Sv: Ni som skolat in
Är det inte det fullständigt naturligt att känna som du? Här har man fött och vårdat sitt barn. Två personer (mamman och pappan) + storfamiljen i form av mor- och farföräldrar har barnets bästa framför sina ögon hela tiden (OBS! jag vet att inte alla har denna konstellation, men förhoppningsvis är det ändå vanligast fortfarande).
På förskolan JOBBAR några som förhoppningsvis är engagerade (tyvärr gäller det inte alla
), men oavsett så har de inte tillstymmelsen till den tid och det engagemang man själv lagt på barnet. Det är absolut min uppfattning.
Däremot ger förskolan något som inte ens en engagerad förälder kan ge (åtminstone svårligen): en konstant grupp barn som barnet kan samverka med och utforska på egen hand, utan sina föräldrar.
Jag har skolat in mitt första barn två gånger (eftersom vi bytte förskola efter drygt 1 år) och mitt andra barn ska börja efter nyår. Hur det känns hänger väldigt mycket på personalen och det är ju lättare att veta när man redan har barn på dagiset (på gott och ont eftersom man även vet vilka fröknar man tycker mindre bra om
).
Till alla som ska skola in:
Det råd jag kan ge är att gå inte med på något som inte känns ok för dig. De flesta fröknar råder till en kort lämning och i min värld innebär det möjligen att man - när man väl sagt hejdå - inte segar sig och ångrar sig och velar. Däremot kan det ha inneburit att man stannat en 10 minuter innan hejdå:et för att barnet ska finna sin plats innan man går. Många fröknar har dock åsikt om detta, men du har all rätt att göra som du vill, så gå på magkänslan!
Lycka till!