Ni som säljer föl...

Kirie

Trådstartare
Hur bedömer ni att köparen och ert föl kommer att passa ihop?

När man säljer äldre hästar har man ju provridning som den kanske viktigaste delen där man ser om det funkar men med föl är det ju annorlunda.
 
Jag inbillar mig att de flesta säljer bara för att få sålt i dessa tider.
Man sätter ju ett pris o om det är till ngn exceptionell kanske man gör en deal.
hästar kostar ju en del att bara ha.

Jag har endast provridit EN häst o det kunde jag vara utan- i princip ej ridbar 4åring. Den visades mkt motvilligt. Den tog jag.

min nuvarande häst som jag åkte 30 mil enkel resa för att titta på. Jag fick vänta.... o sen orkade man inte ens visa mer än lös i hage- nytt bete:banghead:. Tog den med.
 
Man får väl, som alltid gå på känslan man får när man möter/pratar med en spekulant. Känns det helt fel, så är det förmodligen det.

Och jag tror inte alls det är så att man säljer till vem som helst numera, bara för att marknaden är lite stukad. De flesta jag känner är lika noga nu som förr. Jag skulle säga att vi är många som är lika noga med att välja köpare, som köparen är att välja häst.
 
Man får fråga vad de vill ha, vilket bakgrund de har, kanske kolla med kontakter om någon känner till dem och gå på magkänslan. Det är inte helt lätt att sälja föl, och ska man sälja får man lite acceptera att man kommer förlora kontrollen över vad som händer sedan med hästen efter köpet. Är man inte redo att ge upp det till denne köpare, så får man behålla och hoppas på nästa.
 
Jag tillhör de som tycker att ridningen är sekundärt, jag är mer intresserad av hur man ser på hästhållning eftersom jag tycker att de 23 timmarna om dygnet som hästen inte rids är viktigare.

Jag har bara sålt oinridna hästar och för mig har det varit viktigt med köparens syn på hur hästar ska ha det för att må bra.
 
Lycka till! :)
Jag skulle som säljare försöka hitta en köpare som har en vettig syn på hästar och hästliv, och särskilt då unghästar och föl.
Vettig syn = som jag tycker då ;)
Man kan aldrig veta om man funkar med fölet när det står väl där som färdig häst. Det är en chansning, men en kul chansning!!
Om jag som uppfödare får vara med lite på färden när fölet växer upp, så är det uppskattat för min del.
 
Som fd uppfödare kan jag svara då några föl och åringar sålts:
Man frågar lite om dem, vad de gjort tidigare, vad planerna för hästen är. Vart den ska bo osv.

De jag stött på har alla glatt berättat om lösdrifter, unghästbeten samt sen vilket stall de står i kö till osv.
Får fortfarande mail från vissa om hur galna unghästarna har det :) Man går rätt mkt på magkänsla som säljare
 
Man behöver verkligen inte vara mindre nogräknad för att man säljer föl, eller "sälja till vilket pris som helst". Jag säljer numera i princip bara föl och åringar och jag är väldigt selektiv. För det första brukar de flesta som spekulerar i föl vara ganska säkra på vad de letar efter och har erfarenhet. Man kan absolut avgöra ganska bra hur fölet kommer att utvecklas, personligheten känner man mkt bra som uppfödare och tex om hästen är känslig, tuff, vilken typ av träning som passar individen.
Är man bara noggrann som säljare blir det ofta bra men man måste välja bort de som inte passar och absolut INTE sälja till första bästa. Sedan får man inte glömma att köparen formar hästen de år som går och om det skär sig så märker dom det innan det är dags att rida.
Visst kan det bli fel, men det blir det med vuxna hästar också. Nästan oftare är min erfarenhet.

Låter man bara hästarna utveckla sin personlighet så kommer kemin märkas eller utebli. Och magkänslan som uppfödare är guld värd.
 
Tack för fler svar! Så kortfattat, jag kan alltså skicka ett mail med min info, min syn på hästhållning och vad jag skulle vilja ha och då kan uppfödaren bilda sig en uppfattning om de har ngn individ som skulle vara intressant för mig att komma och titta på?
 
Svara på annons om föl till salu som du tror skulle kunna passa dig. Fråga om individens egenskaper, många ser man ju utan att sitta på dem. Därefter när du hittat en individ som du tror kan passa dig kan du diskutera hästhållning.
 
Hur bedömer ni att köparen och ert föl kommer att passa ihop?

När man säljer äldre hästar har man ju provridning som den kanske viktigaste delen där man ser om det funkar men med föl är det ju annorlunda.

Finns inga garantier för att dess två pasar ihop. Men jag tänker såhär, oftast kan man forma en liten och prägla denna mer än en lite äldre häst som någon annan utbildat /präglat på sitt vis. Sedan kanske man inte passar ihop ändå pga olika orsaker. Som säljare även så har du ett stort ansvar. Om du känner att dessa köpare inte skulle passa ditt föl eller du tycker inte om deras tänk tycker jag inte det är fel att säga nej till dessa. :):)
 
Men är det några som säljer grundat på hur duktiga folk är. Begär referenser...Om Iversen vill ha den är väl det i sig en merit.
Jag tänker på allt avelsarbete som man lägger ner på att få meriter i sitt stos linje eller är det bara att den får det bra som avgör?

Är inte priset avgörande?
Om man säljer för 100 000 så räknar man väl med att den ska prestera. :confused:

Jag tänker på min väninna som det ställdes villkor på att hästen skulle visas av proffs på 3 års. Var det unikt?
 
Det klart att det finns många uppfödare som ställer krav på köpare vad gäller meriter eller liknande. Men det beror väl helt på vad man föder upp, alla föder inte upp för tävling/elit. Jag gör det och ställer krav, samt tar och får "bra betalt" men det är ingen garanti för senare prestation heller. Det enda man kan göra är att optimera förutsättningarna.

Men visst är det surt när man säljer en bra avkomma till någon som lovar guld och gröna skogar och sedan inte tar ut hästen på tävling ens. Svårt att styra över det dock. Men surt, absolut. Och mycket vanligt, väldigt många köpare har alltid en massa planer som inte blir verklighet tyvärr.
Kan dom visa upp bra meriter ligger dom alltid långt framme i kön! Men även om dom har ett bra upplägg med bra tränare osv.
 

Liknande trådar

Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 509
Senast: Habina
·
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 150
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 659
Avel Har ett 16-årigt hoppsto jag gärna skulle vilja avla på i vår (då kommer hon vara 17 år). Hon har haft ett föl tidigare vid 4-års...
Svar
2
· Visningar
785
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bada med häst
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp