Ni som kan det här med "hur blir färgen på fölet"?

  • Avel
  • Trådstartare Trådstartare maneger
  • Startdatum Startdatum
M

maneger

Ni som kan det här med \"hur blir färgen på fölet\"?

Jag är så nyfiken hur färgen ev blir på denna fölungen. :crazy:.

U, Svart, där stoets föräldrar är respektive svart och fux
E, skimmel, där hingstens förädrar är respektive brun och skimmel..

Vad har fölets störst changs att bli??

Jag har sett liknande trådar där några av er svarat och verkar kunna detta med färg....kan ni hjälpa mig med?

Tacksam för svar.. :D
 
Re: Ni som kan det här med \"hur blir färgen på fölet\"?

Är det verkligen ingen här nu som vet.. :confused: :confused:
 
Re: Ni som kan det här med \"hur blir färgen på fölet\"?

Vilken grundfärg har hingsten som fölet är efter? Alltså vilken färg hade han när han föddes?
 
Re: Ni som kan det här med \"hur blir färgen på fölet\"?

Hmm vet faktiskt inte, men en vild gissning...brun!?
Hingsten är i alla fall Aerline H 949.

;)
 
Re: Ni som kan det här med \"hur blir färgen på fölet\"?

Fölet kan då bli svart, brunt, eller fux om båda föräldrarna har ett rött anlag. Sen är det 50% chans att fölet blir skimmel och så småningom skimlar av. Här finns kanske någon annan som vet vilken grundfärg pappan har? Så kan du få veta om det kan bli brunt (eller fux för den delen pappan kan ju ha dubbla anlag).
 
Re: Ni som kan det här med \"hur blir färgen på fölet\"?

Tack för ditt svar!! :bow:
Jag har letat febrilt på nätet och hittar bara att i "hingstleden" bak på Aerline(=skimmel) och hittar bara bruna eller mörkbruna hingstar som tex Cortez
Aerlines mamma Aerobics hingstlinje hittar jag bara bruna och långt bak någon enstaka fux.

Mitt sto har en radda fuxfärgade i dubbla led...

"mamma mia vad krångligt" ;) :crazy:

Tack för ditt svar!! :bow:
 
Re: Ni som kan det här med \"hur blir färgen på fölet\"?

Någon som kanske har lite lust att gissa på denna då:

u: Fux (fädernet i två led fuxar - mödernet i två led bruna)
e: mörkbrun (fädernet två närmaste leden också bruna).
 
Re: Ni som kan det här med \"hur blir färgen på fölet\"?

Jag är ganska säker på att den är född brun, iallafall inte fux. För jag har aldrig sett eller hört talas om en Cortezavkomma som är fux.
 
Re: Ni som kan det här med \"hur blir färgen på fölet\"?

Kom "ni" inte fram till i en tråd för ett tag sen att Cortez var en av dom homozygot bruna? Eller kanske jag minns fel...
 
Re: Ni som kan det här med \"hur blir färgen på fölet\"?

men...Aerline som jag valt som hingst är ju skimmel!! och han är ju efter Cortez..

Verkligen förvirrande.. :confused:
 
Re: Ni som kan det här med \"hur blir färgen på fölet\"?

Det är inte alls förvirrande :)

Aerlines mamma är skimmel, då kan HON lämna skimmelanlaget. Att Cortez är homozygot brun betyder att han bara kan lämna brunt, men om mamman är skimmel så kan hennes skimmelfärg "täcka" det bruna.
 
Re: Ni som kan det här med \"hur blir färgen på fölet\"?

Med homozygot brun avses att den enda GRUNDFÄRG han kan lämna är brunt. Grundfärgerna är svart, brun och fux

Sedan finns det andra anlag som gör att grundfärgen ter sig olika, trots att den är densamma. Exempelvis har en brunskäck, brunblack (den vanligaste "fjordingfärgen"), gulbrun (som Bernstein) och brun konstantskimmel alla BRUN som grundfärg fast hästarna ser ganska olika ut.

Om Cortez är homozygot brun blir alla hans föl bruna i grunden, men sedan kan det komma anlag från stona som gör att fölen får ett "tillägg" till sin grundfärg. Fölen kan bli brunblacka, brunskäcka, gulbruna, bruna konstantskimlar och skimlar födda bruna om stona har black-, skäck-, gul-, konstantskimmel- eller skimmelanlag, men fölen kan INTE bli musblacka (svart + black), svartskäcka (svart + skäck), isabeller (fux + gulanlag) o.s.v. eftersom Cortez inte har anlag för fux och svart utan bara för BRUN som dominerar över fux och svart.

Är han homozygot för brun och har en son som är skimmel är denne SKIMMEL FÖDD BRUN.

Hängde du med?

Anneli
 
Re: Ni som kan det här med \"hur blir färgen på fölet\"?

*lånar knapp*

Mitt kommande föl är e: skimmel (Etrusco som jag antar är född svart?) (som i sin tur är e:svart (Escudo) och u: skimmel (antar jag ;) ) och u: svart m. fuxanlag eftersom hon har fuxigt i svansen (som i sin tur är e:svart och u: svart).

Jag vet att det är 50% chans att fölet blir skimmel men hur stor chans är det att fölet bli t ex brun? Om fölet inte blir skimmel vilken färg är den troligaste?
 
Re: Ni som kan det här med \"hur blir färgen på fölet\"?

Jag tror inte att röda strån i svansen behöver indikera fuxanlag. Det finns ju fuxar med mörka strån och detta betyder ju definitivt inte att det finns anlag för svart. :D

Jag förstår det som att hästens föräldrar är skimmel, född svart och svart. Ur en sådan kombination finns det ingen möjlighet att få en brun häst eftersom en svart häst inte har anlag för brunt - hade den det skulle den vara brun eftersom brunt (A) är dominant i förhållande till svart (a).

OM båda föräldrarna i kombinationen har fuxanlag, vilket man i dessa fall måste titta på avkommorna för att få ett hum om, har du 25 % chans på fux och 75 % chans på svart. Saknas fuxanlag blir det 100 % svarta.

Oavsett vilket av de två ovanstående alternativen som stämmer är det 50 % chans att fölen skimlar av.

Anneli
 
Re: Ni som kan det här med \"hur blir färgen på fölet\"?

ok, så i princip så är det troligaste att fölet blir antingen skimmel eller svart? :)
 
Re: Ni som kan det här med \"hur blir färgen på fölet\"?

Jag har oxå betäckt med Aerline H! Mitt sto är mörkbrunt och har två mörkbruna föräldrar så vad jag förstått är det 50 % cahns/risk för skimmel resp brun avkomma på henne i kombination med Aerline.
 
Re: Ni som kan det här med \"hur blir färgen på fölet\"?

Från Aerlines hemsida:

"Aerline H har ett skimmelanlag och ett brunt anlag vilket innebär statistiskt sett att ca 50 % av hans föl undan bruna ston blir bruna. Även skimmelston (med ett brunt anlag) kan få bruna föl (25 %) medan ston med dubbla skimmelanlag som bekant alltid får skimmelavkommor (även med en brun hingst)."
 
Re: Ni som kan det här med \"hur blir färgen på fölet\"?

Jag har oxå betäckt med Aerline H. Fölet som föddes för fem och ett halvt dygn sedan är ganska mörk brunt med stjärn, snopp och två vt bf (precis som sin mor... :)). Dock anar jag att den så småningom blir skimmel då den är gråsprängd runt mulen, har ljusa glasögon samt är lite ljussprängd även på sina bakben ovanför det vita.
Tycker att Aerline verkar nedärva många ljusa skimmelvarianter. Har sett många olika roliga färger efter honom. Det beror ju säkert oxå på mamman naturligtvis.

Mitt sto är M.brun med m.brun far, mors färg är jag osäker på men tror att det oxå var brun, vågar inte säga om det var mörkbrun eller bara brun.
 
Re: Ni som kan det här med \"hur blir färgen på fölet\"?

Vad kul! Vore skoj med en bild på fölis. Vad är det för stam på stoet?
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 660
Avel Jag fick en fölunge som är väldigt ljus i pälsen, vit/gräddfärgad på insidan av låren och har typ en ål (ljusa partier längst ut och sen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 842
Senast: Maja_Kandi
·
Gnägg Jag har då en otroligt orelevant fråga för min egen del (då jag varken äger häst, har pengar, är myndig eller bor hemifrån), men jag...
Svar
19
· Visningar
2 266
Senast: Fenestra
·
Avel Jag har ett föl e. godkänd halvblodshingst u. ridponnysto som kommer växa över och bli storhäst. Hur tycker ni att jag ska regga fölet...
Svar
8
· Visningar
1 316
Senast: Iglatjarn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mål o Planer 2024
  • Svullen pung efter kastrering. Bild
  • Hundbur bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp