Ni som kör shettis/liten ponny...

Sv: Ni som kör shettis/liten ponny...

Jag har en del frågor som rör detta ämne, tänkte att någon kanske kunde hjälpa mig?

Jag ska iväg och hämta min första vagn idag som jag tänkt ha till mina shettisar, den ena är inte inkörd eller nånting.. vi ska jobba lite på de,
men den andra har jag tänkt börja köra när som..

Vad bör man ha för sele för att det ska gå bra att ''hobbyköra''?
Jag har bara tänkt ta lugna svängar till en början och så..

Jag har ett bröstsele just nu, vad är det mer man behöver? jag har noll koll på utrustning till körning! :)

Nu har jag fått hem och provkört min nya sele - det blev en Driveout Diplomat och den är jag mycket nöjd med! En rejäl sele med bra läderkvalitet och passform, till hyfsat pris (5200). Extra plus för snabb och smidig leverans.

Jag var som sagt först sugen på Imperials maratonsele, den har jag till min stora häst och det är helt underbart läder i den! Men i shettisstorlek är den gigantisk, så den var inte att tänka på till mina ponnyer trots att de är ganska maxade. Driveouts sele är inte riktigt lika mjukt och härligt läder, men ändå bland de bättre selar jag klämt på!

Lillasyrran o hennes shettis Lakej, 97 cm hög :D.

IMG_7672.jpg

Lakej har en Imperial sele o ideals french collerbrösta. Hoppas på att kunna byta till en brun ideal harness nästa år.
Rockarden är en travrockard som vår kära fader har byggt om o modifierat så den ska passa Lakej.
Hon tränar o tävlar i körning på nat. lätt nivå, hoppas på att kunna starta nat. MSV nästa år.

IMG_7652.jpg

Jaja, jag ska fixa bilder :laugh:

Och så tycker jag att ni ska kolla på den istället för Idealen, det är mycket roligare läder i den här! Den ska tydligen komma i brunt också.

Låter trevligt! Vet du vilken färg det skulle vara på spännen?

Såg att man kunde välja huvudlag med eller utan skygglappar :) Och den fanns i större storlekar också....

Ingen aning om spännena, jag hörde bara att den skulle komma i brunt också. Du får fråga Driveout!

Sele : Hobbyselen från equilex
Vagn: Globus

Båda ska bytas ut inom kort, hoppades på en ny sele i sommras men blir en efter jul en present av mamma och pappa:love:

Jag hobbykör mest, i paddock ibland men mest ute. Tränar ibland för tränare men kommer inte börja tävla, det är jag för feg för :p Men hoppas medköraren vill sen när han har fått finare hull och bättre vagn och sele.

Bild när vi är ute vi är så engagerade haha not:p

http://underbaar.zoomin.se/P3096117

Jättefin köttbullebild!

Ursäkta, såna bilder är lätta att få när man kör shettis. :)
/shettiskusk

Jag har en Globus rockard, äldre modell.

Och bröstsele med lös brösta, draglinor och baksele i nylon från selar.nu/se, kommer inte ihåg.....

Kör inte speciellt mycket.....

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
583
Senast: Mli
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 108
Senast: Juli0a
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 950
Senast: Solis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka