Ni som kör era islandshästar?

SoNo

Trådstartare
Jag har blivit grymt sugen på att köra in en av hästarna här hemma.
Den häst jag har funderat på skulle nog funka utmärkt till det och det hade varit så bra om jag och dottern kunde ha ett bra sätt att motionera hästen tillsammans på.

Jag undrar vad för utrustning ni använder?

Jag hade tänkt använda samma typ av vagn som man oftast gör när man kör shettis, det är en enkel modell som typ har två hjul, max 2 sittplatser för små rumpor och skaklar i nån stål variant. (hänger ni med på vilken typ jag menar?)
Jag vet tyvärr inte rätta namnen för allt.

Jag lärde mig att köra häst m.m under gymnasietiden, problemet är bara att mitt minne behöver en uppdatering och jag undrar därför vad för utrustning ni använder på hästen som funkar och ligger bra?

Nån som har nån bra hemsida där jag kan uppdatera mitt minne en aning?

Sv: Ni som kör era islandshästar?

Fast har du erfarenhet av inkörning? Det ska vara den svåra biten och det har jag tagit hjälp av en som kan. :) Lycka till hur som helst!

Har du några erfarna runt dig som kan hjälpa dig med inkörningen?
Personligen sätter jag inkörningen som betydligt mer riskfyllt än inridning.

En shettis vagn blir för liten om du inte har en mini islänning. Min har en fullstor vagn och sele (hon skulle dock kunnat ha cob i sele). Hon är 138

Jag körde in min i våras men jobbat med tömmar mm mkt förr oxå. Hon har haft trassel med bakknäna och rygg så ville ha lättast möjliga utrustning. Hade en travsele kvar från då jag jobbade med trav och så köpte jag en sulky som de sattes på grövre däck på. Inte de skönaste för kroppen men kör nu kanske 2 dagar i veckan så då överlever man. Önskar jag kört in henne tidigare för hon älskar de

488159_2340345484571_505295887_n.jpg

Do it! Ta hjälp förstås men de brukar tycka det är jättekul! Stoet jag red de första åren på islänning verkligen äääälskade sin vagn. Hon var rätt bånglig att rida, ingen direkt framåtbjudning även om hon och jag kom väldigt bra överens, superdålig exteriör och inga gångarter, men framför vagnen blommade hon upp! :love:

Hade en period när vi körde in alla ridhästarna i stallet. De var vana att bli tömkörda så det var inga problem, sen kopplade vi på draglinor, först på ena sidan, sen andra och sen båda. Sen ett däck de fick dra, för lite tyngd och sen lösa skaklar. När vagnen sen skulle på första gången tog vi bara skaklarna över dem och drog vagnen bakom, kopplade sedan fast när det var lugnt också fick de känna på den nga gånger innan vi körde vanligt.

Finns säkert andra sätt, men detta funkade. T o m "galen-hästen" i stallet gick finfint att sätta för vagnen, vilket vi aldrig trodde. Tyvärr kom jag aldrig så långt med Saga att koppla för henne, men hon har gjort all förberedelse och jag tror inte det skulle vara nga problem alls.

Tycker körningen är en bra omväxling. Gummi t.ex. har kört in alla hingstarna hos sig nu ;)

/Jenny

Vi hade tolkat mycket bakom vår islandshäst så vi spände i princip bara på henne vagnen och körde iväg, jag var ung och dum på den tiden. Tack och lov gick det bra och tant (27 år) älskar fortfarande att dra sin vagn.

Jag har en gammal loksele till henne och kör med rockard på sommaren och släde på vintern.

Fråga på körningfourmet!
Du tänker nog på en rockard - eller en gigg.
Det finns jättefina och bra bröstselar med fina funktioner till bra pris men det är lite att sätta sig in i. Ska man köra lite mer än typ en gång om året och dessutom ha lite tyngd i vagnen (te.x två vuxna) behöver man ha en bra sele som hästen kan dra ergonomiskt i, dvs. med draglinor och baksele.

Det innebär också att du måste ha en bra rockard som har fäste för både draglinor och baksele. :-)

Sitta bakom en häst och köra är ingen konst om hästen är väl inkörd och man har tömkört. Det är kul!

Det du beskriver låter för mig som en rockard, finns massor av modeller i olika prisklasser. Tänk på att inte använda en rockard som är för tung, du vill ha en häst som går lätt fram, inte en som ligger i selen och kämpar som ett djur.

Jag tävlar i klassisk körning och tycker bröstselen funkar bäst för den typen (dressyr och maraton). Jag använder en ergonomisk brösta och en "vanlig" brösta.
Lokselen är bra till tyngre arbete eller om hästen har väldigt lågt ansatt hals.

Selen ska ha draglinor och dessa fäster man i en svängel som sitter på vagnen, det är i draglinorna hästen drar.
Sedan är bakselen viktig om du inte har en rockard/gigg med broms.

Själva inkörningen kan självklart vara en god ide' att få hjälp med. Men även att komma igång med själva körbiten.

Fråga gärna, körning är så roligt! Men det är mycket att kunna.

//Caroline, kusk och islandsryttare

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 872
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 779
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 899
Senast: Unafraid
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
42 975

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Sabotage?
  • Födda 2022