bett till het men känslig häst

Sv: bett till het men känslig häst

Hoppas verkligen att du rider western eller nåt annat där man inte har ständig kontakt med hästens mun?

Varför då? Med ett så skarpt bett vill jag ha en jämn, stadig kontakt för att få hästens mun att få förtroende för min hand. Varför skulle det vara värre att rida på blank stång, hellre än kandar?

Det absolut värsta man kan göra är att rida med ojämn kontakt på ett skarpt bett, det är väldigt svårt för hästen att hantera.

Varför då? Med ett så skarpt bett vill jag ha en jämn, stadig kontakt för att få hästens mun att få förtroende för min hand. Varför skulle det vara värre att rida på blank stång, hellre än kandar?

Det absolut värsta man kan göra är att rida med ojämn kontakt på ett skarpt bett, det är väldigt svårt för hästen att hantera.

Fast just stången är ju inte ett bett man rider på med en 'stadig kontakt'! Är inte stången aktiverad så ska tygeln hänga passiv.

Det där råder det uppenbarligen delade meningar om.

Jag vill ha kontakt hela tiden, även på kandaret. Däremot har inte stånget något tryck, vilket är en annan sak.

Hoppas verkligen att du rider western eller nåt annat där man inte har ständig kontakt med hästens mun?

Det svaret gör att jag tolkar det som att du inte vet hur betten fungerar(?). Kandar används inte i western överhuvudtaget. Vi använder stång, ja på hästar över 6 år från en viss nivå. Den rids med hängande tunga tyglar så att minsta gung från ryttaren noteras. Bedömningssport som det är så ska ryttaren ha lätt men synbar kontakt oavsett vilket bett vi har. I boskapsgrenen cutting kan man få minuspoäng om man styr hästen under arbetet med kon, där är det bara hästen som ska jobba och ryttaren ska bara peka ut vilken djur som ska hållas från flocken...hästen sköter sitt själv där...

Det där råder det uppenbarligen delade meningar om.

Jag vill ha kontakt hela tiden, även på kandaret. Däremot har inte stånget något tryck, vilket är en annan sak.

Men hur kan det inte ha tryck om du har ständig kontakt? Och vad vill du åstadkomma med ständig kontakt på ett stångbett?

Hejsan!
Jag är en jätte fin liten häst, hon är väldigt känslig i munnen och lyssnar bra. Rider på vanligt tredelat, ganska tjockt. Då vi hoppar rider jag med ett lite smalare tredelat, men hon blir alltid väldigt het, visst har man kontroll men det blir mycket häst i handen om man inte rider i varje steg, vill man få stopp på henne kan det ta ett litet tag, hehe. :angel:

Det där är enbart lydnadsproblem. Du kan självklart lösa det med att betsla upp, men den vettiga långsiktiga lösningen är bara markarbete. Att betsla upp när man hoppar köper jag när man börjar rida större klasser typ 1.20 och uppåt. Men att inte få stopp och få en häst som är tung i handen på träning är bara ett tecken på att hästen inte är på hjälperna. Är väl bara att träna, träna och träna lydnad på låga hinder.

En stallkamrat har en en häst som är precis som du beskriver din. Pigg, alert och blir het i hoppningen. Den har hon provat alla möjliga bett på. Men det som helt enkelt gjorde den ridbar var ett mildare bett (ett anatomiskt tredelat med D-ringar) och massor av markarbete. Nu är den jättetrevlig att rida!

Jag har själv haft en häst för måga år sen som blev sjukt stark i hoppningen. Att få stopp var som att försöka stoppa ett godståg... Men med konsekvent markarbete gick vi från att knappt kunnat styra/stoppa på ett pelham till att hoppa 1.30banor på vanligt tredelat.

Markarbete is da shit helt enkelt:p!

Varför skulle jag behöva lägga tryck (ändra vinkel) på stången för att jag har kontakt? Måste jag krama sönder glaset för att jag håller i det?

Jag vill ha en jämn kontakt för att kunna kommunicera. Jag skriker inte till hästen, jag viskar. Och om jag inte har kontakt alls, för att sedan försöka med en lätt inverkan, blir det verkligen nivåskillnader.

Varför skulle jag behöva lägga tryck (ändra vinkel) på stången för att jag har kontakt? Måste jag krama sönder glaset för att jag håller i det?

Jag vill ha en jämn kontakt för att kunna kommunicera. Jag skriker inte till hästen, jag viskar. Och om jag inte har kontakt alls, för att sedan försöka med en lätt inverkan, blir det verkligen nivåskillnader.

Och lika lite som du skriker eller kramar sönder glas behöver ingen kontakt -> lätt inverkan på ett stångbett betyda en 'verklig nivåskillnad'!'

Lätt kontakt, och stången är aktiv anser jag. Jag ser det som att stången behöver en buffertzon för att inte skänkeln ska påverkas - och ändå kan den göra det bara av tygelns tyngd... Sedan är det en annan fråga varför vissa vill ha ständig påverkan på stången, och den frågan får gärna någon som rider med en medveten ständig aktivering svara på! Fast kanske i en ny tråd, för att inte bli OT här.

Om du håller glaset måste du rimligen ha kontakt med det. Om du pratar måste du på något sätt ändå ha en kommunikation.

För mig är kontakten ömsesidig, d v s hästen söker den och jag erbjuder den.

Om du håller glaset måste du rimligen ha kontakt med det. Om du pratar måste du på något sätt ändå ha en kommunikation.

För mig är kontakten ömsesidig, d v s hästen söker den och jag erbjuder den.

Så fungerar bridongen för mig, om jag tolkar dina liknelser rätt.

Jag försöker (lyckas verkligen inte alltid) hålla stången passiv när jag inte använder den. Och en användning kan handla om att toucha glaset. Är ju svårt att toucha och få ngn effekt av det om man redan håller i glaset...

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 044
Senast: Sesca
·
Träning Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med lite tips och idéer över hur jag kan träna min häst att stanna. Jag har en ung Nordsvensk...
Svar
15
· Visningar
677
Senast: skogaliten
·
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som...
2
Svar
31
· Visningar
2 117
Senast: Reshästen
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka