Ni som klipper era lurviga islandshästar

Sv: Ni som klipper era lurviga islandshästar

Men även femgångare kan ju ha bra galopp och tränar man dem så kan de flesta galoppera på en liten volt! Är ju en träningssak :)
Jaaa!! Visst kan femgångare ha bra galopp!! Hihi, Spretturs är underbar!! :bump:
Han har en rund och fin galopp LOVELY!!

Ja, Spretturs galopp är verkligen enormt fin!!!
Kurt har också väldigt bra galopp för att vara femgångare :)

Men även femgångare kan ju ha bra galopp och tränar man dem så kan de flesta galoppera på en liten volt! Är ju en träningssak :)

Självklart - Sofie Sandberg-Andri t.ex, går underbart fin arbets galopp, samtidigt som han har en GRYM pass:d

lite off, men hur stort är erat ridhus egentligen? Jag tänker mig typ ett garage för att inte galoppen ska få plats:rofl: haha, men så blir det ju om man ska tro "på ett ungefär":angel:

det är väl kanske 15x20 kanske :p
asså, jag har ingen aning..
kan ta och mäta imorgon ;)
men min "lilla" kille (149cm hög) behöver stor plats att galoppera, speciellt nu när den blivit lite flack.
i vintras efter djupsnöträningen så fick han plats ;)
dom mindre och smidigare hästarna får plats :angel:

Senast ändrad:

ja hoppas du täcker din helklippta häst när minusgraderna kommer,,annars e du lite konstiG,,testa gå naken själv helt plötsligt en dag när det e kallt ute?? brr kallt va,, TÄNK,,,,

haha, det är klart att hästarna har täcken när dte är minus :P
det är NU varken min eller Kiickans har täcke på sig ute förutom om det regnar/är väldigt kallt.

Har några frågor efter en liten diskussion idag ang. klippa eller inte...
Så ni som klipper:
Varför gör ni det?
Rider ni mycket i ridhus?
Har era hästar täcke någon gång? Isåfall när?

jag klippte min häst idag, gjorde det även förra året. gör det för att han blir så svettig när man tränar och sådär. sen tar det så mycket på honom när han ska torka, när han blir sådär svettig. så därför har jag valt att klippa honom. har klippt fram på halsen och under magen, och han klarar sig därför utan täcke, om det nu inte är snöstorm el. liknande.

En andra tanke Real_Life är att pälsen på en häst som rids och svettas inte alls har samma egenskaper som pälsen hos en "orörd" häst på lösdrift. Svett, sadel osv gör att det naturliga fettet som står emot regn faktiskt inte finns eller funkar som tänkt. Man ser detta ganska lätt där sadeln legat.

Därmed kan det vara minst lika befogat att täcka oklippt häst vid vissa tillfällen.

... Och då kan man väl egentligen lika gärna klippa för att hästarna ska slippa svettas så mycket, eller? :p Om de ändå kan behöva täckas menar jag.

Och du är för klippning och dina stallkompisar inte, eller är det tvärt om?! ;)

Alltså, det är ju många faktorer som spelar in för avgörandet; ridningen - hur ofta och intensitet, stall/ hagar/ lösdrift, fodring osv osv osv. För vår del, med stall hemma och en häst som svettas av att stå stilla i hagen, så var avgörandet enkelt.

Jag klippte Sprettur för någon vecka sen och jag ska säga att det är påväg ut ganska ordentligt. Men nu ska han snart vila ett tag och efter vilan kommer jag klippa igen. Men då klipper jag lite mer och täckar honom istället.

Jag är för :p

Här är lösdrift och hästar som rids. För oss "går" det inte att klippa då vi bor 3 mil därifrån och då inte kan åka ut och kolla till så ofta som man kanske vill, men det är ju ändå alltid kul att höra åsikter (och veta inför framtiden) :)

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
764
Senast: Ajda
·
Trädgård & Växter Jag är väl medveten om att det inte finns någon regel direkt för hur ofta gräs ska klippas som så, men om man tänker att man den här...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
3 923
Senast: TeamLundVer
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
750
Senast: Oknytt
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 710

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka