Ni som kör shettis/liten ponny...

Q

qrumelur

Vad har ni för utrustning till era ponnyer?
Ni som kör små ponnyer, under 120 cm i manken.
Vagn + sele.

Och vad för slags arbete ägnar ni er åt?

Berätta för jag är nyfiken och behöver lite input och inspiration.

Sv: Ni som kör shettis/liten ponny...

Vad har ni för utrustning till era ponnyer?
Ni som kör små ponnyer, under 120 cm i manken.
Vagn + sele.

Och vad för slags arbete ägnar ni er åt?

Berätta för jag är nyfiken och behöver lite input och inspiration.

Jag har en ideal harness sele (bröstsele) till min shettis. Sedan kör jag med rockard eller maratonvagn.

Vi tävlar i klassisk körning, så vi tränar kondition, styrka och smidighet för att kunna prestera i de olika momenten (dressyr, precison och maraton).

sara%20groomar.JPG-for-web-normal.jpg

Carro

Kopia%20av%20Johannesberg%2020100821%20053.jpg-for-web-normal.jpg

Senast ändrad:

Vad är det för märke på rockarden och maratonvagnen?

Vilket fint ekipage ni!

Rockarden är en Roslagsrockard och maratonvagen är från Tidaholmsvagnar. Det är Tidaholmsvagnar som numera säljer Roslagsrockarden.

Carro

Jag kör med loksele (I.T.E) och 4-hjulsvagn. Bara hobbykör/motionskör. Inte gjort sista justeringarna på de här bilderna men har inga nyare.

emildragbilder36.jpg

emildragbilder101.jpg

emildragbilder21.jpg

Ideal Harness med fransk brösta.
Roslagsrockard från Tidaholmsvagnar.
Hobbykör endast, men vi kanske tävlar såsmåningom.

sigge4.jpg

Det är jag och Jaxon, bilden är just från Silverhästens tävling. Fin anläggning!

Har en Roslagsvagn comfort och en Ideal Harnessele, har varit lite dåligt på körfronten ett tag. Men det ganska långsiktiga målet är tävling, men det är lite ont om träningsmöjligheter där jag har hästarna.

4hjulig vagn och loksele, båda om/hemmabyggda:) Inte som jag vill ha dom än, upptäckte tom att selen inte sitter så bra heller så de blir att klura lite:)
Motionskörning, har inte tänkt tävla.
31663632.jpg

31663625.jpg

31663634.jpg

4hjulig vagn och loksele, båda om/hemmabyggda:) Inte som jag vill ha dom än, upptäckte tom att selen inte sitter så bra heller så de blir att klura lite:)
Motionskörning, har inte tänkt tävla.
31663632.jpg

31663625.jpg

31663634.jpg

Fästningen på dina draglinor ser väldigt klen ut! Grimskafthakar är inte speciellt hållbara, jag hade hellre bytt ut dem mot brandhakar som är stabilare. Vore väldigt tråkigt om dom smäller av när du är ute och kör. Med tanke på att en häst lätt sliter sönder dessa hakar i ett grimskaft så hade jag varit lite försiktg.

Jag har en NHS sulky (likadan som Inelin) och just nu en Pfiff Standard sele men jag ska snart köpa en ny och är sugen på Imperial maratonsele :d

Och så har jag en Bakker maratonvagn när jag kör par. Pfiff Standard parsele.

Jag kör mest för mig själv hemma - dressyrträning, hinderkörning eller ute längs vägarna. Vi har varit iväg på lite tävlingar också.

Jag och mina ponnysar hobbykör hemmavid, har inga tävlingsplaner än sålänge iaf :)

Vagnen är en enkel rockard som jag köpt begagnad och gjort lite förbättringar på. Lilltjejens sele är en BR Avulon, men bakselen har jag bytt ut mot en Pfiff för den som hörde till selen var lite liten tyckte jag.

B-ponnyn (ca 110-115cm) har en Pfiff standardsele men jag använder samma vagn till honom som till lilltjejen. Det är inte optimalt, jag får balansera om den varje körtur men för det lilla som han körs (han är pensionär och körs mest för att hålla skallen igång :)) så känner jag inte att jag har lust att köpa en egen vagn till honom.

Gammal bild från i våras, jag har ingen nyare för stunden:

kortur.jpg

Tack för råden!

Och jag hatar att dom hakarna jag har nu snor runt, stör mig på det.

Har faktiskt tappat bort mina skothakar!! Kommer inte ihåg var jag bad en bekant köpa dom, men ser att clasohlson har för runt 50 lappen:grin:
314256_X_2010-02-17_111229_917.jpg

Minsta brottstyrka är 1400 kg:D
Dock vet jag inte om mina snygga hundkoppel är godkända:angel:
Men nylon är starkt, med rätt hakar kommer det hålla bra för lilla vagnen:grin:.
Kan tillägga att jag inte bara knytit dom vid svängeln, har ett spänne där! Det spännet är starkt, nylonet kommer gå sönder först i sånt fall. Men draglinorna är för långa. Vill inte kapa dom än, för jag vill ju göra om skaklarna!
Tråkit nog inser jag att draglinjen missat dragpunkten:eek: Ändå har jag höjt lokorna med att sätta dit en extra öggla upptill. Bossan är i vägen det blir svårt med en öggla till. Såga ett längre hål i lokan så att man kan fästa draglinefästena högre... Ja klurigt:crazy:

Men nu känns det messt kul att bara kunna köra, ponnyn har haft fång väldigt länge och är nu symtomfri:banana:

Hej.

När jag kör enbet så har jag en Roslagsrockard och Tärnsjösele.
Roslagsvagn.jpg

När jag kör Par/Fyrspann har jag specialsydda selar... och olika vagnar/släde
Draglinorna till förlöparna är i rep för att slippa slita på dem som är i läder...

Ponnyexpress3.jpg

fyrspann2.jpg

Welsh mountain par. Specialsydd sele (köpt begagnad), Tidaholms vagn...
koner.jpg

*KL*

Jättekul att se bilder på alla fina ekipage! :bow:
Jag kommer nog att satsa på en roslagsrockard även om drömmen är en Drive out mini- men den känns nästan lite för fin... ;) Tycker roslagsrockarden verkar robust och rejäl.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
583
Senast: Mli
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 108
Senast: Juli0a
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 950
Senast: Solis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka