Ni som syr i läder

Flugskimmel

Trådstartare
Ni som syr i läder, kan ni hjälpa mig med lite frågor? :)

Jag vill försöka mig på att sy några pannband i läder, men vet inte riktigt vad som behövs.

Räcker det med en syl, nål, vaxad lintråd och en lädertrissa (heter det så? Det som man märker ut hålen med)?

Hur får man tag på billigt läder som är lagom tjockt för pannband osv?

Några tips till en nybörjare? :)

Ni som gör på beställning, ni kan få PM:a mig :angel:

Sv: Ni som syr i läder

förutom syl, nål, vaxad lintråd och en lädertrissa, så behöver du en tång, vass kniv(antingen brytblads kniv eller riktig läderkniv).
vill du inte lägga pengar på en läder trissa går det också bra med en linjal och märka ut hålen med den, lite längre tid men billigare ^_^.

nålar behöver du också många av, har du bara 2 och en går i sönder så blir det riktigt jobbigt att sy :/(man använder ju 2 nålar samtidigt)

läder har jag ingen aning om, köpte en halv hud på extra pris för några år sedan, ca3 mm tjock. köpte samtidigt läder färg, trissa, nålar och tråd. gick på ca 1500kr, har trots ett träns och flera renoverade träns, hundhalsband, skärp m,m senare nästan hela huden kvar. så det räcker länge även om det kostar ^_^.

Sylen skall vara som ett svärd ca 2 mm bred och sätts längsmed,i varje hål skall tråden knytas (första knuten i en råbandsknop) tjäderläder har prylar.

När jag syr använder jag två rejäla nålar(klena nålar går sönder), syl, trissa, "skalare", sy-rennejärn och sentråd. Sy-rennejärnet är om man vill försänka sömmarna så att dom inte sticker upp. "skalare" vet jag inte vad det heter egentligen, men det är en hållare med ett liggande rakblad som man tunnar ut lädret med för att få mjuka övergångar när man t.ex. vikt/syr ihop lädret som man gör runt nackstycket. Om pannbandet skall vara naket(inte med tenntråd som jag brukar) använder jag ett fasningsverktyg som fasar av kanten på lädret o gör det lite mjukare i intryck.

Läder kan man köpa i färdiga remmar. Jag brukar välja fettat remläder till träns. På de flesta slöjdbutiker gör dom remmar på beställning så slipper man köpa hela djursidor.

Lycka till! Sy i läder e tok-kul.

O just det, Karlssons klister i alla sömmar oxå!

Utöver de saker som kvandi nämner (och kvandi är sjukt duktig på läderarbete så lyssna på henne!!) så är det en bra idé att köpa en kantskärare. Det är ett verktyg som man använder för att få den sista finishen på kanterna, dvs den där lätt avrundade känslan som dessutom motverkar skav. Man kan även vilja färga in kanterna, de kan ha en ganska kraftigt ljusare färg än resten av huden om den är färgad vilket den troligen är om den inte är naturbeige... men det märker du när du sitter där med ditt färdiga arbete :)

Kika på Laederiet (googla så bör du hitta). Ett danskt företag som säljer sadelmakeriverktyg etc. Inte höjdarkvalitén, men de duger helt klart.

Du behöver:
skärsyl (att göra hålen med)
rundsyl (att fästa tråden med. Skärsylen skär lätt av tråden, om du sticker in den där du redan sytt)
nålar (jag rekommenderar 1mm)
Trissa (gärna en med flera "hjul" till, så att du kan känna efter vilken sömstorlek som passar bäst)
Skärflingskniv (tips för nybörjare: en "säkerhetsskärflingskniv". Som kvandi beskriver. Funkar lite som en osthyvel :D . En riktig skärflingskniv är knepigare att lära sig att använda utan hjälp, och måste dessutom slipas.)
Kantfärg (att färga kanterna på lädret med)
Kantskärare (jag rekommenderar att du köper storlek 1, 2 och 3. De kostar inte många kronor, och storleken anpassas efter lädret.)
Linjal
Vass kniv
Lintråd + bivax alt vaxad syntettråd
Kontaktlim/läderlim + pensel till detta (gärna flera penslar. Det brukar vara svårt att få dem ordentligt rena, så de behöver bytas ut allt eftersom.)
Syklämma (en klämma som du sätter mellan låren och sätter fast arbetet i när du syr. Förenklar mycket. Jag föredrar en syross/syhäst, men de är dyrare och tar en del plats. Klämman duger gott för mindre arbeten, som remmar och liknande.)

Får du in tekniken, ska du inte behöva någon tång till sömnaden. Men det kan vara bra att ha i början, när blåsor/skav på händerna börjar komma :angel:

Fäster sömmen gör du genom att backa 3 stygn och sy tillbaka (som på symaskin, fast för hand).

Tack alla för jättebra tips :)
Ni får gärna fortsätta ge tips.

Jag ska kolla upp de ställen ni har sagt så får jag se vilket som är billigast. Är student så det finns ju inte så gott om pengar direkt :p

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag är en jätte fin liten häst, hon är väldigt känslig i munnen och lyssnar bra. Rider på vanligt tredelat, ganska tjockt. Då... 2
Svar
29
· Visningar
13 643
Foder & Strö Tjo! Har en fundering på om jag ska börja ge mitt sto fodertran för hovarna. Har nämligen hört att det ska vara mer effektivt än...
Svar
15
· Visningar
2 934
Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 989
Senast: kolblakkur
·
Western Nu under vintern har man ju tid att uppdatera och pimpa sin showklädsel och utrustning till hästen! Jag vill gärna blinga upp min... 2
Svar
20
· Visningar
3 188
Senast: B070715
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Alternativ till försäkring