Ni som inte ska/har delat föräldraledigheten - vad beror det på?

Sv: Ni som inte ska/har delat föräldraledigheten - vad beror det på?

Med storebror var jag hemma 9 månader och maken 7 månader. Storebror är oerhört pappig och det är bara pappa som gäller, i ALLA situationer. Jag får inte följa med på toa, natta, klä på osv utan diskussioner om maken är hemma. Så har det varit sen maken var föräldraledig. Vi trodde det skulle ändras när vi började jobba och sonen började förskolan men inte. När han är mycket med mig får han pappabrist och när han är lite med mig så blirhan ännu tajtare med pappa.

Nu med lillebror kommer vi vara hemma 9 månader var. Antagligen blir han lika pappig eftersom jag gissar att han kommer apa efter storebror.... Men det får vi se.

Detta passar oss. Vi har inte samma lön men får samma föräldrapeng, jobbar båda med lika "viktiga" jobb och samma arbetstider så jag kan inte se att vi har några incitament för att inte dela rakt av. VAB delar vi också lika på, den som har bäst förutsättningar pga möten osv stannar hemma första dagen och då får den andra stanna hemma nästa dag.

Jo- jag menade så iofs... Men hon fick komma tillbaka o jobba i 4 månader extra iaf :)

Är det intresse som styrt? Är det den som varit hemma som inte velat sluta vara hemma eller den som arbetat som inte ville vara hemma med sitt barn?
Är det ekonomin? Är det mycket pengar ni "tjänat" i så fall, och var det i efterhand värt det?
Finns det andra anledningar jag glömt/inte tänkt på?
Nu är det länge sedan vi hade små barn men jag svarar i alla fall.
Jag är den som tagit ut den mesta föräldraledigheten. Det handlade mycket om ekonomi, pappan tjänade då nästan dubbelt så mycket som mig.
Även om jag har tagit ut föräldraledigheten så har pappan varit hemma mycket eftersom hans arbete många gånger innebar en period av arbetslöshet under vinterhalvåret.
På det viset kunde vi vara hemma mycket längre, han stämplade och jag springvikade, som backup fanns våra föräldrar på samma ort ifall han skulle få jobb.

Den tid när en av er var hemma ett år, delade ni då lika på omvårdnaden av barnet/barnen när partnern var ledig?
Den som var hemma fick ledigt när den som jobbade kom hem.
Min karl jobbade nästan alltid borta i veckorna så när han kom hem fick han ta över ansvaret.
Vårt upplägg har inneburit att vi kunnat ta ut 1 månads föräldrapenning i samband med sommarsemestern ända till barnen fyllt 8 år

Har ni märkt någon skillnad i relation till barnet/barnen? (I denna fråga är det relevant att veta hur gammalt barnet är nu, om ni båda gått tillbaka till arbete samt i så fall vem som har mest ansvar efter att ni båda börjat arbeta.)
Vi märker ingen skillnad på vilken de vänder sig till, men när något extraordinärt händer då är nog mamma nr 1 ;) (yngsta barnet är snart 15 år)
Men det tror jag beror mycket på att jag är den som alltid funnits hemma

Ni i familjer där båda börjat arbeta, har ni jämn fördelning i vabbande och omvårdnad av barn? Varför/Varför inte?
Eftersom pappan oftast arbetat borta under veckorna har vab varit min uppgift av praktiska skäl.
Jag har haft det största ansvaret men har noga lämnat bort det på helgerna och andra tider när pappan funnits hemma.

Jag är intresserad av att veta varför ni valt som ni gjort, vad ni hade för förväntade effekter av er uppdelning samt hur det blivit efteråt. Om ni ville svara på mina frågor skulle jag bli väldigt glad.
Vi har aldrig haft något val, arbetet har bestämt att pappan bor borta och mamma håller ställningarna;)
Men något som våra barn lärt sig av detta är att mamma kan klara det hon vill klara hon behöver inte ropa på pappa!
så var det tio tecken

Jag blev varslad under graviditeten.

Planen innan var att vi skulle dela. Nu har det inte blivit så.
Däremot tog min man ledigt 5 veckor förra sommaren och sedan har han
varit hemma med föräldrapenning en vecka här och där. beroende på vad vi har råd med.

Barnen ser ingen skillnad på oss. Den minsta kan kanske vilja komma till mig och bli tröstad men det beror nog mer på att jag ammade henne i nästan 9 månader och hon ville ofta tutta lite då hon var ledsen.

Nu har jag börjat jobba lite igen och tänker fortsätta med det. Min dotter är 11 månader och vi väntar en till i september. Tanken är att pappa ska få vara hemma lite mera då. Dock vill jag gärna amma den nya 9 månader också.

Vi kommer att ha varit hemma lika mycket i praktiken båda två, men eftersom jag hade en högre SGI från början (jag jobbade heltid, sambon lite mindre innan vi fick barn) så har vi valt att ta ut mer på mig under Ls första 18 månader (nu jobbar båda deltid). Så på pappret kommer sambon att ha tagit ut mindre än jag, men i verklighetan kommer vi att ha varit hemma lika mkt.

Jag har nog tagit ut betydligt fler dagar än sambon... MEN ;)

Jag tog ut full FP fram tills min dotter var 10 månader, då fick jag jobb och började jobba heltid. Sambon som jobbade heltid började jobba hemmifrån på förmiddagarna måndag och fredag och tog halv FP resten av dagarna. Han plockade alltså ut 1 dag FP och jobbade resten men var hemma måndag och fredag. De övriga dagarna som var dottern med min mamma. Nu studerar min sambo vilket ger honom mer timmar hemma än mig men nu tar ingen av oss ut några föräldradagar. Jag jobbar fortfarande heltid.

Hade vårat hemförhållande sett ut som innan jag fick jobb hade vi inte kunnat dela på FP'n eftersom jag hade studieuppehåll från en utbildning och var tvungen att vara hemma 1 år. Hade sambon tagit FP då så hade jag varit helt utan inkomst och det hade vi inte haft råd med!

Jag är helt otroligt tacksam för min sambo så att jag kunde börja jobba och han kunde vara hemma!

Ja, helt enkelt, ni som valt att inte låta båda förälder vara hemma med barnet, varför har ni gjort som ni har gjort?

Är det intresse som styrt? Är det den som varit hemma som inte velat sluta vara hemma eller den som arbetat som inte ville vara hemma med sitt barn?

Är det ekonomin? Är det mycket pengar ni "tjänat" i så fall, och var det i efterhand värt det?

Finns det andra anledningar jag glömt/inte tänkt på?

Den tid när en av er var hemma ett år, delade ni då lika på omvårdnaden av barnet/barnen när partnern var ledig?

Har ni märkt någon skillnad i relation till barnet/barnen? (I denna fråga är det relevant att veta hur gammalt barnet är nu, om ni båda gått tillbaka till arbete samt i så fall vem som har mest ansvar efter att ni båda börjat arbeta.)

Ni i familjer där båda börjat arbeta, har ni jämn fördelning i vabbande och omvårdnad av barn? Varför/Varför inte?

Jag är intresserad av att veta varför ni valt som ni gjort, vad ni hade för förväntade effekter av er uppdelning samt hur det blivit efteråt. Om ni ville svara på mina frågor skulle jag bli väldigt glad. :)

Jag kommer vara hemma fram till dagisstart, jag är extremt less på jobbet och försöker hitta nytt under FL. Vi får det också bättre rent ekonomiskt av att jag är hemma eftersom min man har eget företag.

När min man kommer hem tar han nästan hela ansvaret för sonen. Dvs matning och nattning. Helger delar vi lika.

Barnet är snart 8 månader och han började bli mammig under vintern när maken nästan jobbade dygnet runt med snöplogning och annat. Men så fort han har varit hemma nån dag så har mammigheten minskat.

Jag kommer garanterat ta allt vabbande, eftersom maken har eget företag.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 766
Senast: Ninnurur
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 689
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 648
Senast: orkide
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
746
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka