Ni som tävlar LB och LA

malinsky

Trådstartare
Vilken av respektive är er favorit? Jag ska debutera i LB:1 i feb, (första tävlingen på ca 15 år...!) men inte på min häst.. jag vill hitta ngt program som passar oss som vi kan träna på och så småning om börja tävla. Hästen har tävlat MSV men icke med mig på ryggen!

Det skulle vara kul att läsa om era favvoprogram, och era "skräckisar" om ni har ngr sådana för den delen.. vilket program som hels e:g men LB el LA är vårt delmål nu, så fram med förslag :) Det är en sak att titta på programmen och annat att rida dem *s*

Sv: Ni som tävlar LB och LA

Har förra året debuterat LA, så har inte ridit så många gånger, men måste säga att jag trivs bättre med att rida LA.
Det händer mera i de programmen och har inte så långa fraktsträckor. Jag känner mig mer "seriös" när jag rider LA, för i LB bli jag som förslappad och bara åker runt.
Det kan ju ha att göra med att jag inte ridit så många LA, och därför tycker det känns mer spännande och ger mer. Vi får väl se om samma syndrom dyker upp till LA;n den här säsongen, då vi i huvudsak ska rida LA för att till hösten debutera MSV.

Jag gillar B:2 och B:3 för till skillnad mot i 1:an händer det lite mer och lite fortare. (dessutom är 2:an som gjord för min häst... :p )

Av LA programmen tycker jag om 3:an, är lite annorlunda. (Jag har ridit LC:1-2, LB:1-3, LA:1-3 + LA ponny)

Usch jag tycker de flesta programmen är tråkiga...man har väl ridit dem för många gånger! LB-programmen tycker jag är tråkigast, LB:3 "bäst" om det ska vara något, LB:2 tråkigast. Av alla lätta program tycker jag nog att LA:2 är roligast! :)

Jag gillar inte riktigt Lätt B:1, det är en lite trist program med alla serpentinbågar. Kanske för att mina serpentiner aldrig blir bra, jag blir bara snurrig :). I övrigt är själva programmet ganska innehållsrikt, ngt varierat iaf.

Nej men, Lätt C:1 och C:2 tycker jag inte om. Där är det bara raksträcka och "vända över" och så vidare... Man bara rantar runt, enligt mig.

Har aldrig tävlat Lätt A:1 men gillar själva programmet.

LB är tråååååååkigt!
LA1 å LA2 är ju på kort bana å de passar inte min stoora häst, man måste ju bara svänga hela tiden.......A2 är något bättre än A1
LA3 LA4 samt LA Breeders är alla trevliga program. gillar nog LA3 bäst....

LC1-programmet ska vi inte tala om :smirk: Hästen hinner ju somna innan de e över..
Jag gillar program på stor bana, när det händer lite. Måste säga att min personliga favvo e LA4.. :D

....eller LC2 för den delen...det slår LC1 i tråkighet!
hästen somnar redan innan den kommer in på banan (och det gör ryttaren åxå)

Är du inte så säker själv på att rida program så tycker jag att LB:1 är bra. Det är lätt att komma ihåg och det händer saker fast man har god tid på sig att tänka och förbereda.
Vill du rida ett lätt program fast med svårare rörelser så tycker jag LA:1 är jättebra. Det är ochså logiskt och lätta att komma ihåg, men det är roligare och lite svårare eftersom det ingår ryggning, förvänd galopp och skänkelvikning.
Ett svårt program tycker jag är LA:2 som är på kort bana men som innehåller allt som man kan ha i ett LA program. Allt är ihoptryckt och man får inte plats att hinna med och det är ologiskt. Jag gillar inte det programmet.
Däremot LA:4 och LA:5 som är på lång bana är bra. LA:4 är som LA:1 fast på lång bana +bakdelsvändning. LA:5 är svårare med enkelt byte och skolor.

Jag har bara ridit LB1 LC2 och LA1 (än så länge :p )

Tycker LA1:an är roligast. Det händer liksom mer. Och hästen är väldigt lydig och välutbildad (resten beror på mej.. :angel: ) så det programmet blir mycket roligare att rida (om det går bra). Eftersom jag har en liten häst tycker jag inte banan är liten.
Tror att jag däremot kommer tycka "de långa banorna" är stoora för oss eftersom min häst är så liten...Ska nämligen försöka hitta ett lämpligt program på lång bana för att testa på lite iår..

LC2 är lite krångligt med olika saker hela tiden, på olika ställen, ingen lriktig struktur på nåt sätt.
medans LB1 är lika åt varje håll, lite tråkigare men lättare att rida. Tycker det är helt ok, kanske för att vi brukar göra bra ifrån oss där. :) Våra serpentiner brukar bli bra och de utgör ju en stor del av programmet(känns det som) Har man gjort klart dom är man nästan klar ju! Så det programmet är helt ok för mej.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Dressyr Ja, hur stor skillnad är det egentligen? Alltså, jag vet ju givetvis att det kommer in nya rörelser som bakdelsvändning...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
13 738
Senast: fio
·
Dressyr Hur brukar ni göra? Vi ligger för tillfället på LB-nivå och vill såklart ut och tävla detta i vår. Men ofta på lokal tävling finns det...
Svar
18
· Visningar
2 399
Senast: WBanna
·
Dressyr Jag är helt grön inom dressyren som tävlingsgren, men har dock tävlat hoppning under flera år som ponnyryttare på en annan häst än den...
Svar
2
· Visningar
1 324
Senast: Billy
·
Dressyr Har startat en LC:1 och två LC:2or nu och insett att det kanske inte riktigt var min grej. Visst, LC:2 var väl hyfsat roligt att rida...
Svar
5
· Visningar
1 901
Senast: Tussinussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka