Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Och folk som bara rider står som frågetecken vad i hela friden chaffsar de om. Körning som körning . Måste erkänna att ibland står jag oxå där i mitten och fattar ingenting.
Trodde att alla som körde vanligt var ense om att ha svängel, baksele mm. Snacka om förvånad jag blev när jag började hjälpa till i ett stall och skulle köra turister i släde.
Höll på att sela på och hittade inte någon baksele. Frågade ägaren vart den fanns och fick ett svar att sådant behövdes inte . Lyckades dock rota tag på en i röran i selkammaren som jag satt på medans stallägaren muttrade om fruntimmer. Stackars hästar som fick hela slädens tyngd +turisternas vikt på området runt armbågarna när bukgjorden åkte fram och tröck på varje gång det gick nedför.
En annan som tom har baksele på när man dragit fram enstaka stockar i skogen ifall de skulle börja glida i nedförsbackar.
Tror det bara fast svängel och draglinor på en av finvagnarna (såg dock aldrig den vagnen användas. Körde bara en gång för honom
Just slädar har det diskuterats här i höst, och nästan alla saknar svängel vilket jag ej kan fatta. Körde man verkligen utan svängel, eller har svängeln bara gått sönder, användes till många fordon och kom kanske bort på vägen? Yngre mindre kunniga förmågor fattade aldrig vad alla remmar var till för och tog bort dem på lokselen?
Alla slädar är ju ofta minst 70 år gamla, och svänglar kommer ju lätt bort. Hittade en gammal träsvängel i vår lada, men har ingen aning om vilket fordon den ska sitta på, och på släden hittar jag ingen fastanordning.
Morfar jobbade i skogen med att köra fram virke med häst (får mardrömmar när han visar kort hur folk och hästar hade det då). Frågade honom över svängel mm. Fick den uppfattningen att det var ganska vanligt bland "vanligt" folk att köra utan svängel här uppe men vanligare bland "finare" folk (som han kallade det). Fast tror han menade rent allmänt än med just slädar.
När jag pratat med äldre körgubbar så verkar det skilja sig regionalt oxå med just svängel och draglinor. Har sett större flakvagnar som vi inte hittat någonstans som svängeln skulle sitta . Har nog aldrig sett en gammal släde med svängel.
tar mig friheten att visa PINGES vackra bilder på hårt arbetande brukshästar.
vad skulle man göra utan baksele. det är ju ganska osannolikt att man förr körde utan baksele på tungt lastade flakvagnar eller hökärror när man ser detta mästerverk.
Baksele hade morfar och nästan alla (förutom han jag skulle köra åt) jag pratat med. Glömde att skriva det . Det var bara svängel och draglina jag menade
Bilden är verkligen ett skolexempel varför man har baksele för syns verkligen hur fjordingen "sätter sig" för att hålla emot.
Hundavel & Ras Jo jag instämmer helt! Tror det blivit lite ”inne ” eller hur man nu ska säga att vilja ha den jaktavlad varianten även om man inte vill...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.