Ni som kan det här med stam..

AraSlei

Trådstartare
Skulle vara kul och höra era åsikter om mitt stos stam..

hon är

e: son of a gun xx
ee: moderne
eu: mira II

u: arabella (korsning)
ue: Kariba ox
uee: Rifari ox
ueee: Faris ox
ueeu: Risslina ox
ueu: Moraea ox
ueue: Irex ox
ueuu: Manzana
uu: Pitza-bella(russ)
uuu: Pia (russ)
uue: Gullding (russ)
uuue: Raketen (russ)
uuuu: Bojan (russ)

ja, de va 17 va man kan hitta..=)

Sv: Ni som kan det här med stam..

Både Son of a Gun xx och Kariba ox lämnade ju många bra tävlingshästar, så jag tycker att det låter som en mycket välkomponerad stam! Russ har jag inte så bra koll på, så det kan jag inte uttala mig om :)

Jag har för mig att du har låtit betäcka henne, och det låter jättebra med en till dotter till Son of a Gun xx i aveln! Vem blev det?

du är helt rätt underrättad.. ;) Vi betäckte henne med ridponnyhingsten Green River xx... Sånu hoppas jag på antingen en liten stor häst med myyyycket gång..=)

Vad roligt!

Son of a Gun xx lämnade så många fantastiska tävlingsponnyer att hans blod förtjänas att ta tillvara i aveln!

Att han är halvmorbror till Flippan gör ju honom inte sämre heller ;)

nä..=) mitt sto e ju halvkusin me flippan.. *åhh så nära.. :smirk: * hehe

Görel skrev:
Vad roligt!

Son of a Gun xx lämnade så många fantastiska tävlingsponnyer att hans blod förtjänas att ta tillvara i aveln!

Att han är halvmorbror till Flippan gör ju honom inte sämre heller ;)

jag vet bara en..=( Ali, arabesques helbror.. Vet du någon mer?? :confused:

Dikki Dunder är väl en, kommer inte ihåg några andra namn just nu, men det har varit artiklar om Son of a Gun xx i Ridsport bl a.

ok.. Man kanske ska skicka in ett brev t ridsport o höra om dom inte kan skicka lite fakta te mig.. ;)

Gör det! Under rubriken "Fråga Ridsport" kan man få svar på såna frågor. Jag har fått hjälp flera gånger!

Jag skulle GÄRNA ha en Son of a Gun sto att avla hopphästar med !

Det låter väldigt mycket Gotlands(Klinteby) Stam på henne ! man korsade ofta russ med SoG eller Gimmick (som också stod högt i blod ev rent ox). Det blev många bra hoppponnysar därifrån, även om jag inte kommer ihåg en massa namn.

Lycka till !

ok..=) Ja, det kanske man skulle göra..=) har faktiskt funderat på det innan med, men det har ju aldrig blivit av..

Xeline skrev:
Jag skulle GÄRNA ha en Son of a Gun sto att avla hopphästar med !

Det låter väldigt mycket Gotlands(Klinteby) Stam på henne ! man korsade ofta russ med SoG eller Gimmick (som också stod högt i blod ev rent ox). Det blev många bra hoppponnysar därifrån, även om jag inte kommer ihåg en massa namn.

Lycka till !

Ok.. :D Kan inte du berätta lite om Klinteby stammen?? De ädla delarna av stammen är ju rätt lätt att hitta fakta på, men russen är svårare.. :d

Jag vet egentligen inte mer om Klintebyhästarna än att man just avlade fullblod/arab hingstar på russmärrar. Och att det blev lyckat för det mesta, de kune bli lite skarpa i huvudet, men annars väldigt kapabla

ok.. :) Min är en pärla, våran grannes dotter som är 15 månader gammal bara äääälskar henne.. :D Hon ska "osa ajjabekk" (översättning: Gosa med arabesque :D ) hela tiden.. ;)

En bild på pärlan.. ;)

Själv har jag ridit både mamman och mormodern till detta sto vi talar om. Ingen av dem var skarpa, men Pitza-Bella var typiskt russig med eget sinne och gammal så hon var väl inte den mest pigga, så att säga. Arabella var en känslig märr, men trevlig att ha att göra med.
Vad jag vet var det väl väldigt vanligt på 70 och 80-talet att man avlade tävlingsponnyer med russton och la på arab eller fullblod. Det gjorde man även på min ridskola där det förekom ett otal Samurai-avkommor som var mycket fina ponnyer.
Nu kommer jag inte alls ihåg var Klinteby ligger, men dessa ston kom inte riktigt därifrån utan från Lärbro.

Åh! Guud va Cooolt!! :D hade ni Arabesque när hon var föl också?? Berättta allt om mamma, mormor o sånt!! Snääällllaaaaa :love: :love:

Liknande trådar

Western Då jag inte har en aning vad för stam min häst har så tänkte jag kolla om det är någon här på buke som känner igen namnen bättre än jag...
Svar
4
· Visningar
1 419
Senast: lillaida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix