Ni som kör islandshäst...

dressyrtant

Trådstartare
Tanten har börjat längta efter att köra... och börjat kasta lystna blickar mot 15-åriga islandsvalacken... :o Han är tömkörd förut, och inte rädd för nåt. Borde inte vara svår att köra in. Själv har jag kört både trav och arbete innan, varit med och köra in hästar osv. Så själva den delen ser jag som mindre besvärlig. Men hurudana selar har ni till islänningarna??? Enda som jag hittade på nätet på snabb sök var på H**ks. Undrar bara om man ska ha ponny eller cob storlek? Ponnystorlek i grimma kan man ju liksom bara glömma. :crazy: Men vet inte hur det är med selar då.
Islänningen är ca 135 cm hög och ... tillgodogör sig fodret väl... :smirk:
Anyone? :bump:

Sv: Ni som kör islandshäst...

Jeg kjører mye med min islandshest og har han bruker cob. Passer også med liten full. Bruker bogtresele.

Jag har lånat en bröstsele till min valack och jag tror den har storlek Cob. Men oftast är selarna väldigt ställbara.

Börjes loksele stl cob passar min medelstora islandshäst, förutom att däckelgjorden är för lång.

Tackar alla för svar! :bow:
Hmmm verkar som om det är cob jag bör satsa på då. En för lång rem nånstans är ett mindre problem. Jag kan sy till den i så fall. (Skriver på mental minneslista att jag ska skaffa tråd...)
Jag undrar varifrån det lönar sig att köpa, H**ks eller B*rjes? Finns det fler ställen? Går de selarna man köper från dessa ställen att använda med trälokor, dvs kan man fixa om dem så att det funkar med lokor?
Allra helst skulle jag väl köra med finsk vintersele, det är så enkel sele, den med "trätappar". Men kan inte tänka mig att jag hittar nån i rätt storlek. :crazy: Så jag tänkte väl kanske mig nån slags hybrid... :angel: :D

Jag är ingen selexpert, men jag tycker Börjes loksele har klen däckel, skulle välja Hööks Tranemosele om hästen ska dra. Jag har inte kommit längre än att jag tömkör och har spänt för rockarden två gånger och skrittat lite.

Hej!
Gå in på körning så får du en massa svar....
Jag har kört in min isis och skulle inte ta ngn av dom ovanstående då bägge har lite för smal brösta... och kan ligga lite högt så att hästen får dra med strupen...
Det finns billiga och bra selar som man kan måttbeställa!
Kolla in körning!!

Om jag bara ska ha en lättare vagn föredrar jag travselar annars loksele. Håller på att köra in min blivande dam (6 dagar kvar tills hon är min) och har just nu inga planer att hon ska dra tungt så hon kommer nog bara gå med travsele.

Om jag bara ska ha en lättare vagn föredrar jag travselar annars loksele.
Mmm jag tänker likadant. Tycker att det känns som om en bröstrem drar ihop bröstpartiet om de drar tungt. Så jag skulle gärna ha loksele av nåt slag. Eller som sagt fixa en egen hybrid... Hmmm... borde kanske tala med nån tillverkare om de kan göra en till lokor (eller rankar som de kallas här :D ). Kanske man t o m kunde få en i typ finsk vinter- eller sommarsele men islandshästformat. Undrar om nån någonsin har haft nån sån. :angel:
Tänkte först bara dra en enkel skogskälke med min plutt. Sen kanske släde.
Hurudan vagn har ni som kör islandshäst? Jag har en gammal trävagn iofs, men den vill man kanske inte alltid köra med. Skulle va kul att skaffa nåt annat.

Hööks säljer inga selar, bara enkla bröstselar som inte ska användas att dra något med som har hjul.
Börjes har mycket bra och prisvärda selar, IDEAL selar från holland.
equilex.se och driveout.se säljer pfifs billiga bra bröstselar som kan anvnädas för hobbykörning, och lite dyrare som kan användas på tävling mm.

Islänningar kan ibland ha svårt att passa i bröstsele, så kanske ska du kika på lokselar!

Vi kör med loksele (Tiljanders) till tyngre arbete och en enklare bröstsele när det är sulkyfart! Vår körhäst bara älskar arbetet framför vagnen, ögonen lyser när han märker att man hämtar vagnen och selen.

Så lycka till!

Hej! Jag kör min islandshäst som är en 14-årig valack, 136 cm hög och väldigt 'korpulent':rofl: ! Jag har 2 olika selar.. (båda strl. cob, och båda från hööks) en Loksele, som jag har när jag kör tyngre kärror och slädar, och en bröstsele, som jag använder till lättare kärror, t.ex. Rockard och sulky.. Hoppas jag var till minsta hjälp, och lycka till med körandet, det är ju jättekul! :banana:

Verkar som att många kör med dåliga selar på sina islandshästar?

Undvik denna typen av sele:

http://www.hooks.se/Butik/assets/product_images/mellan/420232.jpg

Islandshästar har rätt till bra selar de med :)

Det fanns en tråd som handlade om körning och gångarter. Är det någon som använder sig av körning som hjälp till något eller är det av mindre betydelse om hästen körs eller inte med tanke på gångarter?
Har ridit mycket islänning innan i livet och är fortfarande lite nyfiken. Körde tyvärr aldrig någon :) Men har kört in en korsn arab/islänning.

Har man råd så rekomenderar jag verkligen Tärnsjös selar. Har använt många lokselar därifrån varav en var mkt använd över 40 år och fortfarande såg den väldigt bra ut. Men de kostar en hel del men man kan göra fynd på beg. Köper man en sådan om inget händer så har du sele din livstid så det är kvalite.

Här hittar du en bild på en av deras bröstselar och när man jämför med Hööksselen så syns det verkligen skillnad:
http://www.tarnsjogarveri.se/bilder_horse/ponnysele/Ponny3.jpg

Ska man bara dra en lättare rockard så kan det vara värt att lära sig remma en travsele. Finns även med snabbknäppning som är underbart men då måste man ha en vagn med speciellt fäste. Då tar det typ 1 min att sätta fast vagnen. Men när jag säger så så får en del körmänniskor fnatt :d . Jag har sett en del hästar som gått mkt bröstsele som till en början blivit framtunga men med bra träning försvinner dock det men kan vara jobbigt under den tiden.

Vi har en kronans loksele av lättare partyp som vi byggt om lite för att det skall passa hennes storlek (ca 1.32). Den passar mkt bra idag och vi drar "allt" med den. Tungt med linor, rockard i skacklar mm mm. Hon drar med god teknik och grejorna sitter väl. Jag tycker att lokselen är väldigt allround och passar hennes kroppstyp väl. Men skulle vi köra oftare (än en gång i veckan), och kanske köra mer dressyr skulle jag satsa på en bröstsele av god kvalitet.

Hälsningar Jenny

Travselar kan funka! Med svängel på vagnen, köper lös baksele till och en bred kortbrösta och egna draglinor. Har själv kört så en tid så fnatt får iallafall inte jag.
Men det kräver att man kan lite körning och svetsning innan så för att underlätta för nya rekommenderar jag en komplett bröstsele från början. Snyggare oxå!

så din häst drar dig o vagnen i uppförsbacke med magen?
Varför har du inte alltid full utrustning?

ta det inte så hårt och personligt men:
"har bara sadel med obruten bom när jag hoppar, vid skrittpromenad tar jag min gamla snea hubertus" Så låter det i mina öron :) och nu kom jag att tänka på mitt nästa inköp, en bomlös sadel, och blev glad igen :)

Kom att tänka på en sak, när du kör med speedcarten, kan du träna nåt då, typ pass eller tölt i hög fart?
Min förra pålla, en travare, blev störd av svängel o lös brösta i höga farter så där förstår jag att man har brösta med trissor/linor eller bara fastsatt i maggjorden när man kör högre tempo.

Har ofta kört utan brösta då de drar med "midjan" som du sa. Som den här.
genpomm4.jpg

Har lärt mig att med lättare körning när man bara har de tunna bröstorna är de enbart en säkerhetsdetalj om något på selen skulle gå sönder och den börjar åka bakåt. Då får man lite extra tid att stanna innan det händer något.

Ska de dra lite typ rockard/tryckvagn så har vi använt en bredbrösta och med den så blir det mer som en vanlig bröstsele.

Höga farter har jag inte kommit till med islänningarna då de oftast har varit på inkörning och sedan gått tillbaka till ordinarie ägare. Har börjat köra in mitt sto men det är en bit kvar innan jag vågar ge mig ut då hon håller på att sättas igång och har mkt egna ideer vad man ska göra och inte. Inte så roligt att braka fram igenom skogen med en vagn bakom :d

Men pass har jag kört med travare och inga problem. Även testat på lite mer klassisk dressyrkörning och funkat riktigt bra (var hos 4-spanns kusken Pålsson när han körde in unghästar åt Stig H johansson).

De är faktiskt väldigt intressant att höra diskusioner mellan körfolk och travfolk för det kan verkligen bli hett ibland. :D

Liknande trådar

Islandshäst Ja hur många är det här inne som kör med sina islandshästar? Kör ni bara för nöjes skull hemma eller tränar och tävlar ni även i...
2
Svar
27
· Visningar
3 961
Senast: Nielaa
·
Körning Hejsan! Jag har en fullblod/halvblods valack på 5 år som jag har haft sedan i december. Vi tränar och tycker väl att hoppning är...
Svar
3
· Visningar
2 233
Senast: Nielaa
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·
Körning Eller ja, nybörjare och nybörjare. Har kört en hel del innan, och tömkört en hel del också. Dock har jag alltid använt utprovade grejer...
Svar
1
· Visningar
1 839
Senast: Penna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Olja till häst ?