Ni som luxerat knäskålen

hag391

Trådstartare
När kunde ni börja rida och sedan rida som vanligt?

Varit av med gipset en vecka och ortopeden rekommenderade minst 2v till innan jag satt upp (men då ta det lugnt) och sedan kunde det ta upp till 2månader innan jag kan använda stigbygeln på den sidan. Men skulle känna mig för vad som går och om 3-4 månader så bör det vara helt ok.

Sv: Ni som luxerat knäskålen

När det hände mej(fast jag hade aldrig gips) fick jag råd att använda ortos när jag red den första tiden.

Jag fick min otros i tisdags (underbart att slippa kryckorna *jippi*) och ska ha den hela tiden i ca 2 månader och sedan alltid när jag red, jogga mm i ytterligare 1-2 mån. Men hon rekommendera att använda den i fortsättningsvis oxå vid ridning och annat som anstränger knäet. Jag lyckades flytta knäskålen helt på utsidan av knäet genom en rejäl smäll mot ett träd. Tror det var därför det blev gipsat.

Hur lång tid tog det för dig att kunna rida igen?
Funka det bra?

I mitt fall tog det sex månader innan jag klarade av att rida alls och ytterligare sex månader innan jag kunde rida normalt. Det var alltså inte aktuellt med rida lätt i traven eller stå i lätt sits etc. i början. Blir intresserad av det ni kallar ortos (ortros), googlar mig till att det är någon form av skena. Kanske det är standard att man får det idag och isåfall låter det mycket vettigt. När jag skadade knäet för tio år sedan och man tog av gipset efter någon månad (gipsad precis hela benet) så tog man bara kryckorna och sa till mig att gå hem. Jag kunde ju inte stödja på benet (inte en muskel)och när jag frågade om det inte var meningen att knäet skulle ha något stöd i början så fattade inte sjuksköterskan vad jag pratade om. Bara gå, spring och rid som vanligt på direkten typ...Det var därför det tog så lång tid för mig att komma igång med ridningen. Det var först när jag efter ett halvår fick låna en knäskena av en ishockeyspelare i USA som det fungerade att rida igen. Tio år senare använder jag fortfarande den skenan när jag rider.

Var ju ett tag sedan,men har för mej att jag satt på hästryggen efter ca 3 veckor.Blev en hel del dressyr för jag fixade inte att "stå" upp ngn längre stund.Men det berodde nog på att att vid olyckan så hade även korsbanden gått av samt att menisken var kluven och låg in i leden.Så det blev operation efter ett tag.Hoppas att de kollat upp att dina korsband+ledband är okey?Lycka till.Glömde att säga att jag fick gå hos sjukgymnast 3 ggr i veckan för att träna upp benet.

Senast ändrad:

Menar du patella luxation där knät behövt opereras?

Mitt knä har hoppat ur led flertalet gånger och jag har varit uppe på hästryggen rätt så omgående. Fast alla leder har inte heller blivit mer än uttöjdam dvs inget har gått sönder, så jag har haft tur.

Fick testa flera modeller av ortoser men funka bäst med ett lättare och mindre då jag hade för litet knä mot mina muskler (han undra hur många tjejvasor jag åkt och han skulle se mig på ett par skidor *asg*).

Är kanonskönt då det är luftigare och kan bada med det men kommer att bli varmt ändå under sommaren.

Men som tur var så kunde jag inte ha ett typ sådant här
getfile.aspx

och undrar hur det skulle känts i full sommarvärme

Nu har jag ett som ser ut som det här
9c6f307d7b.jpg

Ortosen gör en enorm skillnad och igår tog jag min första lite längre promenad på ca 3km i lugn takt. Det blev dock lite ömt men det tror jag mestadels berodde på att den första biten var nedförsbacke.

Var ju ett tag sedan,men har för mej att jag satt på hästryggen efter ca 3 veckor.Blev en hel del dressyr för jag fixade inte att "stå" upp ngn längre stund.Men det berodde nog på att att vid olyckan så hade även korsbanden gått av samt att menisken var kluven och låg in i leden.Så det blev operation efter ett tag.Hoppas att de kollat upp att dina korsband+ledband är okey?Lycka till.Glömde att säga att jag fick gå hos sjukgymnast 3 ggr i veckan för att träna upp benet.
Har haft enorm tur och det enda större vad de sa är att muskeln som sitter ovanför knäskålen mot låret är mkt försvagad och fått ett strikt träningsprogram av sjukgymnasten som ska göras i 3 reps 3 gånger om dagen. Snacka om träningavärk *s*

Har inte behövt tappa knäet på blod och det var inte mkt svullet alls när gipset kom av. Troligen beror det på att jag belastat lite hela tiden då jag inte klarar att lyfta mig med kryckor mer än en bit. Så cirkulationen hållts igång.

Har du blivit bra i knäet eller har du fortfarande känningar av det?

Senast ändrad:

När jag skadade knäet för tio år sedan och man tog av gipset efter någon månad (gipsad precis hela benet) så tog man bara kryckorna och sa till mig att gå hem. Jag kunde ju inte stödja på benet (inte en muskel)och när jag frågade om det inte var meningen att knäet skulle ha något stöd i början så fattade inte sjuksköterskan vad jag pratade om. Bara gå, spring och rid som vanligt på direkten typ...Det var därför det tog så lång tid för mig att komma igång med ridningen. Det var först när jag efter ett halvår fick låna en knäskena av en ishockeyspelare i USA som det fungerade att rida igen. Tio år senare använder jag fortfarande den skenan när jag rider.
Vad hemskt! Var ju bara gipsad i 2 veckor och kan bara tänka mig hur svag benet var om du var gipsad i månader. Själv blev jag av med gipset på torsdagen och gick med kryckor till tisdagen när jag fick ortosen och sedan till sjukgymnasten på onsdagen.

Jag hade aldrig gips, däremot en iögonfallande skena som gick från halva låret till halva vaden. Och genom den fick jag förståelse för vilket h-e de stackare med tex brännskador har, folk stirrade fullkomligt ogenerat!! :mad:
Nåväl, det var inte det vi skulle tala om! ;)

Jag hade ridförbud i ungefär en månad. När jag satt upp igen var högerbenet obrukbart, muskeln runt knäet hade slutat fungera. Vilket ledde till att lättridning, lätt sits och sådant var uteslutet. Så det var nedsittning som gällde! Enormt knäckande och läskig känsla att inte kunna bruka ett ben längre! :crazy:
Det tog några veckor med sjukgymnastik (jag tränade rejält), sedan kunde jag rida någorlunda normalt igen, alltså tex rida lätt och rida ut och galoppera normalt i lätt sits.
Fick inte heller stå med böjda knän på nära nog ett år, det var bara att sätta sig ner och sätta på skydd, eller att böja ryggen och ha raka knän! Lite jobbigt, men det gick.

Fick hoppförbud i ca ett halvår, sjukgymnasten ansåg belastningen för knäet för hård i hoppning och annan ridning som krävde att jag skulle ha ständig rejält tramp i stigbygeln.

Sedan fick jag någon sorts anordning att ha på knäet som hindrade att knäskålen skulle åka ur led igen, den hade jag nära nog två år efter att knäet pajat. För säkerhets skull och för att musklerna fick kämpa så annars.
Fick inte heller stå på knä på över ett år.

Är du ok i knäet nu?

Har lite tur att jag rider islänning och långa stigläder. Brukar ha avlastningssits i trav och galopp på min 5 växlade turbo så får bli skritt och tölt ett tag. Gäller bara att övertala henne om det *s*

Längtar verkligen upp i sadeln

Nej helt bra blir jag aldrig pga att jag blev felbehandlad från början.Men jag kan göra det mesta,det som händer är att vid kraftig ansträngning så får jag ont.Joo träningen gjorde att man upptäckte muskler som man inte inte visste att man hade:)

Nej, jag kommer aldrig bli helt bra. Har fått invaliditetsersättning bedömd till 3%.

Efter några år fick jag i allafall full användbarhet på knäet igen, men ont gör det då och då, men det står jag ut med.
Jag får i allafall aldrig ont när jag rider, det fick jag knappt ens i början när jag började rida för fullt. Korta eller långa läder kvittar, inget gör ont. Däremot så är jag oftast nära nog helt bra i knäet när jag ridit hårt, det var efter tävlingar jag kunde börja stå i knäböj, belasta knäet helt osv.

Nu kan det låsa sig någon enstaka gång, men det är inte så ofta. Och gör knäet så, då är det bara att pressa på det när man rider, det släpper oftast efter några minuter då det är böja knäet det protesterar mot. Böja igenom det på annat sätt när det låst sig, det funkar inte.

Jag har båda en grund knäskål och "felfästa" senfästen som gör att min knäskål kan hoppa ur i princip när som helst och har haft det sedan 5 års ålder senaste gången var knät fast på utsidan i över två timmar innan ambulans personalen fick i mig smärtstillande men som tur är har ridningen aldrig varit något problem då min knäskål bara går ur led när benet är rakt. Ibland kan jag känna att knäskålen hamnar lite snett så har att det känns obehagligt när jag rider men då brukar jag räta benet och så knäpper det till och sen är allt bra igen:p

Den gången det var ur led så länge har jag för mig att det tog runt 2,5-3 månader innan jag fick börja rida igen. Den gången fick jag en gips skena på undersidan av benet i en vecka och sen gick jag på kryckor i kanske 2 veckor och har sedan dess haft många månaders rehabilitering hos sjukgymnast och har är också blivit bedömd som invalid till löjliga 2% :D Men det är faktiskt skönt att fått ersättning för saker som jag inte kan göra p.g.a mitt knä.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 283
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 167
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 415
Senast: Ceta
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
2 959
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka