Ni som kan foder :-)

Sv: Ni som kan foder :-)

Efter vad ja ghar förstått så innehåller nog algerna vad hästen behöver.
MEN de innehåller VÄLDIGT höga halter av Jod, som hästen kan förgiftas av!
Därför rekommenderar jag dig att avstå!

Tror att det borde finnas fler trådar om detta i arkivet, använd sökfunktionen och skriv t.ex jodförgiftning som sökord, så hittar du säkert något.
 
Sv: Ni som kan foder :-)

Jag ger hälften alger o hälften Krafft mineraler för att jag vill få med alla spårämnen som finns i algerna men inte för mkt jod.
 
Sv: Ni som kan foder :-)

Det skulle ju kanske kunna vara ett altenativ *funderar* Fungerar det bra för dig (dum fråga när du nu använder det kanske ;) )?
 
Sv: Ni som kan foder :-)

Visst fungerar det, tycker inte det är så jättemycket extrajobb att ta ur två hinkar. :D :D

Nej skämt åsido, jag har inte märkt nån skillnad på honom men jag tycker att ju mer spårämnen mm han får i sig desto bättre.
 
Sv: Ni som kan foder :-)

Jag ger sådana alger och tycker att det fungerar bra! Med uträknad foderstat osv så är det lugnt.

Mvh Huntress :)
 
Sv: Ni som kan foder :-)

Jag använder Börjes alger och det fungerar jättebra. Kan inte tänka mig att det är någon risk för överdosering av jod om man fäljer rekomenderad mänd. Det är dessutom bra för luftvägarna, hos min lilla hostponny har hostan nästan försvunnit helt sedan vi började med alger. Det man kan tänka på är att det innehåller mycket mera kalk än fosfor så den balansen kan behöva justeras.
 
Sv: Ni som kan foder :-)

Jag använder Börjes mineralfoder till min hosthäst och är MYCKET :) nöjd! Gav först carrageen-kuren och har sedan följt upp med vanliga algmineraler (fodertillskottet).
Man bör dock, som de andra nämnt, vara försikig med jodöverskott. Jag skulle personligen aldrig ge dessa mineraler till ett dräktigt sto, eller om jag bodde på västkusten där jorden är mer jodrik.
 
Sv: Ni som kan foder :-)

Trots att jag är utbildad kemist och vet att vitamin b5 alltid är vitamin b5, är jag skeptisk till detta, ty hästar har så länge jag kan minnas alltid gått på land. :-)
 
Sv: Ni som kan foder :-)

Vad menar du? :confused: jag är också utbildad i kemi (kemiingenjör) men hänger inte med vad du menar.....
 
Sv: Ni som kan foder :-)

min häst står nästan granne med alg börje butiken... bara ett onödigt inlägg sådära...
 
Sv: Ni som kan foder :-)

peter lundin, du verkar mycket kunnig - vore supertacksam om du kunde ge lite mer information kring alger - överskott av rekommenderad dos låter ju helt uppåt väggarna??
har läst någonstans att algerna inte alls är så mineralrika som det påstås... - din syn på detta?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag letar febrilt efter ett lämpligt mineralfoder, ja eller ett mineralfoder och sen kanske rena mineraler att komplettera med. Nedan...
Svar
9
· Visningar
867
Senast: maddie202
·
Foder & Strö Jag har två hästar som behöver ett ganska bladigt foder för att inte få problem med fri fekalvätska. Jag köper därför helst andraskörd...
Svar
1
· Visningar
319
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Pegasus63
·
Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så...
2
Svar
21
· Visningar
1 448
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp