Ni som kastrerat era unghingstar

Jazza

Trådstartare
har jag lite frågor till...

När var båda kulorna helt nere på era hästar?

Hur gammal var hingsten när ni kastrerade, när anser ni att det är bäst att kastrera med tanke på höjdtillväxt/massa/hormoner och så vidare?

När på året gjorde ni det? När anses det vara bäst att göra det? (Jag tänker inte göra det i sommarvärmen nej... men tänkte om det finns andra nackdelar med att göra det mitt i vintern som bör tas hänsyn till..)

Hur såg eftervården ut? Fick era hästar några komplikationer?

Kastrerade ni hemma eller på klinik? Varför/varför inte?

Många frågor, hoppas ni med erfarenhet vill svara.

Sv: Ni som kastrerat era unghingstar

Tror det finns ganska många sådana här trådar...

Islänning, hade en kula nere våren han var 2 år, andra kulan kom under sommaren/hösten.

Kastrerades i oktober liggande på klinik på inrådan av vet då nr 2 var lite liten och det fanns risk att den skulle "krypa upp".

Syddes, blev aldrig ens svullen, verkade inte ha ont övht.

Har hört att smällkalla vintern inte är så bra med tanke på sårläkning, pga cirkulationen.

Jag äger själv ingen hingst men har jobbat på en hästgård ca 6månader. Vi kastrerade hingstarna när dem var mellan 2-3år,. Vi gjorde det hemma eftersom dem var 4st som skulle kastreras. Även senare kastrerades en hingst och även då hemma i stallet. Det blir lugnast för hästen.. Bästa tiden på dygnet (i vårat stall) är runt på förmiddagen då det inte är andra människor och hästar runt om i stallet och kan störa. Det gick jätte lungt till för våra små hingstar.. det var bara dem i stallet och hemma på gården. Vet. sa att många hästar kan få "ryck" och springa iväg precis när man krossar kulorna eller när man skär, men ingen utav våra tenderade ens till det. Vet. trodde att det berodde på att vi var hemma och lugnt i stallet..

Vet. berättade att bästa tiden är på vintern när det ligger snö på backen (minst infektions risk) och när det inte är för kallt, då såret kan förfrysa. Runt minus 5-10 grader och snö är perfekt! Man ska även gärna kastrera flera samtidigt då det är viktigt att hästarna rör på sig mycket för att hålla såret öppet. Är det fler unghingstar så leker dem antagligen i hagen vilket som är bra. Vi fick order att vet. att även jaga runt de ny blivna vallackerna i hagen varje morgon.

Två utav våra blev lite svullna. På den ena försvann svullnaden av sig själv, vi longerade honom bara ca 3 dagar och höll lite koll. Den andra vart lite sämre och fick gå på pensilin under 10dagar. Det berodde antaligen på att han rörde sig för lite. Han sprang inte runt lika mycket som de andra hästarna.

Kan även till lägga att vet. rekommendera att man hade hästarna ute dygnet runt då dem ska röra på sig mycket.

Liknande trådar

Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 516
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 743
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka