Ni som inte ska/har delat föräldraledigheten - vad beror det på?

Mammas

Trådstartare
Ja, helt enkelt, ni som valt att inte låta båda förälder vara hemma med barnet, varför har ni gjort som ni har gjort?

Är det intresse som styrt? Är det den som varit hemma som inte velat sluta vara hemma eller den som arbetat som inte ville vara hemma med sitt barn?

Är det ekonomin? Är det mycket pengar ni "tjänat" i så fall, och var det i efterhand värt det?

Finns det andra anledningar jag glömt/inte tänkt på?

Den tid när en av er var hemma ett år, delade ni då lika på omvårdnaden av barnet/barnen när partnern var ledig?

Har ni märkt någon skillnad i relation till barnet/barnen? (I denna fråga är det relevant att veta hur gammalt barnet är nu, om ni båda gått tillbaka till arbete samt i så fall vem som har mest ansvar efter att ni båda börjat arbeta.)

Ni i familjer där båda börjat arbeta, har ni jämn fördelning i vabbande och omvårdnad av barn? Varför/Varför inte?

Jag är intresserad av att veta varför ni valt som ni gjort, vad ni hade för förväntade effekter av er uppdelning samt hur det blivit efteråt. Om ni ville svara på mina frågor skulle jag bli väldigt glad. :)

Sv: Ni som inte ska/har delat föräldraledigheten - vad beror det på?

Jag är, och har varit, hemma hela tiden med vår dotter. Hon fyller 1 år i april. Tyvärr, skulle jag vilja säga... Våra planer var att jag skulle börjar jobba ett par dagar i veckan efter årsskiftet och då skulle pappan vara hemma. Men tyvärr så har jag blivit uppsagd under min föräldraledighet och har inget jobb att gå tillbaka till. För oss är det inget alternativ att en förälder är föräldraledig och den andra arbetslös. För oss fungerar det absolut inte ekonomiskt. Då får vi sälja hus och hem och flytta, och det är det inte värt. Pappan får mycket ensamtid med dottern ändå, för han har henne många timmar medan jag är i stallet, och jag har även rest bort nåt dygn då och då. Så fort han är hemma (kvällar och helger) så delar vi helt lika på ansvaret för dottern. Han vet likaväl som jag hennes mat- och sovtider, och det är aldrig några problem. Hon somnar lika bra med honom som med mig, och vi märker ingen skillnad i anknytning till oss båda.

Hade vi fått välja hade han varit hemma nu på våren, men förutsättningarna ändrades under tidens gång. Jättetråkigt tycker vi, men han kommer att få vara mer ledig med henne på lov o.dyl. istället. För oss fungerar det ändå i nuläget, men det var inte riktigt som vi tänkt :)

Ska försöka svara på hur vi gör:

Jag pluggar på distans och är hemma med 2 och 3-åringen.
Sambon jobbar med eget på 2 olika jobb och jobbar varannan vecka 13-timmarspass och andra veckan styr han tiderna mer eller mindre själv.

Den veckan han jobbar mycket så blir det ju jag , med hjälp av bonusdottern :love: som tar det mesta. När han kommer hem vid 8-9 på kvällen lägger han de små och jag kan se på tv, gå ner till stallet eller vad jag vill göra.

Den veckan han styr över själv, försöker han jobba på eftermiddagen så att jag får sova ut och då är han på övervåningen med de små så jag får vara ifred om jag vill.
Ibland åker han iväg och handlar med dem eller går ut.

På hans lediga helger tar han de flesta blöjor, fixar mat till dem och låter mej vara ledig så att jag orkar med veckan som kommer.

Att vi gjort såhär är att jag valt att plugga hemifrån då vi har långt till skolor och jag vill vara hemma så jag slipper lämna de små på dagis så tidigt.
Samtidigt har jag haft vårdnadsbidrag för båda barnen till 3-åringen fyllde 3 och nu har jag ett halvår kvar för 2-åringen.

Till hösten tänkte vi att de ska få börja på dagis halvtid.

Tycker att det funkat ganska bra, fast vissa veckor är man helt slut när sambon jobbat mycket. De är ju inte alldeles lätta i denna åldern :)

Nu har vi ju inte ens barn än, men om/när vi får det så kommer jag att ta hela föräldraledigheten.
Jag jobbar heltid, är då borta 7.30-16 måndag till fredag. Sambon är sjukskriven på halvtid, han jobbar ca 3 dagar i veckan, 6-8 timmar/dag. Oftast jobbar han dessutom kvällstid.
Så om han jobbar blir han borta mindre än vad jag skulle bli.
Men, det kanske hinner ändra sig innan vi har någon anledning att fundera på det, men sån är i alla fall planen.

Många frågor på en gång men jag försöker svara. Från början var det meningen att jag skulle vara hemma de åtta första månaderna och sedan skulle sambon ta fyra månader och sedan var det dagisdax. En bit in i föräldraledigheten fick min sambo ett samtal från FK där de meddelade att de tänkte gå rakt av på hans bolags resultat för förra taxeringsåret (alltså två år tillbaka i tiden) det gjorde att vi skulle få i princip lägsta beloppet den tiden han var hemma och det har vi inte råd med. Då gjorde vi så att efter min ledighet så har vi haft en barnflicka som passat vår dotter hemma hos oss fyra heltidsdagar i veckan och sedan har jag varit hemma på fredagar. Detta har funkat jättebra för oss och sedan när hon var drygt ett år så hjälptes jag och sambon åt med att skola in på dagis. Inskolningen gick jättebra och efter en vecka funkade allt jättebra på dagis. Vabbande har vi löst genom att dela på dagen om hon varit sjuk och sen har barnflickan som som tur fortfarande är tillgänglig tagit över när dottern mest är hemma och kurerar sig och får Alvedon mot feber osv och inte skulle orka att vara på dagis. De blir ju sjuka vääääldigt mycket i början!

Vi bygger hus och min sambo lägger ofta väldigt långa dagar på bygget så det är absolut jag som har huvudansvaret för allt därhemma och därmed även dottern. Är hon väldigt ledsen eller sjuk så är jag mer populär men är jag inte där så går det bra med pappa också. Jag åker till stallet vissa kvällar och har varit iväg en del nätter och det klarar de jättebra... men visst är det jag som ser till att det finns välling och blöjor hemma. Sambon har dessutom en nattsömn som mest liknar koma men jag vaknar lätt och somnar om lätt så eventuella aktiviteter på nätterna tar jag. Hade jag däremot känt att det var jobbigt eller för mycket så hade han fått en fot i sidan och pallrat sig upp.

Jag har ett stimulerande och någorlunda välbetalt jobb och trivdes inte sådär 100% med att vara hemma på heltid så detta har funkat bra för vår familj. Numera är taket på föräldrapenningen ganska högt så även den som har en något högre inkomst får 80% av sin lön. Man skulle nog kunna säga att skillnaden mellan att min sambo skulle vara hemma och att jag var hemma är mer än 15 000 kr per månad och det tyckte vi var för mycket pengar... Vi har en hel del dagar sparade och det tycker jag är jättelyxigt att kunna ha och använda för jullov och långa sommarsemestrar. Jag känner nog att det är mer värt än att alltid ha varit hemma och bytt alla bajsblöjor.

Vi har ingen släkt alls som kan stötta med barnpassning så förutom barnflickan är det bara jag och pappan som har tagit hand om dottern, hon har alltså inte slängts fram och tillbaka mellan olika personer och miljöer.

Visst har jag ibland tänkt att allt vore lättare om vi båda två hade t ex varsitt industrijobb och tjänade ungefär lika mycket och dessutom kunde vara borta en period utan att ens företag helt stannat upp eller att man tappat alla sina projekt och kontakter på jobbet... men som med allt annat så får man göra det bästa av situationen man är i just då!

Kram på er!

Vad intressant att höra era svar! :)

Anledningen till att jag undrar är att jag börjat fundera en hel del över det här med föräldraledighet efter att ha sett egna erfarenheter hemifrån. Jag var hemma första halvåret (knappt) och så jobbade vi sedan halvtid båda två under några månader. Sedan varvade FL med semester och var båda borta i tio veckor. Det var förra sommaren och i höstas började jag jobba heltid och har gjort sedan dess. Sonen var hemma med pappan på heltid hela hösten. I årsskiftet började han hos dagmamma på deltid, går 12-25 timmar i veckan, beroende på hur vi jobbar. Min man jobbar deltid och det är därmed han som är mest med sonen.

Jag är hemma rätt mycket, ledig ca 15 dagar i månaden som vi är tillsammans, men märker ändå att pappan och sonen har en helt annan relation än jag har. De två är ju mest ihop.

Så därför började jag fundera över hur det var i andra familjer där en förälder inte tar någon föräldraledighet alls och dessutom bara är ledig och tillsammans med barnen några timmar varje kväll plus helger. Om det var stor skillnad i relationen där.

Och så vad det berott på i de olika fallen, de som valt att inte dela. Jag skulle inte vilja välja bort att vara hemma med mitt barn för något i världen. Därför ser jag inte hur en kan välja att få barn om den inte vill vara med barnet. Sedan är det ju olika i alla familjer, men även jag som trots heltid är hemma mycket märker ju en stor skillnad i relation. Och då har jag ändå varit FL för att vara hemma med honom. Så av de anledningarna har mina funderingar väckts i frågan.

Loli W: Det där svaret från FK låter jättekonstigt. De ska ju kunna kräva lönespecar för att se vilken lön en person har när de baserar lönen, men att de ska gå på gamla taxeringsbeslut låter jättekonstigt! Jag menar, du får ju tom höjd ersättning om du får löneförhöjning under tiden du är FL.

Jag kommer att ta större del av ledigheten själv för att min man anser sig inte ha råd att vara hemma. Sen så tror jag att han är lite gammaldags och vill försörja sin familj.
Jag tror inte att intresset har funnits heller hos honom att vara hemma längre tid, han vill gärna vara hemma korta perioder (nån vecka här och nån vecka/månad där) och inte heltid.

Mitt jobb är däremot så att jag inte kan vara borta en månad där och en vecka här för det blir för krångligt (jobbar inom tandvården på liten privat klinik).

Mer kan jag inte svara eftersom bebisen inte har tittat ut än :)

Ja, helt enkelt, ni som valt att inte låta båda förälder vara hemma med barnet, varför har ni gjort som ni har gjort?

Vi har delat lika på antalet föräldradagar men jag var mammaledig i ett långt streck och gick sedan tillbaka till jobbet medan sambon är föräldraledig en dag per vecka (förutom de 3 månader i början då vi var hemma båda två men då var även semester inblandat) och kommer därför att kunna fortsätta med det flera år.

Är det intresse som styrt? Är det den som varit hemma som inte velat sluta vara hemma eller den som arbetat som inte ville vara hemma med sitt barn?

Vi gjorde val som passade oss som personer och som familj.
Vi var absolut inte intresserade av att barnen ska gå heltid på förskolan under sin uppväxt och jag hade ett större behov av att vara enbart i "barnbubblan" första året och läka min kropp och landa hormonmässigt. Rent ärligt tror jag inte heller att det skulle ha varit möjligt för mig att prestera i den utsträckning som jag måste i mitt jobb under den tiden.

Min sambo resonerade som så att han ville ha mer tid med barnen under en längre tidsrymd än att göra bort det i streck.

Är det ekonomin? Är det mycket pengar ni "tjänat" i så fall, och var det i efterhand värt det?

Vi har båda två försakat ekonomiskt till fördel för mer barntid. Det valet har varit värt varenda krona.

Alla familjer har olika förutsättningar och olika saker som känns viktigt. Jag tror att det är viktigt att vara ödmjuk inför andras val även om de kan kännas helt vansinniga ur ens eget perspektiv.

Den tid när en av er var hemma ett år, delade ni då lika på omvårdnaden av barnet/barnen när partnern var ledig?

Jo, eller rättare sagt, när sambon kom hem drog jag till stallet....
Men vi har aldrig haft problem ifråga om att någon inte skulle göra sin del. När man får tvillingar blir det nog rätt naturligt att båda föräldrarna blir väldigt engagerade.

Har ni märkt någon skillnad i relation till barnet/barnen? (I denna fråga är det relevant att veta hur gammalt barnet är nu, om ni båda gått tillbaka till arbete samt i så fall vem som har mest ansvar efter att ni båda börjat arbeta.)

Nej, det har varit en väldigt jämn relation mellan oss och barnen. De är 4,5 år nu och har aldrig varit uttalat pappiga eller mammiga. Däremot märks det direkt om någon varit borta mkt och den andra föräldern tagit mer ansvar och mer tid med barnen. Då vände de sig mer mot den föräldern.

Jag gjorde en mätning mellan föräldratiden då jag var barnledig och eftersom vi har barn som är morgontrötta och kvällpigga, sov i två pass under dagen samt att vi har väldigt nära till jobbet så visade det sig att skillnaden i barntid mellan föräldrarna var försumlig trots att ena var barnledig och den andra jobbade 4 dagar/vecka. Lite intressant så här när brösttoner höjs om inte föräldradagarna varit exakt jämnt fördelade.

Ni i familjer där båda börjat arbeta, har ni jämn fördelning i vabbande och omvårdnad av barn? Varför/Varför inte?

Sambon vabbar oftast men blir det en längre sjukdomsperiod så delar vi på den. Min dag är mer styrd än hans p.g.a. möten etc.

Jag är intresserad av att veta varför ni valt som ni gjort, vad ni hade för förväntade effekter av er uppdelning samt hur det blivit efteråt. Om ni ville svara på mina frågor skulle jag bli väldigt glad. :)

Vi är väldigt nöjda med våra val! Sedan kanske de inte passar alla men det är ju vår familj det handlar om. ;) Varken jag eller sambon har haft några som helst problem med att vara attraktiva på våra jobb (jag hade nog för övrigt inte tyckt att ett jobb överhuvudtaget var attraktivt om ev. föräldraledighet skulle sätta käppar i hjulet).

Senast ändrad:

Gällande detta med FK:s besked till min sambo, är man egen företagare med enskild firma så är ens lön det som blir över när året är slut, har man då investerat massor i företaget t ex köpt maskiner och dylikt så gör man ett "dåligt" resultat = låg lön = urusel FP. Vi trodde att man kunde redovisa hur ens ekonomi såg ut vid det tillfälle han skulle vara FL då det var ett helt annat läge ekonomiskt men så var det inte enligt FK. Dessutom är det så att om man har ett företag med kostnader såsom entreprenadförsäkringar, leasingbilar mm mm så upphör ju inte de kostnaderna för att man är föräldraledig. Man kan säga att även om min sambo skulle fått en helt vanlig FP så skulle den precis täcka kostnaderna. T ex frisörer får samma problem, de har ofta en stolshyra som de måste betala fast att de är föräldralediga.

Kan bara dela med mig av hur vi har tänkt, efter som att vårat barn i är fött än.

Jag kommer att vara ledig mer än min sambo. För det första för att jag ska amma barnet och vill kunna göra det så länge som möjligt. Min kropp kommer också att ha gått igenom en ganska rejäl omgång och det tar tid att läka och komma tillbaka igen. Sen har jag ett arbete som innebär att jag inte kan anpassa mina arbetstider och jag har långt till och från jobbet = blir hemifrån länge när jag väl jobbar. Min sambo har istället möjlighet att vara hemma mer trots att han arbetar, och anpassa sina arbetstider litegrann.

Dessutom tycker jag att det ska bli roligt att vara hemma. Jag är pysslig och tycker om att ta hand om hemmet, hade gärna varit hemmafru om möjligheten fanns. Medan min sambo tycker om att arbeta och komma iväg lite. Så för oss är det naturligt att jag tar ut mer föräldraledighet.

Vi kommer dock att vara hemma tillsammans första månaderna så att båda får en chans att lära känna barnet i lugn och ro.

Jag har tagit all ledighet som gått att skriva över på mig.

Anledningen är till mesta del ekonomisk. Det är min man som drar in pengar till familjen och den ekonomiska förlusten skulle bli för stor.
Han jobbar vanliga kontorstider och kommer hem vid 17.30.
Vår dotter är sen vaken minst 2 1/2 timme efter det. Den tiden umgås vi allihopa och lägger sedan dottern tillsammans.
Helgerna har vi också tillsammans och gör familjeaktiviteter som åker och badar eller liknande.

Vår dotter är lika trygg (vad vi kan se) med oss båda.

Jag har varit föräldraledig med dottern i 14 månader nu. Jag tar all ledighet dels eftersom jag precis blev färdig med min utbildning när My föddes och jag inte har någon fast tjänst att gå tillbaka till, och dels (eller kanske framförallt) pga min man är hemma ca 5 dagar/vecka ändå (jobbar som brandman). Vi är alltså till största delen hemma båda två.

Läs ovan =) Vi vill båda vara hemma med vårt barn och är väldigt glada att vi kan vara det.

Ja i det stora hela. Till en början var det mycket jag som gällde i och med amningen, men då bidrog min man på andra sätt. Efterhand när My kunde klara sig längre stunder utan mitt bröst blev det mer och mer lika. Det är så klart olika olika dagar. Vi bygger hus också och där står min man för största delen så ibland är det väl jag som har hand om My lite mer, men i det stora hela är det rätt så lika.

Jag är som sagt hemma på heltid (förutom lite sporadiskt timjobb ibland) och min man jobbar, men är som sagt hemma väldigt mycket. Han jobbar en del nätter och innan My började acceptera vällingen helt på nätterna så märkte vi skillnad där; det var framförallt jag som gällde på nätterna. Nu sover hon dock bättre med sin pappa än med mig.

Hon hade en "mammaig" period vid ca 8-9 månader, men annars har det inte varit någon större skillnad faktiskt. Hon blir precis lika glad när jag kommer hem som när min man kommer hem, och vi duger lika bra i alla situationer.

//julia

I vår familj är det jag som kommer stå för den största tiden hemma med sonen. Anledningen är framför allt den ekonomiska biten men även den att min sambo har fast jobb, jag har egentligen inget jobb alls sedan jag påbörjade min havandeskapsledighet. Jag gör lite timvick när sambon är ledig och med lite tur kan chefen hitta ett vick med tillräckligt många timmar under hösten, då kan sambon vara hemma några månader. :) Sen har jag också större "intresse" om man nu kan säga så, jag försöker suga åt mig allt jag kan kring barn medan sambon mest flyter runt och tar saker som de kommer. Jag kan i dagsläget inte lita på att sambon skulle fixa två näringsmässigt bra måltider om dagen till sonen om inte jag hötte med ett vasst pekfinger... (och då är vi ändå rätt likvärdiga när det kommer till (o)intresse/kunskap kring mat)

Sambon börjar jobba 16:00 varannan vecka och då hinner han spendera mycket tid med sonen under dagen. Varannan vecka är han hemma mellan ca 15-17 och med en liten skruttfis som inte gärna lägger sig före 21 så hinner de umgås mycket även de veckorna. Vi delar likvärdigt på sysslorna kring sonen när vi båda är hemma.

Angående relationen till sonen, som endast är 10 månader, så upplever jag det som att vi är rätt likvärdiga. Ja, han somnar oftast lite fortare när jag lägger sonen men jag har ju vanan inne efter att ha sov-gott-ammat i nio månader. Att trösta går lika fort för oss båda och han skiner som en sol oavsett vem som kommer. När sambon kommer hem från jobbet blir han överlycklig, när jag har jobbat vill han inte se mig... :angel:

Hoppas jag inte missade någon fråga nu, är för trött för att kontrollera. :p

Senast ändrad:

Vi låter inte den ena vara hemma/inte vara hemma. Vi har valt det alternativ som passar oss bäst.
Med sonen var jag hemma 12 månader. Pappan jobbade för han går som lärling och hans timmar är viktiga. Hans arbetstider har dessutom vart bättre än mina, jobbar han 8 timmar får han mer vaken tid med sonen än vad jag hade fått om vi gjort tvärt om.

Nu med dottern är jag arbetslös, och planerar att börja plugga sen, en utbildning som är långa dagar och vi vill inte ha barnen på förskola länge när de är så små. Så då är jag hemma länge.

Absolut inte. Jag saknar mitt förra jobb (vart ju varslad när sonen var 8 mån) och hade inte anläggningen stängts hade jag haft möjlighet att jobba bara 25-50%. Nu är jag arbetslös och det betyder att jag kan få jobb var som helst med vilka arbetstider som helst. Det vill jag inte.
Pappan hade gärna varit hemma han också, men han har det ändå väldigt juste på jobbet, 5 veckor ledigt på sommaren, ca 4 veckor över jul och flera långhelger.

Med sonen hade jag högre sgi än pappan, hans jobb var mkt viktigt då för när hans lärlingstimmar ökat med 2000 gav det en väldigt regäl löneökning.
Som det ser ut idag har jag samma Fp med dottern som med sonen, men pappan tjänar så pass bra att jag kan vara hemma utan att ta ut ersättning.
Tiden med barnen är absolut värt mer än massa pengar i plånboken, vill vi unna oss något extra kan jag ta ut ersättning. (Kommer dock börja ta ut några dagar nu när min häst kommer hem)

Jag tycker barnen ska få så mkt vaken tid med föräldrarna som möjligt. Man får anpassa sig efter det med ledighet, jobb, boende och utgifter.

Med sonen drog jag till stallet när han kom hem, det gav honom minst 4 timmar egen tid med sonen på kvällen och även han som nattade.
Med dottern har jag inte haft någon häst hemma än, men nu gör vi så att när han kommer hem tar han barnen så jag får plocka i lugn och ro, duscha osv. Han har dottern så jag kan ge sonen 110% uppmärksamhet som kan vara svårt på dagen och han har sonen så jag kan få amma ifred.

Sonen 2½ år, dottern 3 månader. Dom är väldigt mammiga. Dottern vill gärna ligga vid bröstet 24/7 och sonen vill bli tröstad av mig om han drömmer mardröm eller gör sig väldig illa. Skulle kunna säga att mamma är bäst för honom, men pappa går bra. Åker mamma iväg så är pappa bäst och jag skiter fullständigt i mamma ;)

Jag har varit hemma, han har insjuknat 2 ggr hos dagmamma och maken kan inte svara i telefon under arb.tid så jag har fått åka. Sen har jag jobbar kvällsskift så jag har vart den som "hittat" honom sjuk på morgonen så då har jag bara fortsatt vara hemma tills han blivit frisk.
Pappan har vårdat sonen om jag inte kunnat.
Det har blivit jämt ändå 3ggr har jag vab och 2 ggr har han vab.

Senast ändrad:

Jag ska svara så kort jag bara kan.
Vi valde att jag skulle vara hemma med barnen främst för att min man tjänar mer än mig och vi skulle förlora ganska mycket ekonomiskt. Speciellt när barn nr 2 kom för då hade vi precis köpt hus. Min man har varit borta 3-4 dagar i veckan under alla år (äldsta barnet nu 23 år) men när han har varit hemma så har han varit mycket med barnen och de har även fått följa med honom på jobbet eftersom de har tyckt att det har varit kul att få åka i "pappas lastbil".
Vabbande är det jag som har skött om han har varit borta, men har han haft sina lediga dagar så har han ju naturligtvis varit hemma med barnet som varit sjuk.
Men visst visar det sig i förhållandet mellan barnen och oss. Framförallt de äldsta (23,20 år) vänder sig alltid till mig i första hand när det gäller nåt. Vi har fått en speciell jargong och jag märker ibland att min man känner sig lite utanför. Men trots det så skulle vi inte ha gjort på nåt annat sätt.

Jag var hemma sjalv i 8 manader - den tid som man far ersattning.

Det var inget val utan ett maste da min man inte kan fa ledigt mer an 2 obetalda veckor pga den lagstiftning som finns har. (England)

Darefter borjade jag jobba heltid och vi har istallet varldens basta Au pair inneboende som tar hand om dottern.

Nar vi ar lediga delar vi pa allt. :)

I vårt fall valde vi att jag fick ta nästan alla dagar (Min man har tagit ut 192,5 dagar och har nästan 70 kvar), detta pga flera orsaker som inte hade med ekonomi att göra: hel ammade länge, hade inget körkort och arbetstider som inte gick ihop med buss m.m.
Jag tog däremot inte ut mer än 3-5 dagar i veckan så även min man kunde vara hemma någon dag i veckan.
Blev gravid igen när första var 8 mån, blev då dålig så min man fick vara hemma för vård av barn i tre månader. Någon månad senare blev min man sjukskriven och var hemma i 4 mån, har efter det inte jobbat full tid speciellt mkt.

Så trots att jag tagit nästan alla dagar har vi varit hemma nästan lika mycket.

Nu när det är vabbande så är det min man som får ta det, själv har jag inte vabbat en enda gång och har inga planer på att göra det heller.

Annars har vi hela tiden delat lika i både omvårdnad av barnen som hushålls sysslor, vi har lika bra relation med barnen men sonen (3år) är mest mammas kille medan dottern (4 år) skiftar lite.
Min man jobbar och jag går på högskolan, har väl samma arbetstimmar men jag väljer att plocka barnen tidigare från dagis och pluggar alla kvällar efter de gått och lagt sig istället.

Min arbetskamrat kunde inte bli uppsagd under mammaledigheten. Koppla in facket o kolla lite extra. Hon tjänade 4 månader på det :)

Jag kommer nog ta så mkt som möjligt av föräldraledigheten hemma hos oss...
Den första tiden ammas ju förhoppningsvis lilla pyret- Jag har ett MYCKET sämre betalt jobb än sambon. Han är alltid hemma fre- söndag, jobbar alltså bara 4 dagar i veckan.
Vård av barn kommer GARANTERAT bli mitt ansvar- han ligger ofta iväg i veckorna. När ungen blir större kanske man funderar om. Från början märker ju inte den vem som byter blöja- tror inte jag iaf.
Han kommer bli en enanstående far till barnet iaf. Han är den som "tar sig tid" till den som behöver det medans en annan stressar omkring i vardagen...

Min arbetskamrat kunde inte bli uppsagd under mammaledigheten. Koppla in facket o kolla lite extra. Hon tjänade 4 månader på det :)

Du kan visst bli uppsagd, men uppsägningstiden börjar inte räknas först man går tillbaka i tjänst igen.

Jag blev uppsagd i juni/juli. Min avdelning stängdes i mitten av augusti så då hade alla mina kollegor slutat eller gick hemma med lön. Jag kom tillbaka i slutet av oktober och gjorde min uppsägningstid på 3 månader på en annan avdelning.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 766
Senast: Ninnurur
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 689
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 648
Senast: orkide
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
746
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka