Ni som rider barock/akademiskt på islänningar!

Mósi

Trådstartare
Jag har en fråga till er som rider barock/akademiskt på islänningar eller andra hästar med gångarter som tölt och pass, eller alla andra med åsikter och svar.
Jag ursäktar om min fråga är dum eller så :smirk: Jag är intresserad av detta sätt att rida och har varit inne på olika forum och sidor. Jag undrar hur ni handskas med tölten, och passen också för den delen. Verkar som om den inte rids alls eller är det en utbildningsfråga? Tar man upp töltarbetet när man utbildat hästen i skritt trav och galopp? Eller väljer man att inte göra det alls? Har sett på Sara Silferbergs hemsida att töltarbetet ingår i grundutbildningen, men hennes sätt att rida är kanske inte akademiskt. Hoppas ni har överseende med min okunnighet!
/Jenny

Sv: Ni som rider barock/akademiskt på islänningar!

Hej

Det finns en kul artikel i Islandshesten, där de intervjuar Sara S. Hon tar upp det lite grann. Jag tycker att hennes resonemang i artikeln verkar vara vettigt. Hon verkar också ha svängt lite från ett tankesätt till ett annat vad gäller tölten, hör med henne, vetja!

Jag tror att det kan vara lite olika hur lättöltad hästen är. Den instruktör jag rider för tränar tölt från början med hästar som har väldigt lätt för tölten. Med en sådan som min, passtaktig femgångare med i och för sig fin tölt, men svår att hitta, så väntar vi till dess traven sitter smäck.

Jag tror att olika instruktörer har olika syn på det hela, och vill man rida för instruktör så får man testa lite olika och sedan arbeta vidare med en som man trivs med.

Den instruktör har under vår utbildning väglett oss på ett bra sätt, tycker jag. Och det som hon förutspått ska hända med pålle har också hänt, så jag har bestämt mig för att följa hennes linje, dvs arbeta mer med form, trav, min sits och mina hjälper. Det är så kul att jag liksom glömmer bort tölten. Sen hoppas jag att vi tränar tölt lite senare, men just nu känns det inte som det mest intressanta.

Det är nog svårt att säga att så här är rätt eller så här är fel. Det gäller nog att känna sig fram och ta egna beslut (skitsvårt, jag vet).

Passen tränar jag inte alls, men det är säkert också en smakfråga. Däremot kanske det är svårt att göra inom den akademiska ramen, eftersom det är mycket finlir.

Vore kul att höra mer om hur det går för dig.

OA

Nu rider inte jag islänning, men jag har tränat för Katrin Wallberg när jag bodde där uppe och pratat med henne om det många gånger. Hon själv har valt att vänta med tölten tills dess att passagen sitter. Eftersom hon tycker att tölten är mycket svårt att rida korrekt.

Varför inte ta och skicka henne ett mail och fråga om hon har lust att förklara hur hon ser på tölten och passen. Ju fler du får pratat med som har lite koll på det desot bättre.

Jag kan inte riktigt komma ihåg helt vad det var vi pratade om och vad som sades heller.

Spider84 skrev:
Nu rider inte jag islänning, men jag har tränat för Katrin Wallberg när jag bodde där uppe och pratat med henne om det många gånger. Hon själv har valt att vänta med tölten tills dess att passagen sitter. Eftersom hon tycker att tölten är mycket svårt att rida korrekt.

Varför inte ta och skicka henne ett mail och fråga om hon har lust att förklara hur hon ser på tölten och passen. Ju fler du får pratat med som har lite koll på det desot bättre.

Jag kan inte riktigt komma ihåg helt vad det var vi pratade om och vad som sades heller.

Jag tror att Katrin är lite "extrem" i sin åsikt. Jag har också ridit för henne och jag tror att hennes synsätt är, nja...låt oss säga "hennes". Jag förstår hur hon tänker men känner samtidigt att har man en islandshäst vill man troligen rida gångarterna. Det kanske inte blir den allra bästa formen, men en ok form. Och så har man kul på kuppen.

OlleAtlas

Tack!
O-A jag rider inte akademiskt men är intresserad. Jag har en svårttöltad häst som lätt spänner sig. Ute i det fria i skogen töltar han ok men jag har slutat träna tölt med min instruktör. Just nu är hästen på vila efter att han brytit griffelbenet.
Jag hoppas att jag kommer att få tillfälle att rida för någon AR instruktör någon gång, tills dess läser jag allt jag kommer åt!

Jag har faktiskt tränat lite tölt i kväll. På volt, bara två steg, beröm, skritt, två steg tölt, beröm osv. Trodde inte att det var möjligt, men så blev det så i kväll i alla fall. Det var riktigt roligt, tror att min pålle blivit mycket starkare.

Och jag som inte skulle :angel:, men så blev det så i varje fall. Red p g av olika omständigheter för en väldigt öppen islandsintruktör som bedömde att jag försiktigt kunde fråga om lite tölt. Så funkade det, det trodde jag aldrig. Hon tyckte att min häst blivit väldigt stabil i traven och att jag nog kunde testa.

Skoj var det, vi kanske kommer att lägga in några enstaka töltigångsättningar då och då. Får la se hur det känns.

OA

Hm...hade jag haft islänning hade jag nog hållt med henne.
Dessutom tycker jag att tre gångarter räcker gott och väl flera år framåt i en hästs utbildning, men alla bli saliga på sin fason.

Man kan alltid lära sig något även om man inte helt håller med.

Olika beroende av häst.
Med den spretiga 5-gångaren så har jag väntat med tölten länge.
Och nu efter 5 år så är han färdig för att börja med den.
Det fungerar bra, och han får ännu bättre samling och ryggaktivitet av den.
Jag är mycket noga med att aldrig "tappa" ryggen i tölten.
Han tappar dessutom takten totalt om inte ryggen är med.
Han kan bara tölta med litet vinklat bäcken och bärande rygg, allt annat blir pass.
Passen är han inte färdig för ännu.
Han har massor av pass, men det är inte bra att rida den innan allt annat sitter.

En annan 5-gångare, kompakt och med oerhört lätt för bärighet, den töltade vi ganska så tidigt i utbildningen.
För det gjorde just den hästen avslappnad.
Tölten var i det fallet inte ett mål utan ett medel.

Ytterligare en annan 5-gångare red vi både gångarter på och akademiskt på parallellt.
Den hästen hade inga som helst problem att hålla reda på skillnaden.
Det var liksom bara att rida på.
Totalt problemfritt på just det viset.
Det finns dock litet andra problem där, och det är att den hästen inte är så värst modig av sig.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 697
Utrustning För ungefär ett år sedan var jag med om en ridolycka där jag skadade båda knäna väldigt allvarligt. Ena knäet är opererad två gånger...
2
Svar
23
· Visningar
4 264
Senast: mily
·
Hästmänniskan För cirka 11/2 år sedan kom jag i kontakt med CR och trivs väldigt bra med det. Det känns logiskt för mig. Jag red då för två olika...
Svar
14
· Visningar
1 553
Senast: ameo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 112
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama