Ni som provat ut sadel hos Mustang..

Alexandra_W

Trådstartare
Jag har ju en tid för sadelutprovning på Mustang. Sen köpte jag ju FreeFormen så jag hade tänkt avboka Mustangtiden. MEN jag vill ju eg fortfarande ha en hoppsadel. Vilket det helt ärligt inte finns pengar till nu.

jag har ju en dressyrsadel som jag eg inte vill göra mig av med men som jag kan tänka mig att byta in om jag MÅSTE.. inte helt bestämt än om jag kan tänka mig att byta in den för att få en hoppsadel men jag klurar på det just nu. Ingen aning hur Mustang skulle värdera den och vad jag skulle få för den dock.

Men, jag kan tänka mig att åka till Mustang ändå, betala 500 kr för att få veta VILKEN hoppsadel som passar: Sen om de kan tänka sig att byta jämnt eller att jag lägger till LITE extra och blir av med TB:n men får en hoppsadel så är ju det himla bra. Men om enda hoppsadel som passar kostar skjortan så har jag inte råd just nu helt enkelt (sen får de ha hur mycket avbetalning de vill - den ska ju betalas den med liksom och jag har ju lånat för att kunna köpa FF:en och vill inte ha mer lån annat än på kanske några tusen då, ett par - tre max). Så risken finns ju att de hittar en/flera sadel/sadlar som passar men som jag iaf inte kan köpa. Frågan är hur 'sura' de blir om jag bara provar ut men inte köper? Någon som vet? (Jag ska ringa och prata med dem om det imorgon, men tänkte någon kanske varit där utan att köpa av någon anledning. För det kan ju vara en sak vad de SÄGER och en annan sak hur det är i verkligheten :angel:)

Sv: Ni som provat ut sadel hos Mustang..

Jag blir inte sur på mina kunder för att de kommer och provar sadlar så länge de betalar för utprovningen.
Det har varit så vid ett par tillfällen att de sadlar jag har haft att erbjuda och som passar, har legat över kundens dåvarande budget.
Ibland har det kunnat lösas genom att kunden har en inbytessadel, andra gånger har de fått återkomma vid senare tillälle.

Fast det är min åsikt och jag har inget med Mustang att göra. Ring och kolla med dem.

Apo

Senast ändrad:

När jag åker på sadelprovning har jag provat många sadlar som jag inte köpt....
Första gången hittade vi en dressyrsadel, andra gången hittade vi en hoppsadel som jag sedan lånade hem för att testa ytterligare, sedan kom jag fram till att den inte var rätt för mig (och den kostade 11000) men då var de inte sura på mig, utan de undrade snarare varför bara. Min sadelutprovaren blev väl lite sur, för jag hade också fått för mig att den inte låg bra på min häst (hade missförstått en sak hon sa och jag fick aldrig tag på henne för att fråga) men det sa hon att den gjorde det och att antingen borde lyssna på hennes råd eller ta hjälp av en annan utprovare.

Knapplån..

Även med orörd budget och inbyte och väl råd att köpa det som passar så rent teoretiskt kunde jag ju åkt hem utan sadel ändå, för att JAG inte tyckte om den.

Men just att komma in med 'noll budget' i princip (inte riktigt men nära nog). De nämnde ju redan på telefon att de rekommenderar att man har en budget på 10 000 kr iaf för att det ska vara en chans att hitta något. Och jag hade ju 9000 kr + min inbytessadel (och två - tre tusen kan jag som sagt tänka mig ta på avbetalning) så det var ju inga problem.

Men komma in med en tusenlapp + inbytessadle i budget är kanske lite väl..optimistiskt. Och kanske ser rätt illa ut (eftersom jag INTE är beredd att ta en 'hel sadel' på avbetalning). Men ska som sagt fråga dem. Och visst jag kan alltid tycka att (oavsett vad jag EGENTLIGEN tycker att) 'nää, JAG gillar den inte, sitter inte bra i den', men känns lite tradigt om man ska behöva ljuga liksom. (Om de nu övht hittar en som ligger bra etc - jag är ju tyvärr inte övertygad).

Får rapportera vad de säger sen när jag ringt.

Fast kan du inte få ta det som en hjälp till all leta begagnat...?

Så har jag gjort med "min" sadelmakare. Vi har provat nya sadlar och några begagnade hon hade just för att se vilka märken, typer och storlekar som passade. Hade en liten budget, klart mindre än de sadlar hon sålde. fungerade Jättebra. Fick massor av tips.

Nu tittade hon även efter jag hittat en begagnad. Men det var då bara en sanbbkoll att den verkligen passade och att sadeln var ok skick.

pewa skrev:
Fast kan du inte få ta det som en hjälp till all leta begagnat...?

Så har jag gjort med "min" sadelmakare. Vi har provat nya sadlar och några begagnade hon hade just för att se vilka märken, typer och storlekar som passade. Hade en liten budget, klart mindre än de sadlar hon sålde. fungerade Jättebra. Fick massor av tips.

Nu tittade hon även efter jag hittat en begagnad. Men det var då bara en sanbbkoll att den verkligen passade och att sadeln var ok skick.

Jo, man tycker ju det. Men bäst jag hör med dem först så det inte blir 'surt'. de har ju många begagnade sadlar med som de 'tar med' i sadelutprovningen. Men som sagt, jag lär nog höra med dem. Mest skulle jag vilja veta vad jag får för TB:n som inbyte faktiskt. Just nu är jag i princip beredd att byta den rakt av mot en passande hoppsadel, även om hoppsadeln har ett pris på säg 4000 kr (och TB:n är värd minst 7 000 kr, sen om Mustang vill ge det är en bra fråga *s*) bara för att slippa hålla på själv.

Men som sagt, ska höra med dem.

Dom blir inte sura om man inte vill köpa, har varit där några gånger och träffat andra kunder som valt att inte köpa någon sadel.

Ang. detta med inbyte så drar mustang ner rejält på priset om man vill lämna in sin sadel i inbyte. Spec. om det är en vanligt förekommande modell. Jag lämnade in min JH hoppsadel där, jag iddes inte hålla på att sälja den via annons. Den var värderad till 4500:- och jag fick 2500:- för den i inbyte.

föresten så har ju dom en hel del begagnat också att välja på.

NEj de blir inte sura överhuvud taget, man kan ta med sig sina egna sadlar dit och de provar dom som om de vore deras egna.

lill_flesky skrev:
föresten så har ju dom en hel del begagnat också att välja på.

Jo jag vet, annars skulle jag inte anse det vara värt att åka övht för då är det väl bara Globus som ligger i HYFSAT rätt prisklass (nu vet jag inte vad Mustang tar men om man jmf med ERiks priser så) och då får de allt betala hyfsat för inbytessadeln.

Tror inte att de blir sura alls, du betalar ju för det, dock tycker jag inte att de är bra på sadelutprovning. Har varit där x antal gånger med olika hästar och aldrig blivit nöjd. Hade en kompis som varit där 17 ggr med sin häst och inte hittat en sadel som passa :o!

Sista hästen jag var där med som mustang inte hittade en sadel till (Först ville de inte medge att sadeln jag hade inte passade, men sen när han gick bättre i en annan sadel, så sa sadelutprovaren att den kanske inte var bra. Sadeln var alldeles för bred, hade fått många kommentarer i stallet om den.), sen åkte vi till ridin och första sadeln vi provade passade perfekt. Den var som gjort till honom, då den har extra mycket stoppning, så den låg jätte bra.

Doneloge skrev:
Sista hästen jag var där med som mustang inte hittade en sadel till (Först ville de inte medge att sadeln jag hade inte passade, men sen när han gick bättre i en annan sadel, så sa sadelutprovaren att den kanske inte var bra. Sadeln var alldeles för bred, hade fått många kommentarer i stallet om den.), sen åkte vi till ridin och första sadeln vi provade passade perfekt. Den var som gjort till honom, då den har extra mycket stoppning, så den låg jätte bra.

Okej om de försökte få det till att en sadel som inte passade gjorde det - det är inte bra.

Men att Ridin lyckades och inte Mustang kan du ju inte lasta Mustang för? De för ju inte samma sadlar som Ridin, Ridin har ju Amerigo och Dominus och de har inte Mustang.

T at ex om det som passar min häst är en Globus, och Mustang inte har Globus (det har de iofs) och de inte hittar en sadel som passar, men nästa sadelutprovare - som har Globus - hittar en som passar, just en Globus, så var det ju SADELURVALET hos Mustang som inte passade och det är ju inte deras fel?

/Alexandra - som sett TVÅ sadelinpassare, varav en är den som utbildar nya sådana och erkänt duktig, misslyckas att hitta en passande sadel åt sin häst. Vilket INTE var deras fel utan de hade helt enkelt inte en sadel som passade min kamel.

jag var där nyligen och provade.
Hade med mig en sadel jag tyckte passade men ville ha en sista kommentar. Den visade sig ligga perfekt. Provade även 10-11 andra sadlar bara för att. Dels för att bli säker på att den tilltänkta sadeln var den bästa.

Sadelutprovaren körde på tills jag var nöjd. Och han var nöjd och glad att jag funnit en mkt bra sadel.

Sen att jag värderade min andra sadel som visade sig vara en dyrgrip (vet att jag gjorde ett kap, men inte så bra). Om jag skulle ha den på försäljning hos dem tog de 25% i provision. Vilket innebär att jag bara skuööe få ut 9000 för den.., tyckte då att jag kan försöka själv. Fick även hoppsadeln kollad.

Behåller den nog ett tag, jag har lite hjärtesorg, trots att den inte passar mig. :cry: :(

Det kändes då väldigt billigt och fånigt att bara betala 500 kr till dem. Efter all hjälp.

Tycker klart att du ska åka dit!

Jo, det stämmer, men de borde kunna erkänna att deras sadlar inte passar, vilket de inte gör. Sen har jag varit där fler gånger och har inte hittat nåt jag var nöjd med. Med min sista häst åkte vi hem därifrån med en sadel som var för bred, då sadelutprovaren sa att det inte var nån fara för den ridningen jag skulle göra (skogsridning nån timme om dagen)... Om det hade hänt i nuläget, så hade jag aldrig gått med på att köpa den sadeln, då jag vet bättre. På ridin hade de inte sålt en illa sittande sadel till mig, det vet jag...

Mmh.. Men när jag skulle sälja min sadel där (som jag köpt ny 10mån innan hos dom) så skulle dom sälja den för 16.500, alltså bara 1000spänn billigare än vad jag givit för den.

Sen så ville dom ju ha 30%.. Så jag ville inte sälja den där.. utan den e hemma tills vi kan sälja den för minst 12tusen.

Akustik skrev:
Mmh.. Men när jag skulle sälja min sadel där (som jag köpt ny 10mån innan hos dom) så skulle dom sälja den för 16.500, alltså bara 1000spänn billigare än vad jag givit för den.

Sen så ville dom ju ha 30%.. Så jag ville inte sälja den där.. utan den e hemma tills vi kan sälja den för minst 12tusen.

Nu ska vi se om jag fattat rätt. De skulle sätta ut den där för 16 500 kr, och ta 30% i provision, dvs om den såldes skulle du få 11 550 kr. Men du väljer att sälja den privat för ungefär samma pris som du skulel få av Mustang, eftersom du tycker att för 16 500 kr (dvs bara en tusing under nypris) så skulle den inte bli såld?

Frågan är ju om de skulle gett dig samma deal i rent inbyte, alltså om du köpte en ny via dem och de tog din i inbyte, om de gett dig 11 550 kr då med, då hade det ju varit en utmärkt affär, för om den då sen inte blev såld var det ju inte ditt problem?

Nu börjar det bli dags för mig att prova ut ny sadel. Vad för märken har Mustang?

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
473
Senast: warg
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
411
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 003
Senast: Tora
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
862
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka