket pengar i månaden lägger du att köpa kraftfoder till din häst varje månad? (och mineraler)

Undrar mest för att jag tycker kraftfoder är så hiskligt dyrt om man inte fodrar med något som man kan hitta hemma hos en bonde...

Jag har två hästar som knappt får nåt och ändå hatar jag att handla foder typ en gång i kvartalet (en säck lusern och en säck pluss protein går på ca 500kr tillsammans. En hink mineraler går på 250kr men räcker ju typ ett halvår minst)

Ja jag är snål eller ekonomisk men då tänker jag på dom som har fler stora hästar som ligger i hårdträning... Det måste ju handla om flera tusen i månaden eller? :eek:

Älskade pållar :D

Sv: Ni (vi) som köper till kraftfoder själva

Inte så jättemycket pengar just nu faktiskt. Den största utgiften är Conquer (hyaluronsyran). Den kostade 950 kr inklusive frakten, men ska också räcka i ca 4 månader. Annars köper jag Happy Hoof till shettisen och den går på ca 250 kr/säck. Den borde räcka ett par månader åt henne, för hon får inte särskilt mycket numera. Den stora får ett par nävar KwikBeet/dag. Jag har små nävar ;), så en säck räcker lääääääänge... Så numera lever faktiskt mina hästar på nästan enbart grovfoder, känns det som. Det var betydligt dyrare när jag köpte lucernhack som den stora fick en hel del av i en period.

Min pålle får 1 kg kornkross (köper ca 20 kg/45 kr)+ 4 dl pellets om dagen (á 119 kg/20 kg), mineraler 1 dl (350/20 kg), e-vit 20 ml (1 l/109 kr), Mg 10 gr (750 gr/49 kr) + salt.
Sååå typ..
70+90+55+65+20= 300 kr/månad typ!

Har "Hårt tränande häst", betalar dock inte hö! Det ingår i stallhyran :)

Runt 500 i månaden för sto och åring som har fri tillgång på grovfoder :)

oj, glömde betfor!
Hon får 1 dl betforpellets (40 kg/239 kr).. vilket ger typ 20 kr/i månaden? Säg att det kostar mig totalt 350 kr i månaden då, så har jag reserverat mig för eventuella felräkningar ;)

Jag köpte en säck med mineraler, typ 25 kg i höstas. Den kostade ca 500-600 kr, men räcker minst fram till sommaren.
Muslin köpte jag för lite mer än ett år sen, den är fortfarande inte slut. Då kostade säcken 160kr på ge-kås.
Alfalfa hacket kostade lite mer än 200 kr.
Foderjäst kostar 100kr för 4 kg.
Potatisproteinet kostar 160kr för 5 kg, räcker ungefär 4 månader. En säck kostar 900, men tycker det är bekvämt att köpa i hink.
Köpte en liten hink kiselgur idag, 80kr. Räcker väl i evigheter den också.

Det blir inga stora summor varje månad efter det räcker så länge, men när jag köpte av alla sakerna samtidigt kostade det en del. Mineralerna kostade en del.

En hel del just nu... :angel:

Per månad går det åt ungefär
1,5 säck Krafft Lusern pellets ca 300 kr
0,5 säck Betfor ca 150 kr?
1 säck Krafft Muskel ca 300 kr
0,5 säck Soja ca 150 kr
1,5 säck Havre ca 200 kr
1 dunk Linfröolja ca 200 kr
1 burk VSL ca 200 kr
+ mineraler några tior

Jag har fyra hästar; ett digivande sto, ett hingstföl och en 7-årig hingst är de som får kraftfoder och/eller lusern osv. Den sista gamla damen får en näve lusernpellets och en näve betfor för mineralerna bara. Alla har fri tillgång på analyserat grovfoder med en kvot på ca 6,5.

Mineralerna köper jag i säck och de räcker ju länge.

Senast ändrad:

Nu är lucern inte kraftfoder, men i och med att lucern är det som går åt mest...

7 st 15 kg's lucernsäckar a 100 kr 700
1 st 20 kg's Hippo Pro-action a 130 kr 130
½ hink B-vitamin pellets minns inte sort ca 90

för protokollet...
350 kg hö a 2 kr 700

Just nu nån hundring eller knappt det. Krubbskramlas bara här. Men i nov-dec med en helklippt lite tunn häst gick det åt massa pengar till bla Krafft Muskel.

Sist jag handlade foder själv kostade "hinkmaten" (använde mig av grovfoder i stället för kraft) ca 10:-/dag för den ena hästen och 12:-/dag för den andra tror jag.

Till min 30+ häst köper jag till följande varje månad:
4 säckar lusernpellets á 25 kg = 700 kr
3 säckar lusernhack á 20 kg = ca 700 kr
Glucosamin ca 200 kr
Rapsolja 50 kr
Summa ca 1650 kr för en häst... oj... Har inte riktigt vågat räkna förut. Sparar ändå ca 300 kr per månad på att köpa pelletsen pallvis. Sommartider blir det iaf mycket billigare då hästen går på bete - ca 450 kr bara.

Förr om åren har det blivit en hel del pga tunna hästar och relativt dåligt silage. Fodrat med Dodson&Horrell som inte är det billigaste, + lång väg för att köpa det + diverse tillskott som mineraler, munkpeppar, foderjäst, gurkmeja osv osv. Numera har jag ett riktigt bra silage så hästen klarar sig HELT utan kraftfoder, även protein, och ligger fortfarande i överkant!

Har aldrig haft en sån välmusklad häst ens med proteintillskott!

Har dock en hel del kraftfoder över; soja, betfor, kraft blå pellets, mineraler, gurkmeja, foderjäst osv, så lite krubbskrammel a 1 dl/dag får hon faktiskt:).

Lägger ca 800kr/mån på kraftfoder till lilla donnan som har svårt att hålla hull.
Fri tillgång på hö utöver det.
Inte direkt billigt nej.

Räknade lite snabbt att min häst äter för 100kr kraft, 173 kr shy feeder(2veckor), sen en halv dl miner om dagen vilket blir 200? I månaden
Totalt ca500 kr

Inte mycket för min del. Mineralhinken räcker ca 4 månader och den ena hästen äter 0,25 kg havre/dag. Detta är i år. Hur mycket som går åt varierar lite beroende på höanalysen. I år får de soja också vilket är dyrt, men det räcker å andra sidan rätt länge det också. Tillsammans får de i år 0,35 kg soja/dag.

Fy, det var inte kul att räkna efter! Men för oss ingår betfor och mineraler. För oss så blir krafften:

40kg Spillers conditioning mix/månad=548:-
30 dl linfröolja/månad= 150:-

Hoppas på en analys för nya höet snart för jag har svårt att tänka mig att det är lika dåliga värden som det förra... Skulle vara skönt för samvetet att ge betydligt mycket mindre krafft! :)

Jag har bara gett lite müsli, linföolja, mineraler och bakjäst.

Mineraler ca 50 :-
Linfröolja ca 150 :-
Jäst 55 :-

Müslin har räckt ända sedan oktober, så det är väl ca 40 :-, ja så 250 :-/månad. Nu har jag gått ner till enbart jäst och nån morot efter foderbyte, så nu blir det väldigt lite.

Den här typen av frågor är bra så man tänker efter lite vart pengarna går. :)

1 säck Krafft räcker ca 2 veckor så det blir 2/månad = 380:-
För tillfället har vi lagt till Equi Jewel. En säck kostar ca 500:-, men vi ger bara 1 dl/dag så kanske 100:-/månad för den.
Hästen har tillgång till saltsten och den tar ca 2 månader innan den är slut (brukar få slänga resterna när den är så sönderslickad att den går i bitar. :D )

Summa: ca 500:-/månad

Hästen tränas för tävling och kommer att få ökat kraftfoder allteftersom behovet ökar.
Glömde ju det "viktigaste"! Hon får ett par morötter/dag. :p

Min häst äter inte så mycket kraftfoder egentligen men det går åt en del tillskott för att balansera upp värdena på grovfodret, så det blir en hel del pytsande ändå.

Saxar från mitt exceldokument där superkontrollanten jag räknar både på värden och pengar :p
Lusern 0,40kg/dag = 2,7 kr/dag = 82,8 kr/månad
Vetekli 0,15kg/dag = 0,7 kr/dag = 22,3 kr/månad
Potatisprotein 0,20 kg/dag = 4 kr/dag = 124 kr/månad
Vimital Magnesium 15g/dag = 1,2 kr/dag = 36 kr/månad
Fosforbalans 10g/dag =1,5 kr/dag = 46,5 kr/månad
Hippo mineraler 0,15kg/dag = 3,0 kr/dag = 92,7 kr/månad

Summa: 455,8:- /månad
(Har inte räknat med Gurkmejan, han får 2 msk/dag och jag ger 120:- för 1 kg )

Det stora är väl egentligen potatisproteinet, där en säck kostar 500:-, men å andra sidan räcker den nästan ett halvår så det är en kostnad som inte känns så mycket.

Ibland gnäller jag över matkostnaden för hästen (runt 8-900:-/månad inklusive grovfoder) och sen kommer jag på mig själv med att mitt eget matkonto ligger på runt 2000:-/månad och det säger jag ju ingenting om :angel:
Men det är ändå lite ironiskt att jag, som inte tycker det ska behövas mer än grovfoder egentligen, ändå måste ge allt ovanstående "bara" för att grovfodret är lågt i protein, fosfor och magnesium...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Habina
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 952
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 807
Senast: MaritH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar