Ni som väger runt 75 kg

Ponnymorsa

Trådstartare
Alla ni som väger runt 75 kg, vad rider ni för hästar?
Ras, typ, ålder, inriktning, osv?
Vet att jag är skitfjantig, men har dåligt samvete för min häst pga min vikt!
 
Sv: Ni som väger runt 75 kg

Inte riktigt 75 kg men mellan 69-72 är hyfsat normalt för mig.

Jag har ett arabiskt fbl som jag ridit från start så att säga. Hon blir 6 år i år. Hon är en "sportmodell", mycket galoppblod och växer långsamt så hon fick bygga upp sig för egen maskin som handhäst så började jag rida mer regelbundet när hon var 5 år och snön började försvinna runt vårkanten. Rör sig idag stadigt och tydligen var hon riktigt stabil för ålder och utbildningsnivå enligt andra som ridit henne under förra året. Debuterade distanser på 5 mil förra året.

Min gammelhäst är en ponny som jag haft sedan 11årsåldern så hon har hängt med ganska länge och därmed följt min viktökning. Det är en maxad D-ponny russ/hbl. Jag brukar beskriva henne som stor kropp och taxben. En rejäl dam i både kropp och ben. Även hon har gått distanser på 5 mil för ett par år sedan men nu är hon mest pensionär och promenadrids på skoj.

Nu är jag lite tyngre än vanligt då jag har bebis på tillverkning, sista gången jag red vägde jag mellan 75-80 tror jag. Det gick det med!
 
Sv: Ni som väger runt 75 kg

Känner igen mig, har en underbar liten häst men på grund av andra problem med bla arbetslöshet som gjort att jag blivit väldigt lat och stillasittande, så har jag så dåligt samvete för att jag rider min lilla isisdam på bara 1,32 men av den grova typen. Själv väger jag lite mindre än du men kämpar för att komma ner till 65 vilket brukar vara min normala vikt. Har haft hästen i över tio år så det känns viktigare att göra något åt min vikt än att byta häst. Kommer inte byta ut min häst får jag inte någon ordning på min vikt kommer det bli mer och mer körning istället.

Har också en liten och lätt medryttare samt att jag försöker jobba hästen från marken då och då så hon slipper konka runt på mig.
 
Sv: Ni som väger runt 75 kg

Welsh Cob, 150 cm, western. Daglig träning under högsäsong, under vintern ca 3-4 ggr i veckan.

Paintkorsning, 157 cm, western, Daglig träning under högsäsong, under vintern ca 3-4 ggr i veckan.
 
Sv: Ni som väger runt 75 kg

När jag vägde 76 var jag för tung för min d-ponny av den slimmade typen (ca 325 kg) men hade inga problem med dotterns grövre d-ponny (ca 425 kg) Man märker om pållen tycker man är för tung. Det blir lite mer "ett ben i varje hörn" liksom ;) Jag lyckades bli av med tio kilo och känner att jag nu skulle kunna rida min d-ponny utan problem nu (om han var i livet fortfarande). Nu är det dock varmblodstravare som gäller i mitt stall. De är inte så stora heller och skulle säkert klara av de extra tio kilona om de skulle komma igen (vilket jag verkligen inte hoppas:angel:)
 
Sv: Ni som väger runt 75 kg

Väger 70-72kg ibland lite mer ibland lite mindre. Har ett halvblod på 167.
Ridit in / till hästar från en liten datmoor ponny till stor häst på 174. När jag red dartmooren så bantade jag ned till 68 först dock samt byggde upp ryggmusklerna på ponnyn med tömkörning och löshoppning innan jag började sitta in.

Men har man bara balans och kan rida hästen i bra form så är inte vikten ett lika stort hinder.
 
Sv: Ni som väger runt 75 kg

Appaloosa på 153, som jag ridit in själv, tidigare även en travare på 149 (numera pensionerad), Westerninriktning på båda. Det verkar inte som om någon av dem har något som helst problem med min vikt.
 
Sv: Ni som väger runt 75 kg

Jag har en islänning som är 135 hög men grov och stark som en oxe.
Han är normalt sett vältränad och då är det inga som helst problem att skicka upp ngn som väger 100kg han knatar på som ingenting iaf.

Har ävet ett fullblod av smäcker typ och hon verkar inte ha de minsta problem att släpa runt på mig hon heller.
Mina hästar är allroundhästar som rids i både hoppning, dressyr och skogsmullar :)
 
Sv: Ni som väger runt 75 kg

Tack för era svar. Jag har ett 4 årigt fullblod mellan 165 och 170.
Håller på att bygga upp honom från marken, då han har dålig muskulatur.
Har skrittat barbacka och han verkar inte må dåligt av att bära mig då. Men jag brottas hela tiden med tanken på om jag bör gå ner i vikt för hans skull.
Men det kanske är som någon skrev att man dels märker på hästen och dels att det beror på hur välbalanserad man är?
 
Sv: Ni som väger runt 75 kg

Jag vill då påstå att 50kg obalancerad ryttare är värre än 75kg balancerad.

Jag tycker inte du ska vara orolig, hästen kommer att säga till om den tycker du är för tung.
Hästar är inte dumma ;)
 
Sv: Ni som väger runt 75 kg

Tror inte du behöver oroa dig det minsta. Som redan sagts lär hästen tala om för dig om den upplever nåt som inte är bra...om det sen är för att den tycker vikten är otrevlig eller om det är sadeln som inte ligger optimalt får du forska i när det dyker upp.

Kan ju tillägga att båda mina hästars utrustning väger över 20 kg (sadel, pad o.s.v.=westersadel= så dom bär duktigt mycket mer än de flesta hästar som rids enligt den engelska läran ;)
 
Sv: Ni som väger runt 75 kg

Welsh cob på ca 143cm och i framtiden connemara som nog blir lite större men är nättare.

Hade iofs tänkt att närma mig 65kg men det är ett långtidsprojekt.
 
Sv: Ni som väger runt 75 kg

*KL*

Min första tanke är 75 är ju inte jättemycket? Om 75 var på tok för mycket för en häst av "normal" storlek skulle det ju vara kört för många. TS, jag tror inte du behöver oroa dig det minsta så länge du inte är jätteobalanserad. :) Och du när märka om du är för stor!
 
Sv: Ni som väger runt 75 kg

Det verkar som att ingen tycker att 75 kg egentligen är speciellt mycket. Jag kanske ska slappna av lite :)
Tack!!!!
 
Sv: Ni som väger runt 75 kg

Det viktigaste oavsett är varierad träning som håller hästen i god kondition och en balanserad ryttare. Vikten i sig är nog inte så avgörande om inte hästen är väldigt omusklad och ur kondition. Vikt kan ju se ut på så väldigt många olika sätt.
 
Sv: Ni som väger runt 75 kg

Av, vilken bra sida! Fast jag är inte riktigt så vältränad som de ;)
Men är 170 lång, så fläsket är iaf fördelat på en rätt lång yta :D
 
Sv: Ni som väger runt 75 kg

Jag väger 82 kg just nu (egentligen är det mer normalt för mig att väga runt 75, så det är därför jag svarar :p) och jag rider och äger en rättså smäcker kallblodstravare, av den "moderna" typen kan man säga (alltså den som nästan lutar åt ett kraftigt varmblod ;) ), som är 155 cm i mankhöjd.

Vi rider tränar lite dressyr och hoppar lite då och då, så högt matte vågar (typ 60 cm alltså :D).
 
Sv: Ni som väger runt 75 kg

Jag har samma noja med min häst... Dock så har jag aldrig märkt på honom att han tyckt jag varit tung, han går både lugnt och fint och kan dra på en jäkla massa i full fart. Inget ben i varje hörn heller ;)

Har haft honom i 2,5 år och har under den tiden vägt 67 kg som minst och 79 som mest. Normalt är dock 70-72 där jag ligger nu. Han är en blandning mellan arab och welsh/fjording. 140 hög bara med kropp som en fjording. Diskuterade hans storlek och min vikt med hans massör första gången hon var ut, hon jämförde honom med en stor häst med taxben och menade att han tar mer vikt än många fullblod t.ex.

Men det är klart man oroar sig ibland, speciellt när man känner själv att vikten gått upp och man blivit klumpigare... Jag gör som nån annan här i tråden, kör med en liten o lätt medryttare :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
970
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 010
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 104
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 155
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp