Sv: Ni som luxerat knäskålen
Jag hade aldrig gips, däremot en iögonfallande skena som gick från halva låret till halva vaden. Och genom den fick jag förståelse för vilket h-e de stackare med tex brännskador har, folk stirrade fullkomligt ogenerat!!

Nåväl, det var inte det vi skulle tala om!
Jag hade ridförbud i ungefär en månad. När jag satt upp igen var högerbenet obrukbart, muskeln runt knäet hade slutat fungera. Vilket ledde till att lättridning, lätt sits och sådant var uteslutet. Så det var nedsittning som gällde! Enormt knäckande och läskig känsla att inte kunna bruka ett ben längre!

Det tog några veckor med sjukgymnastik (jag tränade rejält), sedan kunde jag rida någorlunda normalt igen, alltså tex rida lätt och rida ut och galoppera normalt i lätt sits.
Fick inte heller stå med böjda knän på nära nog ett år, det var bara att sätta sig ner och sätta på skydd, eller att böja ryggen och ha raka knän! Lite jobbigt, men det gick.
Fick hoppförbud i ca ett halvår, sjukgymnasten ansåg belastningen för knäet för hård i hoppning och annan ridning som krävde att jag skulle ha ständig rejält tramp i stigbygeln.
Sedan fick jag någon sorts anordning att ha på knäet som hindrade att knäskålen skulle åka ur led igen, den hade jag nära nog två år efter att knäet pajat. För säkerhets skull och för att musklerna fick kämpa så annars.
Fick inte heller stå på knä på över ett år.