Ni som klipper era lurviga islandshästar

R

Real_Life

Har några frågor efter en liten diskussion idag ang. klippa eller inte...
Så ni som klipper:
Varför gör ni det?
Rider ni mycket i ridhus?
Har era hästar täcke någon gång? Isåfall när?

Sv: Ni som klipper era lurviga islandshästar

Jag valde att klippa min häst halvvägs ;) Jag klippte honom på halsen fram tills vart sadeln ligger.

Jag vill inte klippa hela hästen för jag vill kunna ha honom ute utan täcke hela tiden + att alla täcken sitter så konstigt på honom så han skulle få jätteskav.

Rider inte mkt i ridhus, snarare aldrig, och då kan det ju tänkas vara konstigt att jag klipper ändå. Men han svettas så mkt pållen min så det är helt enkelt bekvämare för mig och för honom.

Han får ha täcke på sig vid extrem kyla och vid kraftigt ihållande regn. Annars går han naken. Nu är det väl snart en månad sen jag klippte honom och han börjar redan bli långhårig igen!

Okej, tack för svar :)
Hur kallt ska det vara för att han ska få täcke på sig, och vad får han då för täcke?

Varför gör ni det?
Våran häst var helt dyngsur efter att bara ha skrittat fram vid ridning, så då rök pälsen direkt.
I princip aldrig, endast vid ösregn och man inte vill träna galoppen något (har ett litet ridhus där galoppen inte får plats)
Han har fleecetäcke inne när har blivit svettig och ute när det antingen blåser mkt/är kallt eller regnar.

Varför gör ni det?
För att hästen blir så fruktansvärt blöt annars.

Nej, några gånger i månaden bara.

Alltid i princip.

Varför ?
Han blev svettig väldigt fort, typ uppvärmning ..

Nej, ridhuset är inte så stort och det blir ganska fort dammigt.

Han får gå med regntäcke vid dåligt väder/blåsigt, annars går han utan. Han är helrakad.

lite off, men hur stort är erat ridhus egentligen? Jag tänker mig typ ett garage för att inte galoppen ska få plats:rofl: haha, men så blir det ju om man ska tro "på ett ungefär":angel:

lite off, men hur stort är erat ridhus egentligen? Jag tänker mig typ ett garage för att inte galoppen ska få plats:rofl: haha, men så blir det ju om man ska tro "på ett ungefär":angel:

kanske är så att de har femgångare eller häst med stor, osamlad galopp :) Då går det inte att rida så sakta i galopp :)

Men även femgångare kan ju ha bra galopp och tränar man dem så kan de flesta galoppera på en liten volt! Är ju en träningssak :)

I vintras hade han täcke på sig när det snöade och regnade "åt sidan" ;) eller regnet piskade. Han hade ganska knasig päls i vintras så han fick även ha täcke på sig när det snöade hela dagen och det var kallt.
Några exakta grader hade jag inte. Sånt går lite på känn. Är det solsken ute, men ändå bitande kallt med snö på marken ja då kanske han får ha på sig ett tunt utetäcke.

Jag har ett tunt utetäcke/regntäcke, ett fodrat regntäcke och ett supertjockt utetäcke (med hals om man så vill) som jag köpte alldeles nyligen. Dessa tre har jag att välja mellan i vinter :P
Även en massa fleecetäcken som man kan ha under täckena ^^

Har några frågor efter en liten diskussion idag ang. klippa eller inte...
Så ni som klipper:
Varför gör ni det?

Klipper för att han svettas kraftigt efter 10 min tölt i träning annars. Dessutom sätter han full vinterpäls redan i början av augusti (gissa hur kul det var för honom i år med det "höstväder" som varit hittills?!?)

Rider i ridhus (mått 20x40m) ca 2-3 ggr/vecka.

Han har täcke i hagen när det snöar, vid underkylt regn eller om han är svettig och det är under ca +5-10 grader ute (beror på om det är sol, om det blåser, hur fuktigt det är ute osv)

Inne i boxen har han "pyjamas-täcke" (dvs ett tunt fleecetäcke) på natten när det är ca -10 grader och därunder på dagen (alltså när vattnet riskerar att frysa under natten). Är han svettig har han ett något tjockare fleecetäcke med hals på sig under kvällen, men byts till "pyjamasen" på natten.

Pålle är klippt i en specialversion som innebär att han är klippt på halsen i en linje fram till bakbenen och även under magen och halsen...

Förmodligen har jag för mycket täcken på honom - varje gång jag tar på ett täcke försöker jag dock tänka på en klok person som sa "bara för att matte fryser så fryser kanske inte hästen"...:angel:

Jag klipper, men inte hela hästen. Just nu är han klippt på framsidan halsen, hela bringan och på bogarna.

Jag klipper för att han så här års brukar bli svettig bara av att komma in i stallet, och för att det tar lång tid att torka efter ridning.

Jag rider aldrig i ridhus, bara utomhus.

Min häst får fleecetäcke på sig när han är svettig efter ridning och det är kallare än +5 ungefär. Skall han då också släppas ut i hagen får han ett andastäcke också (eller bara andastäcket). Men har han inte arbetat, går han otäckad i hage dagtid hela året.

Vi spårklipper våra så fort det behövs (började i Augusti i år) för vi vill inte ha (nästan) konstant blöta hästar pga svett. I år var bara klimatet så att klippning behövdes. En torr häst är varmare, och en klippt häst orkar och vill oftast arbeta bättre.

Täcken vid behov; efter ridning eller när vädret så säger. Fodrar gärna extra i stället för att täcka när så är rimligt. Rider i ridhus ca 1 gång / vecka.

Tillägg: skulle vi avstå klippning fick vi lägga ner ridningen större delen av året. Pälsen den ena sätter är inte avsedd för ridning/ aktiviteter i högre grad ...

Tack alla för svar :)

ang: Extra tack för sista meningen. "Pälsen den ena sätter är inte avsedd för ridning/ aktiviteter i högre grad ..."
Ingen häst sätter väl päls avsedd för ridningen. Om de skulle göra det skulle de kanske ha kortare/tunnare päls där de svettas som mest under ridning - just för att inte bli så svettiga och kalla.

Ingen häst sätter väl päls avsedd för ridningen. Om de skulle göra det skulle de kanske ha kortare/tunnare päls där de svettas som mest under ridning - just för att inte bli så svettiga och kalla.
Just precis så ;)
Och eftersom vi rider våra hästar tar vi konsekvenserna och klipper dem för att de ska slippa svettas så det rinner. :idea:

Står i samma stall som Michis, och ja, det får inte plats en 5gångares galopp. Men ridhuset är ungefär hmm..är jättedålig på att uppskatta men kanske 10x10 meter. Jättepraktiskt om man håller på med unghästar :)

HEJ DU !! Jag klipper min isläning, för att han blir som en dränkt katt när ja ridit,, torkar aldrig .. ja använder täcke efter väderlek o det fungerar bra, jag tänker på musklerna(tänk själva att gå i era svettiga kläder efter ett hårt träningspass utan att byta i kylan hur mår ni då?BLIR STELA O FRUSNA VA??I det vilda tränar dom inte på det vis vi kräver av dom dagligen!!lägg alltid på en filt över korset o njurar efter träning massage.Så dom får värme o kan sätta igång utrensningen o återhämtningen, kram på er!!

Båda mina hästar är spårklippta.
Varför gör ni det?
För att mina hästar blir jätte svettiga oh orkar mycket mindre när dom har tjock päls, blir slöare. och för att det är mer praktiskt.
Ja, står i ett stall med rihus/paddock så det blir ridhus flera ggr i veckan.
(svaren efter denna årstid utan snö) Ena, den röda har endast täcke efter ridning inne, fleecetäcke när han är svettig. Min gulbruna har däremot täcke dygnet runt, regntäcke ute och fleece efter svettigt pass. Annars back on track tunt täcke. Endast täckad så mkt för att han har ryggproblem, vill inte att den ska bli kall.

/Malin

ja hoppas du täcker din helklippta häst när minusgraderna kommer,,annars e du lite konstiG,,testa gå naken själv helt plötsligt en dag när det e kallt ute?? brr kallt va,, TÄNK,,,,

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
764
Senast: Ajda
·
Trädgård & Växter Jag är väl medveten om att det inte finns någon regel direkt för hur ofta gräs ska klippas som så, men om man tänker att man den här...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
3 923
Senast: TeamLundVer
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
750
Senast: Oknytt
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 710

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka