Ni som rider fd travare...

M

Merrimon

JAg har ju en häst som jag rider två gånger/vecka, men har nu fått erbjudandet att ibland rida den andra hästen i stallet. Han är en nordsvensk travare av lättare typ och är snäll men pigg.
Det jag mest funderade på, var att ägaren håller rätt hårt i tyglarna hela tiden. Min erfarenhet är att pigga hästar kan ligga på ännu mer då och att det snarare ökar problemet än minskar. Men hur är det med travare? ÄR de vana att bli hållna hårt, är det så de funkar? Eller blir de hetare av det?

Hoppas nån förstår hur jag menar och har nåt svar att ge :)

Sv: Ni som rider fd travare...

Försök att inte hålla hårt. Hålla i hästen ordentligt gör man bara när det går fort på en travare, då vill man att hästen ska söka stöd och balans på bettet, men inte när det går sakta. Håller man hårt då också brukar dom kunna tro att man ger kommando om att springa fort, alltså bli ännu piggare.

Jag håller med Anhe. Har själv en kbl-travare och av erfarenhet har jag lärt mig att ju hårdare jag tar i tygeln, desto snabbare springer han. en period var det så illa att enda sättet jag kunde få honom att gå lugnt var genom att trava på praktiskt taget helt långa tyglar. Därefter började jag gradvis korta upp tyglarna och försöka bibehålla det lugna tempot. När man har korta tyglar på en travare och den bara springer då hjälper man i själva verket den att springa ännu fortare. Den kan ju, som Anhe sa, då söka stöd i ryttarens hand och helt enkelt fortsätta ånga på utan att behöva bekymra sig om sin egen balans på samma sätt som den måste göra med längre tyglar. Hoppas du förstod...

Hej,

Håller med föregående talare!

Rid mycket markarbete så din häst bygger upp sin kropp rätt. KBL travarna är superhästar tycker jag, men det är med dem som det är med VBLtravarna, det behövs massor med markarbete för att få det att funka. De har så mycket energi och vilja men när de använder den energin och vilja till att trampa under sig och jobba korrekt så har du den underbaraste häst man kan hitta.

Lycka till med din kommande pålle!!

Åska skrev:
Hej,

De har så mycket energi och vilja men när de använder den energin och vilja till att trampa under sig och jobba korrekt så har du den underbaraste häst man kan hitta.

Lycka till med din kommande pålle!!

håller med dig helt! underbara i skog och mark och alltid pigga, glada och trevliga. och det finns inga finare hästar... :love:

på min måste man vara lätt i handen annars bara springer hon och springer..
ju hårdare man tar i henne desto mindre lyssnar hon.

Håller man för hårt i min häst så springer hon bara iväg
o lyssnar inte alls, ganska mjuk i handen måste man
alltså var på henne.

Merrimon skrev:
JAg har ju en häst som jag rider två gånger/vecka, men har nu fått erbjudandet att ibland rida den andra hästen i stallet. Han är en nordsvensk travare av lättare typ och är snäll men pigg.
Det jag mest funderade på, var att ägaren håller rätt hårt i tyglarna hela tiden. Min erfarenhet är att pigga hästar kan ligga på ännu mer då och att det snarare ökar problemet än minskar. Men hur är det med travare? ÄR de vana att bli hållna hårt, är det så de funkar? Eller blir de hetare av det?

Hoppas nån förstår hur jag menar och har nåt svar att ge :)

min häst springer snabbare ju hårdare jag håller och det gjorde även en travhäst som stog i samma stall som Attack förr. man fick trava med halvlånga tyglar på honom.

Lazio och Mentan:
Jo, så är det nog på de flesta travarna. Jag säger exakt detsamma om min som ni har sagt om era. :D
Ju hårdare man är i handen desto hetare blir hästen. Suck! Jobbigt värre om man har svårt att ställa om sig från ridskolans "fina" ( :( :mad: )lära. Jag var livrädd i början när jag var tvungen att rida på så långa tyglar för att inte riskera att bli hård i handen... :eek:

kbltravaren jag rider och kör blir ganska spänd och uppstressad när man tar för hårt i tömmen/tygeln. Så det gäller att vara mjuk och följsam hela tiden för att han ska gå som bäst! Mycket bra träning för ryttaren måste jag säga!!

det var som jag misstänkte med andra ord:)
Tack för alla svar, ska se om jag kanske kan få till lite markarbete. Ägaren är mest intresserad av uteritt och hoppning, själv rider jag gärna dressyr och det kan han nog behöva som omväxling. Ska se om han går lugnare för mig också, blir intressant.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 489
Senast: Pyrran
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 681
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 766
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross