Ni som inte har grovfoder analys hur tänker ni?

eldkyss

Trådstartare
Är nyfiken och vill gärna få reda på hur ni utan grovfoderanalys tänker och vad ni ger era hästar för kraft foder?:)

Sv: Ni som inte har grovfoder analys hur tänker ni?

Hur vi tänker?

Jag hör till "gamla" skolan, är snart 50 bast :o ... När jag började med hästar fanns det inte nåt som analys utan man fick se till vad grovfodret innehöll, när det var skördat och ev. gödsling. Sen blev det till att se hur hästen såg ut, fungerade och mådde över lag.

Jag har 2 hästar av olika typ. 1 mycket lättfödd och en unghäst med mer energi. Båda får grovfoder i form av silage/hö. Unghästen får lucern. Ger också havre och har Kraffts mineraler som tillskott. Den lättfödda är i fullt arbete, unghästen ska precis ridas in. Har haft rätt många hästar genom åren samt fött upp ett antal.

Jag tar mitt hö själv och har inte analyserat någon gång. Har friska presterande hästar. Fortsätter utan att skämmas det minsta ;)

Min häst står inackorderad och det stallets hösigage är inte analyserat. Så det det ligger ingen tanke bakom för min del. Instämmer med föregående talare om det att titta på hästen.

Jag tillhör också den gamla skolan.
Så pirjas svar gäller för mig också med undantag av detaljer. :D

Jag ser ingen ide med att analysera. Jag väger inte mitt foder och ger mina hästar en del ute så jag vet ändå inte hur mycket de äter. Inne ger jag efter hur de ser ut och hur de är.

Stämmer in i kören. Tittar på hur hästen ser ut!

Här i USA är det inte många som analyserar sitt hö ("do you analyze your hay?" "..... :confused: :idea:It's timothy and alfalfa") och där jag håller hus just nu gör de inte det heller. De tävlar internationellt och har haft hästar i tre generationer samt egen uppfödning, och även om jag naturligtvis HELST vill ha höanalys, fungerar det bra med deras kunniga, vaksamma ögon, god kontakt med höbönderna, extremt god koll på hästarna (de till och med mäts/vägs varannan vecka) och utmärkt foder i övrigt. Visst, det hade varit bättre att veta vad det väldoftande höet faktiskt innehåller, men det går ju att sköta sin häst ordentligt även utan analys.

Pirayas inlägg gäller för mig också. Analyserande har gått över styr. Jag analyserar inte min egen mat heller. Hur kunde hästarna gå OS förut? Jag ser däremot en fara i alla konstiga burkar folk har i stallet med diverse innehåll som folk tror enbart innehåller nyttigheter. Tänker på alla tillskott utan vetenskaplig dokumentation/innehållsdeklaration. Eller tex vitlök, suck. Vilken häst behöver vitlök?

/Gg

Stallet jag står på har ingen analys. Min häst äter blandat hö och hösilage så jag går dels efter hur blött silaget verkar (mindre ju blötare det är då han av något skäl får rännskita av för blött silage) och dels ser jag till att hålla koll på hans hull och känna efter lite hur han verkar i ridning och hantering. Kraftfodret han får just nu är ca 1 kg Krafft Rider per dag. Han har hållit sig väldigt fin på det hittills. Så jag sällar mig till de som "fodrar med ögat".

Tänker på alla tillskott utan vetenskaplig dokumentation/innehållsdeklaration. Eller tex vitlök, suck. Vilken häst behöver vitlök?

/Gg

Fast har du inte missuppfattat hela tanken med analysen nu? Om du VET vad höet innehåller behöver man inte ge alla dessa skumma burkar- eftersom man vet vad hästen får i sej.

Jag skulle snarare säja att de flesta jag känner som INTE analyserar matar hästarna med mängder med "tillskott", trots att det absolut inte behövs.

Jag har stått i stall med oanalyserat hö- vilket oavkortat inneburit att samtliga hästar framåt vårkanten sett ut som ök utan muskler trots fri tillgång på hö (utom min som matades med lusern "för säkerhets skull"). Nästan alla matade sina hästar med tillskott till både höger och vänster.

Nu analyserar jag höet, vet vad jag stoppar i min häst och SLIPPER stoppa i henne en massa dyr extramat "för säkerhets skull".

/Lavinia, som anser att alla blir saliga på sin egen tro, och konstigt vore det annars

som alla andra sagt, jag fodrar med ögat! (dock har jag inte häst längre, men när jag väl hade). Hade häst (samma) i 4 år och då va det ganska lätt att lära sig. Så håller med alla andra ;)
har dessutom aldrig behövt ge dem massa onödigt tillskott.

Tänk att vi var sååå många som litar på ögat och känslan! :laugh::laugh:
Tillhör oxå de som haft mycket hästar i måååånga år, har aldrig analyserat.
Hästarna går på utedrift, fri tillgång på grovfoder från egen vall + egenskördat spannmål.
Hästarna är i alla åldrar, allt från föl till pensionärer inkl ett avelssto.
Det enda jag köper är lusern, selen, mineraler, inga konstiga burkar med allehanda preparat och tro det eller ej, men mina hästar är runda och fina! :laugh:

Jag fodrar till 90 % med ögat, kan hålla med om att analyserandet gått något till överdrift. Bara för att man analyserar betyder det inte att man överhuvudtaget vet hur näringsvärdet är i alla balar från tidpunkten analysen gjorts till sista balen används... Det man får är en ögonblicksbild på just den bal, just det ställe man valt att analysera. Det är ingen som skördar som kan göra det på ett sätt så att alla balar innehåller samma sak, samma balans, och dessutom kan näringsvärde ändra sig efter ålder och hur man lagrar hö/höslige.

För mig är analys en fingervisning om hur hösilage/hö är, inte en absolut vetenskap som talar om huruvida min häst behöver tillskott eller inte. Det avgör jag" med ögat" som så många här skrivit innan. Däremot har jag funnit att en analys gör det lättare att diskutera foder/fodergivor/kvalitet med personer som inte själva har erfarenhet av jordbruk och det har fört fram medvetenheten hos gemene man att "allt hö är inte bra hö", vilket är bra när man står i kollektivstall och köper in foder gemensamt och priset hamnar felaktigt i fokus..

Det är inget fel att ta analys, men inget kommer någonsin att helt kunna ersätta "att fodra med ögat" då det är verkligheten och inte kartan som gäller...

Pirayas inlägg gäller för mig också. Analyserande har gått över styr. Jag analyserar inte min egen mat heller. Hur kunde hästarna gå OS förut? Jag ser däremot en fara i alla konstiga burkar folk har i stallet med diverse innehåll som folk tror enbart innehåller nyttigheter.

Fast bara för att man tar en analys så innebär ju inte det att man är slav under analysen. Klart att man använder ögonen och ser hur hästen mår!

Jag räknar inte foderstat, mina hästar har alltid haft fri tillgång så jag har ingen aning om hur mycket de äter. Men, jag känner mig ändå lite tryggare om jag vet redan när jag börjar ge av ett hö om det är näringsfattigt så att jag kan stödfodra om det behövs - alt. om det är ett väldigt bra hö så kan jag spara in pengar på kraftfoder som inte behövs.

Jag analyserar inte min egen mat, nej, men jag vet ju på ett ungefär vad pasta, kött och smör har för inverkan på kroppen och har en varierande och rätt anpassad kost. Förmodligen kommer jag må ganska dåligt efter en tid om jag enbart lever på makaroner och ketchup, även om det inte syns på mitt hull så kan det ju andra symptom som kanske inte är lika lätta att läsa på en individ som inte kan prata.

Min erfarenhet är dessutom att det inte syns ordentligt fören fram på våren om en häst går på en t.ex proteinfattig kost, det hade man ju kunnat förebygga om man hade ett hum om vad höet innehöll. :)

Alla får göra precis som de vill och absolut går det ju att fodra hästar med oanalyserat hö utan att någon mår dåligt av det. :) Personligen föredrar jag dock att veta vad djuren (och jag själv) äter, utan att på något sätt ta det till en överdrift eller till sin spets.

(Jag vill ju t.ex att mitt barn ska äta en sund och varierad kost, det innebär ju inte att jag räknar någon "foderstat" åt henne, utan jag erbjuder föda som jag vet är nyttig och av flera råvaror som kompleterar varandra! :) )

Fast bara för att man tar en analys så innebär ju inte det att man är slav under analysen. Klart att man använder ögonen och ser hur hästen mår!

Amen to that!
Jag har analyserat hö, i år bara på energi, protein och makromineraler. Nästa år ska jag ha på socker också, kanske mikromineraler.
Varför?
Jag tycker det är skoj att räkna på! Stallägaren gör analysen åt mig i utbyte mot att jag passar kossorna, vilket jag älskar att göra så det är win-win.
Sockeranalysen behöver jag för hästen tycks vara insulinresistant, då är det ännu viktigare att veta vad man stoppar i honom.

Och precis som alla andra i tråden använder jag ögonen och känslan och ser hur min häst verkar må. Utmärkt verkar det som, "trots" analysen.

Jag tror det farliga är när man börjar fodra på slentrian, vilket många många jag känner gör. De ger en viss mängd grovfoder och ett visst kraftfoder för så har de alltid gjort och det har gått bra. Och visst, hästarna lever ju fortfarande. Men det är inte ovanligt att de faller ur framåt våren (då kommer b-vitamintillskotten fram för att åtgärda problemet! :grin: ) eller att de är väl inbäddade i fett redan innan betessläppet.
Jag säger inte att alla analysfria hästägare är såna, men de finns. Jag känner även många som är överdrivet nitiska med sina analyssiffror, det blir inte heller bra i och med att analysen är ett "stickprov" på hur grovfodret ser ut i stort.

Lavinia: Jag vet vad du menar. Jag vänder mig mot att man utan vidare stoppar i hästen div fodertillskott som man liksom inte har en aning om, vare sig vad de egentligen innehåller eller ska vara bra för. Det är ju också en risk. Mig veterligen finns ingen analys som säger att man bör ge sin häst vitlök, som jag tog som exempel. Tror att vissa på nåt sätt tycker om att pyssla med sina burkar och blanda och ha sig. Det ligger väl en del marknadsföring bakom också.

Sen har det diskuterats här om olika foderstatsprogram som ger olika besked för samma häst!

Jag har absolut ingen princip emot analys, tro inte det, det ger ju en bra fingervisning men att man behöver inte vara en usel hästägare om man inte har analyserat.

Så svårt att få fram vad man menar ibland/Gg

Även jag får väl sägas höra till den gamla skolan men är utbildad så jag analyserar för jag vill veta utgångsläget.
PL

Jag har iof inte sagt att det är FEL att analysera.:D

TS ställde en fråga om hur de som INTE gör det tänker...eller något sådant.

För min del beror det delvis på att leverantören inte uppskattar att jag skulle springa och göra hål i typ femtio balar ensilage..:D

Det är väl inget att skämmas över. Det fungerar för dig och hästarna mår bra. Skillnaden på att ha analys är att då kan du göra en foderstat som tar hänsyn till foderinnehåller utan att det ska gå så långt att man ser att hästarna ökar/minskar i hull, att de får mindre muskler osv. När man ser det kan man ändra i foderstaten om man inte har analys, men har man en analys kan man vara ett steg före hela tiden och förebygga för att det inte ska bli reaktioner på hästarna.
Om innehåletl av mineraler inte är tillräckligt eller i bra proportioner ser man ju inte på hästarna öht. Det kan ge svaare skelett tex . En sån sak tycker jag är bra att kunna förebygga.
Tycker man inte det är viktigt så kan man väl fodra utan analys. Det viktiga är väl att man trivs och tycker att det fungerar för en själv. Inget att skämmas för.
Jag är ju också rätt gammal, men föredrar analys.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
790
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka