Ni trångbodda....

doglover

Trådstartare
Hur funkar det för er?
Vår lägenhet är en fin 2:a på 65 kvm. Hallen är långsmal, matplatsen i köket är 9 kvm skulle jag tro, sedan kommer ju själva köksdelen som är långsmalt.
Vardagsrummet är 20 kvm och rektangulärt.
Badrummet är fyrkantigt och ganska litet.
Vi har en klädkammare som är ett litet minirum där man kan ha barnvagnen etc om man bara rensar och gör iordning.
Sovrummet är som vardagsrummet, fast aningen mindre. Där inne har vi ett sängbord, en 160¤ säng och en byrå med TV-n på.
Vi har en liten sektion i hallen där vi kan ha skötbord och vi har lite plats i sovrummet för spjälsängen.
Hur kan man få det att verka större, mera rymligare utan att det tar så mycket golvyta? Bebisen ska ju också ha sina saker osv...
Det är uteslutet att flytta till en större lägenhet, men det är något vi får kolla upp. I såfall skulle det ta lång tid,.,

Sv: Ni trångbodda....

Kan ni inte ha skötborde i badrummet, tex över badkaret? Verkar rätt opraktiskt att ha det där det inte finns vatten.
Sen kanske ni kan ha en loftsäng så kan ni ha barnets säng och saker under ert.

Kan ni inte ha skötborde i badrummet, tex över badkaret? Verkar rätt opraktiskt att ha det där det inte finns vatten.
Sen kanske ni kan ha en loftsäng så kan ni ha barnets säng och saker under ert.

jo, skötbordet skulle ju i såfall stå rakt framför badrummet, så det är väldigt nära till rinnande vatten. 2-3 meter max.
Loftsäng? De där va en bra idé faktiskt. Fast vi vet inte om de går i början ifall babyn vägrar att sova i egen säng. annars vore de en väldigt bra lösning faktiskt. finns ju säkerhetsbalkar man kan sätta omkring...

När jag fick första barnet bodde vi i en etta utan toa o dusch, vi hade utedass o det var fan inte kul. Nu har vi separerat o man ska kanske inte skylla allt på trångboddheten men fyra pers som vi var tills han flyttade var för mycket folk o grejer på för liten yta(2a med sovloft). Prioritera att bo så att ni får plats o inte ständigt trampar på varandras grejer, det är tillräckligt jobbigt ändå.

inte bar,vi är 2vuxna,2hundar å ett barn på ca 6mån.vårt hus e 55kvm,å det e för trångt?? vi har tänkt flytta inom 1år till ett hus på minst 100kvm...

Vi är trångbodda. En 2:a på 56 kvm och här bor vi två vuxna, två hundar och en 4-åring varannan vecka. I sovrummet finns alltså inte mycket plats kvar då vi har vår säng (140 cm) och barnets säng (70 cm) + leksaker, bilmatta mm... :smirk:

Vi drömmer om att flytta, men här i Stockholm är det ett helsike för det är så dyrt. Började titta på villor, sen radhus, sen 4: or och nu 3: or men även de har vi knappt råd med. Hoppas vi hittar en inte alltför dyr!

Vi har dessutom både datahörna och musikstudiohörna i vardagsrummet, min sambo är musiker. Så inte heller där finns många tomma kvm.... :crazy: Jag har egentligen inga tips, men du är inte ensam! :)

Låter som vår gamla lägenhet... fast vi flyttade därifrån innan vi fick barn... :smirk:

Vi bor i en trea med två barn så när vi fick sista bebin hade största barnet ett rum, resten låter ganska likt ert. Vi har tittat på möjligheter att bo i en tvåa också ifall vi skulle flyttat till en stor "dyr stad".

Ni behöver inte göra nästan något på ett år. Man behöver inget skötbord. Vi har bytt på golvet eller på sängen eller i soffan, man kan ha en sån där liten uppblåsbar skötbädd bara om man är rädd om underlaget. Är barnet rejält nedbajsat spolar man av det i duschen eller handfatet :D

Se till att spjälsängen är av den mindre modellen (Ikeas billigaste funkar) och att du kan sänka eller ta bort en sida så du kan ha den helt intill vuxensängen i början. Då är det lätt att reglera närhet och eget sovande och man vaknar inte så jättemycket när man ska amma om man slipper gå upp.

Hur stor är klädkammaren? Det kan vara en oerhörd fördel när du slutar nattamma att ha barnet i eget rum. Behöver inte vara så, men en del barn sover bättre utan att höra maten...
Är den så stor att ni kan sova där är det perfekt för då får ju barnet ett eget rum, annars går barnsängen in där och barnet får ha lekrum i vardagsrummet. (Sovrummet för vuxna måste vara fredat även om det bara är 3 m2 för man behöver kunna stänga om sig och sova i skift !)

Det är bara fördelar att bo trångt med ett LITET barn :idea: Mycket lättare att barnsäkra och passa :idea:

En sak ni redan kan fundera på är att planera för GRYMT MYCKET FÖRVARING så högt upp som möjligt i lgh. Allt eftersom barnet växer behöver man nämligen flytta undan mer och mer högre upp :angel: Hyllplan strax under taket överallt är mycket värdefulla :p

Senast ändrad:

Hej höll barnet på vänstra armen och höll i vänster ben med handen duchen i höger med fingrarna så jag snabbt kunde sluta om vattentempen ändrade sig, skötte han sen i knät eller på en handuk på sängen .skippa skötbordet.

Vi bor två vuxna, en 3åring, en 2månaders bebis och 2 hundar på 40km2. Vi har ingen toa eller dusch, men min pappa bor 10 min härifrån.
Vi har bott här i 3år, men håller på att bygga nytt hus här på tomten. Men jag ska ärligt säga att jag kommer att sakna mitt lilla enkla torp.
Allt går om man vill;)
Skippa onödiga saker som skötbord och badbalja. Använd lite plastad frotte att lägga på sägen eller golvet. Bada i diskhon eller handfatet istället. Smarta förvaringar är ju bra att ha, har blivit expert på att ständigt hitta nya ställen.:D
Många ramlar av stolen när man berättar hur man bor och tycker man är konstig.
Men vi är fullt normala:rofl:

Nu ska jag ut och duscha under vattenslangen.

Ajabaja! Inte låta barn sova i rum med bara en enda utgång! Ett sovrum ska alltid ha minst två utrymmningsvägar.
(Själv svor jag eder och förbannelse över mammas "elaka" regel som gjorde att jag itne fick eget rum i klädkammaren, men idag förstår jag varför)

klädkammaren är stor nog att få in en liten barnsäng, men då har vi ingenstans att ha barnvagnen. vi vågar inte ha den ute ifall nån här skulle hitta på nåt med den. å så vill vi kunna komma fram i lägenheten. vi gillar vår lägenhet. perfekt placerad på första våningen utan nåra trappor. max 2 min till tvättstugan å 10 min till centrum. dessutom bor farsan tvärs över. tur det, för han ska ha min hund eftersom hon inte tål barn.
har funderat på att skaffa sköbord man kan ha på badkaret, är det lika bra?

inte bar,vi är 2vuxna,2hundar å ett barn på ca 6mån.vårt hus e 55kvm,å det e för trångt?? vi har tänkt flytta inom 1år till ett hus på minst 100kvm...

100kvm, guuud vad skönt! Har litet hus med stoooor tomt så hade det inte varit för att hästarna bor så bra här hade jag oxå flyttat!

Que ?

Det har de flesta av mina sovrum aldrig haft.

En bra brandvarnare och brandsläckare är nog viktigare än att kunna slänga ut ungen genom ett fönster på sjunde våningen :p

har funderat på att skaffa sköbord man kan ha på badkaret, är det lika bra?

Vi har två skötbord, ett är ELFA och ett är ett sånt som man hänger över badkaret. Båda funkar jättebra. Enda kravet man kan ha på ett skötbord egentligen är att det har en lagom höjd så man slipper böja sig. När jag var nyförlöst hade jag kunnat byta blöja på golvet som någon föreslog - jag hade fått kejsarsnitt. Och så är det ju bra att ha skötbordet nära vatten. Vår dotter har t ex inte tålt våtservetter (de är jättestarka) så det är absolut nödvändigt att använda vanliga skötlappar (Euroshoppers är kanon förresten) med vatten på.

Skötbordet som vi har på badkaret är lite rangligt, men så var det också nån billig modell. och det spelar absolut ingen roll (vår dotter har aldrig varit i närheten av att ramla ner och nu är hon 1 år 9 mån). Vi köpte först den där som man kan fälla upp men det visade sig inte passa på vårt badkar då vi har ett infällt badkar (i klinkers). Den behövde en vägg bakom att luta mot. Har man ett normalt badkar bör ett sånt skötbord funka. Det är absolut ingen nödvändig funktion att kunna lyfta upp det dock, för det är jätteenkelt att bara lyfta bort skötbordet om man vill bada. Förutsatt att man har någon plats att ställa det på.

Que ?

Det har de flesta av mina sovrum aldrig haft.

En bra brandvarnare och brandsläckare är nog viktigare än att kunna slänga ut ungen genom ett fönster på sjunde våningen :p

Så vad gör man om det brinner i hallen utanför klädkammaren? Var ska brandmännen ta sig in?

Nåja jag tycker kanske också att det är lite väl extremt säkerhetstänkande att inte kunna inreda en klädkammare som ett rum, men hon har ju ändå en poäng där.

Vänta med skötbord och se om du verkligen behöver ett. Jag tyckte det tog för stor platts. Om trångboddhet kan jag säga att det går aldeles utmärkt att bo trångt ett tag men i längden blir det frustrerande att inte kunna bjuda hem folk när barnen fyller år och att ha ha alla barnens leksaker i vardagsrummet.

Vi är två vuxna, en 2,5-åring, bebis i magen som kommer vilken dag som helst, en hund och katt på 45 kvm och sovloft. Det kommer nog att bli lite trångt men allt går bara man vill. ;)

Vi har faktiskt inte uppfattat det som trångt förrän nu när man börjar fundera på hur det ska bli när den lill* börjar röra sig.
Det som är lite tråkigt är att man måste ha mycket leksaker nere i vardagsrummet då vi har en otäck trapp som sonen inte kan gå själv i. Nu ska vi börja bygga ut huset och det ska bli skönt att barnen ska få varsina rum. Men som sagt hittills har vi klarat oss bra på våra kvadrat och tror vi kommer att göra det tills den lille blir större (om typ ett år eller så).

Det går att göra så praktiska och smarta lösningar bara man tänker efter och klurar lite... Vår son sov i spjälsäng i fotändan av vår säng tills han var 1,5. Då fick han stor säng och sover i andra delen av sovloftet och det funkar kanon. Ett par trångbodda kompisar hade skötbord på badkaret och tyckte det var kanon.
Lycka till!! :)

Liknande trådar

Hemmet Vi har ett rum som vi inte vet hur vi ska inreda riktigt. Det som måste få plats är minst ett skrivbord och våran träningsbänk...
Svar
3
· Visningar
1 519
Senast: Tjôta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama