Ni uppfödare, hur ser ni på kastrering?

Alexandra_W

Trådstartare
Lite nyfiken bara. Kastrering är ju av någon anledning ett 'känsligt' ämne om det görs 'bara ändå' så att säga. Och undrar hur ni uppfödare, både med brukshundsras och andra raser, ser på om en valpköpare av en eller annan anledning (bara för att eller pga problem med hur hunden uppför sig etc) kastrerar hunden?

Sv: Ni uppfödare, hur ser ni på kastrering?

Är det en hund som inte ska gå i avel av olika anledningar så är jag positiv! Både för hane & tik, tiken slipper löp och skendräktighet, risken för livmoderinflammation försvinner och hanen slipper må dåligt när grannes tik löper osv..

Detta är givetvis under förutsättning att matte/husse har tänkt igenom saken ordentligt och vet vad det innebär efteråt (mat, motion osv.) Och att de förstår att en kastrering inte är en universallösning på problem utan gör det för hundens skull.

Min gamla tik här hemma har jag funderat på att kastrera för hon ska inte ha fler kullar, hon tappar tänder när hon är dräktig och har dessutom fått ett blåsljud på hjärtat nu vid 7års ålder. Det som gör att jag drar mig för det är att hon redan nu har väääldigt lätt att lägga på sig och får minimalt med mat. Ska hon få mindre så får hon nästan ingenting alls:crazy: (hon väger 5kg så man har inte så mkt mat att spela med)

Jo, det där är ju min syn också. Ska djuret inte i avel, och/eller man t ex har flera hundar av olika kön och vill underlätta under löp, eller man som en del av lösningen vid vissa beteendeproblem kastrerar, så ser jag inte hur det på ngt vis kan ses som en nackdel. För hundens del så oavsett om det inte löser ngt av det matte/husse ville, så får hunden minskad/eliminerad risk att drabbas av vissa lidanden.

Men ändå tycks vissa uppfödare på något vis se det som något negativt att deras uppfödning kastrerats, ve och fasa? Märks ju bara man nämner kastrering att många rynkar på näsan, både uppfödare och andra (nån skrev i en tråd att hon funderat på att kastrera sin hane, pga fullt vettiga anledningar, men alla hade tyckt hon var knäpp och tyckt att nej)

Samtidigt finns det ju uppfödare som inte ser ngt problem med det, vet när jag letade tik åt pappa men hittade hanar i överflöd, pappa vill inte ha hane pga att den senaste han hade var löptiksKNÄPP (hade inga hörntänder kvar,d e hade han slitit sönder på hundgårdsstängslet när han skulle uuuut för det fanns en löptik inom en halvmils radie). Då vet jag att tom en uppfödare tyckte 'men kastrera hanen så slipper du ju det?'

Samtidigt så - slump eller ej - det blev extremt stentyst från min herres uppfödare efter mailet där jag skrev att jag kastrerat. Kan som sagt vara en slump, men mailadressen är densamma som förr, mina mail har inte studsat (skrivit tre stycken) - men inga svar. Förr fick jag alltid svar även på menlösa 'här får ni lite bilder'-mail.. Därför jag började undra hur andra resonerade och hur 'känslig' frågan är?

Om inte hunden ska gå i avel har jag inga problem med kastration. Jag föredrar att man väljer att kastrera om man har både hane och tik. Igår leverade jag en hund som ska jobba, och han kommer att kastreras för att eliminera risken för distraktion.

Med risk för trådkapning... ;)
Men vi har en landseertik på ett år som just nu har underbett, och om hon fortfarande har det vid 1,5 års ålder blir det ju avelsförbud på henne. Skulle man i såfall välja kastrering (det heter väl så även när det gäller tik numera?)av tiken för att undvika ev "sjukdommar" eller vad skulle man rekommendera?

Jag hade nog kastrerat en sån tik om det hade varit min:)
Skönt att slippa oroa sig för livmodersinflammation och skönt att slippa löpen.

Lättast är ju om du pratar med en vet du har förtroende för och diskuterar med denne för/nackdelar och efter det bestämmer dig. Kanske gör en lista med för och emot?

Känner du dig osäker så kan du ju alltid vänta!

knapp

Jag är ingen uppfödare men om jag hade tik som inte skulle i avel och hade pengarna skulle jag kastrera. Aldrig behöva va rädd för tjuvparning och ingen risk för pyo och man minimerar risken för juvertumörer.. Hane e ju lite svårare om man vill ställa ut, de går typ aldrig vettigt på utställning utan kulor även om man har intyg.. men å andra sidan är ju kastration av hanen ett enkelt ingrepp så även där förstår jag inte varför det ska ses snett på. Tror det mest är karlar som förknippar det med sina egna juveler som förfasar sej :devil:

Har inget emot att ägare kastrerar sina hundar. Som flera andra sagt innan så .. skall inte hunden gå i avel så ser jag inget som hindrar.

Har (hade) en hane ute på foder... Mycket lovande... mycket duktig jakthund. Snygg att se på.

Den kastrerade vi trots att tanken var att den skulle avlas på. Enda orsaken till kastrationen var att han hade hängpung... och slet sönder pungen varenda gång han var på jakt. Efter en dag i skogen så kunde han inte sitta ordentligt på nästan en vecka. Pungen var uppskavd och var som ett blodigt paket.
Fodervärdarna var förtvivlade och led med honom. Så för hundens skull ... knips knips... Och ägandet övergick till fodervärden.

Han har ju en lika snygg och duktig bror utan hängpung... så generna finns ju att tillgå ändå.

(Om någon undrar vad det är för ras som kan slita sönder pungen så talar vi om korthårstax.. Låg markfrigång med andra ord.. och ingen behåring som skyddar.)

Har nu en halvbror till honom hemma... utan hängpung... Sällan några skavsår på den pungen.

Med risk för trådkapning... ;)
Men vi har en landseertik på ett år som just nu har underbett, och om hon fortfarande har det vid 1,5 års ålder blir det ju avelsförbud på henne. Skulle man i såfall välja kastrering (det heter väl så även när det gäller tik numera?)av tiken för att undvika ev "sjukdommar" eller vad skulle man rekommendera?

Jag skulle rek kastrering. Du slipper pyo och kanske även grannhundar på besök ;)
vem är hon efter? *nyfiken* ursäkta ts..

Det är helt klart att du skall kastrera henne då. Det är en bra lösning, man får en tik som inte löper och hon kan ALDRIG få livmoderinflammation. Jag har haft 2 tikar med livmoderinflammation, den en gick att medicinera den andra dog av chock. Hon hade en dold infl. inga flytningar, hon drack inte mycket vatten och hon hade ingen feber. Men hennes livmoder var lika stor som min underarm, normalt är den som en lillfingernagel. Hon fick blodtransfution men man ansåg att hon bara skulle leva några veckor så hon fick gå till sista vilan.
Har man hanhundar som inte ska ställas ut, avlas på eller som har defekter typ HD, så kan man visst kastrera dom, det tycker jag är helt OK.

Jag skulle rek kastrering. Du slipper pyo och kanske även grannhundar på besök ;)
vem är hon efter? *nyfiken* ursäkta ts..

Hennes pappa är Kullarnas Åtråvärda Årvar "Lillen".

Om hunden ändå inte ska gå i avel så ser jag bara fördelar med att kastrera, både tikar och hanhundar. Jag brukar propagera för att fler ska kastrera sina hundar! :)

Helt ok om mina valpköpare vill kastrera. De har köpt hunden av mig och får göra som de vill. Sånt lägger inte jag mig i.
Faktum är att en tik från mig kastreras i dag...ja kanske hon precis blivit klar :) Matte har frågat mig vad jag tyckte och jag sa hon får göra som hon vill Och jag stöttar henne i beslutet hon tar.

Vår uppfödare rekommenderar kastrering om man är säker på att hunden inte ska avlas på. Redan innan hunden var född började de tala om för-och nackdelar med olika kastreringsmetoder. Allt för att vi önskade en hanhund.

/Syrsa

Det är klart att man ska kastrera om det behövs och om hunden inte ska gå i avel. Det underlättar en hel del och löptikar blir faktiskt deprimerade under löpet. Det är jobbigt att ha både hanar och tikar oavsett om man har uppfödning eller inte. Man gör det som krävs för att hundarna ska må bra.

vi anser att om det är bäst för hunden så inga problem.

å andra sidan har vi inte haft någon hundköpare som velat kasta pengar på kastrering "bara för att" utan bara när det har funnits några problem.

Mm, i mitt fall var det flera anledningar som spelade in.

Tyngst vägde utan tvekan det att han började visa hanhundsaggresivitet. Men med i beslutet var också det faktum att pappa har en tik, som vi träffar ofta, samt att min andra hund (en kastrerad tik) började bli till åren, och nästa hund gärna skulle vara en tik, och då skulle jag få problemet med att i samma hus ha en fertil hane och en fertil tik. Något jag tidigare haft, men jag har också sett hur extremt skönt det är med en kastrerad hane i detta fall, då min tidigare hane kastrerades pga testikeltumör.

Hade kastrering varit billigare, hade jag mest troligt kastrerat redan innan det visade sig minsta hanhundsaggresivitet, helt enkelt för de övriga fördelarna. Men hanhundsaggresiviteten avgjorde. Den var dock inte på något vis extrem, och jag hade jobbat med den innan, och räknade inte med att kastreringen skulle vara en universallösning. Utan ansåg mer att hjälpte det så kanon, hjälpte det inte hade jag ändå bara att vinna iom de andra fördelar en kastraktion gav.

Innan kastrering hade vi tränat såpass att hanhundsmöten under kontroll (koppel eller fotgående lös etc) inte var några problem, ej heller att sitta still 'fot' lös vid min sida när andra hanar sprang omkring. Däremot var 'promenadsituationer' fortfarande problem för andra i 'familjen' som hunden kände men inte riktigt ansåg stod så högt i rang :angel:

Lös däremot fungerade det dåligt såtillvida att han var på tok för bossig mot andra hanar, och mopsade. Gick att bryta även om man ibland fick ta tag i honom för att 'väcka' honom och få fokus. Det gick aldrig till regelrätt slagsmål heller, men hade han mött en likasinnad hade det mest troligt smällt å det brutalaste. Detta påverkade eg inte vardagen i någon större utsträckning, mer än att jag inte vågade ha honom med på ridturer, då man inte vet vad ANDRA har för pli på sin hund, och en främmande hane som kom fram till min, även om han satt fot, vet jag ärligt talat inte hur det skulle gått.

I övrigt påverkade det 'bara' i väntrum osv, då man fick se till att ha stenkoll på honom om det fanns andra hanhundar och han hade svårt att koppla av rent generellt om det fanns andra, främmande hanhundar där.

Jag minns inte om jag mailade uppfödaren strax före eller strax efter kastreringen, men i samband med den iaf, beskrev varför osv - alla skälen inkl de praktiska med tik etc - och la till att jag hoppas de inte tog illa upp bla bla. INget svar.

Mailade några månader senare att 'allmänt rapport'-mail, och nämnde då igen kastreringen under förespeglingen att 'jag minns inte om jag sagt det'. Inget svar. Ej heller det tredje mail jag skickade kring jul, även det ett 'allmänt rapportmail' fick något svar. Då jag började undra om de drabbats av ngn form av familjeproblem/etc så de sas var 'allmänt frånvarande' eller bytt mailadress. Det tycks dock inte som någotdera, mailen är enligt hemsida som är nyuppdaterad densamma, och hemsidan uppateras som sagt. Då jag började fundera på om jag stampat på någon rejält öm tå iom kastreringen. Det kan naturligtvis finnas en rad andra anledningar till de uteblivna mailsvaren men, men man funderar ju som sagt.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 908
Senast: Otherside
·
R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i... 2
Svar
32
· Visningar
1 281
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 537
Senast: Jeps
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
646
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka