Ni som kastrerat äldre hingstar - hur har de förändrats?

ForeverYoung

Trådstartare
Jag rider och tävlar en nu femårig hingst, som vi funderar på att kastrera. Han är väldigt fin men ändå inte så bra att han kommer att gå bruksprov, varken nu eller i framtiden. Det är inga problem att ha honom som hingst, han är snäll och väluppfostrad och fungerar bra både hemma och på tävling. Det enda problemet är att han blir okoncentrerad på tävling - han gör fortfarande vad jag säger men engagerar sig inte. Han river t.ex. ofta i onödan.

Så nu frågar jag er som kastrerat era äldre hingstar. Hur har de förändrats i temperament, karaktär och ridbarhet? Jag vill ju ha kvar min fining som han är för han är verkligen härlig på alla sätt, men det finns egentligen ingen anledning att behålla honom som hingst och kanske blir han bättre på tävling som valack.

Liknande trådar

Hästvård Ska eller ska inte? Vi har 2 st vuxna nordsvenska hingstar härhemma. Den äldre klarar jag av att hantera i de flesta situationer för...
Svar
6
· Visningar
1 304
Senast: MaRomer
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 561
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka