Sv: Ni som inte har grovfoder analys hur tänker ni?
Pirayas inlägg gäller för mig också. Analyserande har gått över styr. Jag analyserar inte min egen mat heller. Hur kunde hästarna gå OS förut? Jag ser däremot en fara i alla konstiga burkar folk har i stallet med diverse innehåll som folk tror enbart innehåller nyttigheter.
Fast bara för att man tar en analys så innebär ju inte det att man är slav under analysen. Klart att man använder ögonen och ser hur hästen mår!
Jag räknar inte foderstat, mina hästar har alltid haft fri tillgång så jag har ingen aning om hur mycket de äter. Men, jag känner mig ändå lite tryggare om jag vet redan när jag börjar ge av ett hö om det är näringsfattigt så att jag kan stödfodra om det behövs - alt. om det är ett väldigt bra hö så kan jag spara in pengar på kraftfoder som inte behövs.
Jag analyserar inte min egen mat, nej, men jag vet ju på ett ungefär vad pasta, kött och smör har för inverkan på kroppen och har en varierande och rätt anpassad kost. Förmodligen kommer jag må ganska dåligt efter en tid om jag enbart lever på makaroner och ketchup, även om det inte syns på mitt hull så kan det ju andra symptom som kanske inte är lika lätta att läsa på en individ som inte kan prata.
Min erfarenhet är dessutom att det inte syns ordentligt fören fram på våren om en häst går på en t.ex proteinfattig kost, det hade man ju kunnat förebygga om man hade ett hum om vad höet innehöll.
Alla får göra precis som de vill och absolut går det ju att fodra hästar med oanalyserat hö utan att någon mår dåligt av det.
Personligen föredrar jag dock att veta vad djuren (och jag själv) äter, utan att på något sätt ta det till en överdrift eller till sin spets.
(Jag vill ju t.ex att mitt barn ska äta en sund och varierad kost, det innebär ju inte att jag räknar någon "foderstat" åt henne, utan jag erbjuder föda som jag vet är nyttig och av flera råvaror som kompleterar varandra!
)