ni som rider i bates

Messy

Trådstartare
vad är det för skillnad på Bates Momentum och flat back?

är det "samma" sadel från hästen sätt (alltså om den ena passar så passar den andra)...

hur skiljer de sig åt för ryttaren rent ridmässigt?

Sv: ni som rider i bates

Momentum är personligen betydligt skönare och "smalare" i sätet. Jag gillar den enormt mkt och hade jag valt idag så hade det blivit två sådana.

Jag har alltså både och.

Mina erfarenheter är att Momentum är lite rakare i bommen än cc.

CC är det absolut inget fel på och den är mkt skönare än många andra ;)

Här är bilder på dem, nu är det svart järn i CC och rött (tror jag) i Momentum

bates.jpg

bates1.jpg

svarar båda :)

tack!
ska ta hem en momentum å testa isf!

bara den inte är för rak :(

min bates caprilli dressyr var ju fel på luften, så den kanske är bra för henne (var ju det 2 månader innan så)...
så jag hoppas hoppas att hopp kan passa!!!

nu har pålle semester 3-4veckor.. så det blir väl till att få tillbaka lite muskler efter det :)

undra om man ångrar sig om man köper en wintex sålänge...

man kan välja om man vill ha mocca (stavas?) sits eller inte väl?
jag tror jag vill ha helt i läder!

fasiken va snygga de bruna är... har ju allt i svart å guld...
kan man blanda å ha svart träns å svarta senskydd verkligen :angel:

asså en fråga till... vad är bates caprilli care hoppsadel???
är det en 3:e modell, eller är det folk som inte vet vad de säljer?

Senast ändrad:

Jag har en bates elevation, alltså samma som momentum men helt i läder (källa olagaklara). Dock menade min sadelutprovare att momentum skiljde sig från elevation då jag frågade om den till min häst. Hon sa att den brukar ligga annorlunda på hästen och därför inte riktigt var ett alternativ till min häst. Vet dock ej vad som stämmer.

11708558.jpg

När jag gick in på bates hemsida så presenteras två bates caprilli:

Caprilli close contact
batesCaprilliCloseContactNk.jpg

samt caprilli close contact flat seat
batesCaprilliCloseContactFl.jpg

det står dock att den endast finns tillgänglig i australien.

Cair (ibland skriver folk care) betyder ju bara att den är luftstoppad.

Intressant kuriosa är att momentum beskrivs som en eventing saddle.

Senast ändrad:

Nu blev jag ju nyfiken. På vbilket sätt skulle Elevation och Momentum skilja sig hur de ligger enligt sadelutprovaren??

Jag fikc det svaret av återförsäljaren att det är samma sadel det är bara det att Momentum har råhud i sätet för ett bättre grepp.

var å provsatt CC igår... :love: tror att den skulle hjälpa min sits rätt mkt, jag fick fram tyngdpunkten så jag kan stå upp mkt bättre (har en förmåga att behöva luta mig framåt)...

å ni säger att momentum är bättre haha... ojojoj va bra jag komemr rida i den isf :angel:

ska se om jag kan testa elevation!!!

de i affären kunde inte svara på NÅGON fråga = väääldigt förtroendeingivande... not

Nu blev jag ju nyfiken. På vbilket sätt skulle Elevation och Momentum skilja sig hur de ligger enligt sadelutprovaren??

Jag fikc det svaret av återförsäljaren att det är samma sadel det är bara det att Momentum har råhud i sätet för ett bättre grepp.

Hon förklarade inte vidare... När jag var där på sadelutprovning så föreslog jag att jag gärna ville prova bates då han fungerar väldigt bra på luftstoppningen (Har sedan tidigare en wintec isabell werth till honom). Hon kom då ner med caprillin och elevation. Jag frågade om momentum och det var då hon sa (kommer ej ihåg ordagrant) att den ligger annorlunda mot de andra två. Vi provade båda sadlarna och de låg bra men min rumpa tyckte bäst om elevation...

köpte en elevation idag gillar den starkt!!:love: och pållen min tyckte den var bäst och lättast att röra sej i!!

det står dock att den endast finns tillgänglig i australien.

Cair (ibland skriver folk care) betyder ju bara att den är luftstoppad.

Intressant kuriosa är att momentum beskrivs som en eventing saddle.

jag tror att de visst finns i sverige.. är inte helt säker men har jobbat på sharpman och tror iaf att de har funnits.... känner igen det med close contact iaf...:confused:;)

Den sadeln som h*n menar finns inte i Sverige. den är extremt flat i sätet och inte samma som säljs i Sverige.

Den som säljs i Sverige heter Close Contact och den som inte finns här heter Close contact flat seat

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 060
Senast: iNHALE
·
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som...
2
Svar
31
· Visningar
2 126
Senast: Reshästen
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
843
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Igår provred jag i dotterns Bates Caprilli hopp för första gången. Det var som att sitta i en soffa, så skön! Jag skulle behöva en...
Svar
4
· Visningar
450
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka