Ni som har valpar.....

pippilotta

Trådstartare
....får era valpar äta så mycket dom vill vid varje måltid eller portionerar ni maten till dom?

Vet att det finns många som har valpar här eller som är uppfödare.

Själv så får Dino äta så mycket han vill tills han blir mätt, sedan tas maten bort tills nästa mål.

Och hur många gånger per dag ger ni en 11-veckors valp?

Sv: Ni som har valpar.....

Vår valp äter 3 gånger om dagen (är 13 veckor nu) och får en viss mängd mat (large breed) då han enligt vetrinär vuxit för fort. Det varierar nog från individ till individ hur mycket de kan äta, men det finns rekomendationer på hundmatspåsarna som man bör följa.

Mår din hund bra av att äta hur mycket/lite han vill och håller sig ok i hull tror jag inte att det är någon fara med det. :)
Min valp (som är 50% labbe) skulle nog äta ihjäl sig om vi lät honom äta obegränsat med mat ;)

Våra 8 veckorsvalpar (de fyller 8 veckor idag, grattis till dem!) får potionerat ut en viss mängd mat och äter 4 gånger per dag. Märker vi att de verkar hungriga så ökar vi mängden mat något för att kolla om det blir bättre så.

Jag har en valp på 13 veckor och hon har fri tillgång på mat, uppfödaren berättade att dom har så till deras hundar så jag provade, har hållt på så dom senaste 3 veckorna och det funkar utmärkt, hon äter den mängden hon är rekomenderad av hundmats tillvekaren (håller koll), men det är nog långt i från alla som kan ha det så.

När min var liten så fick hon en viss mängd mat 3ggr/dag, sen 2ggr/dag när hon blev större

Fick du ingen matlista till valpen av uppfödaren? När jag haft valpar (Taxar) har de fått mat fyra gånger/dag fördelat morgon till kväll.

Din valp kan bli övergödd om den får äta obegränsat vid varje tillfälle, vilket inte är bra för skelettet. //Linda

*kl*

Min 12-veckors valp får äta så mycket hon vill 3-4 ggr/dag. Detta för att hon tyvärr äter dåligt.

Fungerar finfint!

Gilly

Fick du ingen matlista till valpen av uppfödaren? När jag haft valpar (Taxar) har de fått mat fyra gånger/dag fördelat morgon till kväll.

Din valp kan bli övergödd om den får äta obegränsat vid varje tillfälle, vilket inte är bra för skelettet. //Linda

Jodå, jag fick en matlista, där det står obegränsat med mat 3-4 ggr/dag .

Han äter RC Maxi babydog och det gjorde han även hos uppfödaren.

Eftersom det är en BH och dom växer fort så skulle han ha det fodret och obegränsat.

Bara intressant att se hur andra gör med sina valpar ;)

Min tax-valp(13 veckor) får mat 3 ggr om dagen.

Mina valpar växer upp med fri tillgång, från att de kan tugga maten och det funkar finfint.

Hos sina nya ägare får de flesta mat uppdelad i flera gånger per dag och alla valpar äter mkt bra även så.

För tillfället har jag en jämtvalp på 4 månader hemma och en fauvevalp på snart 3 månader här hemma och där äter jämtvalpen ca 7 dl högenergifoder/dag och fauvevalpen ungefär 4 dl av samma foder. De är lagom runda och fina i kroppen, har fin päls, är friska och busiga som valpar ska vara.

Senast ändrad:

Väldigt få valpar under uppväxt blir feta av att ha fri tillgång på foder.

Under alla mina hundår så har det då aldrig hänt :cool:

jag ger min valp som är 7 veckor 1 dl av Royal Canin
3 gånger om dagen mårgon, middag och kvällen..!!
så gör jag hehe :laugh:

*KL*

Min valp (nu 6 mån) hade fri tillgång hos uppfödaren och fick fortsätta med det här hemma någon månad till. Nu får han mat tre gånger om dagen och enligt mängdinstruktionerna på påsen. Ofta får han lite extra om han är hungrig, han är ju väldigt aktiv (utom nu när det är så galet varmt ute) så han är ganska tunn.

Jag måste erkänna att jag tycker det är lite svårt det där. Man vill ju inte att han ska få i sig för lite näring så han inte växer till sig ordentligt, samtidigt vill man ju inte att han växer för fort heller. Jag har ingen annan afghanvalp att jämföra mot heller, när det gäller hull och så, då hade jag nog kännt mig tryggare. Fast jag är iofs extremt nojjig över att vara en "dålig" matte. :cool:

Jag mäter varje morgon upp hur mkt han ska äta för dagen, och sen får han äta precis när han vill under dagen och hur mkt av detta han vill, för han äter nämligen aldrig upp sin dagsranson då det är galet mycket:D (läser på baksidan av påsen). Han brukar välja att äta ca 6 gånger om dagen då mår han bra. Enligt veterinär är han i utmärkt hull för sin ras.

*KL*
Jag har gett mina valpat utportionerat 4 mål först och sen minskat till 3 och 2.

Sen är jag lite "road" av att så många fortfarande tror att man kan fodra djuret till att växa "för fort". Du kan fodra det till att stanna av i växten genom att svälta det, men tillväxten styrs av andra faktorer. Valpen behöver mycket näring för att den växer fort.

Du har inte kontakt med ägarna till kullsyskonen? Då kan man mäta och väga sina valpar och jämföra med varandra om man är orolig, det fungerar iaf första tiden sen kan ju skillnaden på hane och tik blir rätt stor:D

*KL*

Sen är jag lite "road" av att så många fortfarande tror att man kan fodra djuret till att växa "för fort". Du kan fodra det till att stanna av i växten genom att svälta det, men tillväxten styrs av andra faktorer. Valpen behöver mycket näring för att den växer fort.

Skönt att höra! :p Jag har ingen aning själv, bara hört någon som sade att dess valp vuxit "för snabbt" och vet. sagt att dom skulle byta foder bla bla.

Du har inte kontakt med ägarna till kullsyskonen? Då kan man mäta och väga sina valpar och jämföra med varandra om man är orolig, det fungerar iaf första tiden sen kan ju skillnaden på hane och tik blir rätt stor:D

Jo, med en. Men den valpen är snarare knubbig. Fast nu måste jag ju nästan fråga vad han väger och hur stor han är, bara för att. Såå orolig är jag inte, jag bara nojjar ibland. Men han växer ju ordentligt, äter med aptit och är pigg och glad. Veterinären sade för ett tag sedan att hellre en lite tunn valp än en överviktig. Och jag har bara fått fin kritik på utställningarna. Så min oro är nog bara trams. Tur jag inte har ungar, jag skulle vara helnojjig. :rofl:

Inte riktigt sant! En hund som INTE är genetiskt predisponerad (dvs inte har anlag för det) får inte ökade problem med OCD och andra led/skelett åkommor av att växa för fort.

En hund som har en gentisk predisposition däremot kan man skydda från skador genom att ej överutfodra.

Konsensus, hundar tänkta till avel kan gärna "överutfodras" under uppväxten, håller de för det är de lämpliga för avel. Övriga hundar ska EJ fodras så de växer för fort.

Att bromsa uppväxttakten gör inte att hunden som vuxen blir mindre än annars. Hur stor hunden kommer bli rent "skelettmässigt" styrs av gener, ej foder.

Att hunden får så lite energi så den stannar i växten är nog liten risk, långt innan det sker kommer hunden nämligen magra av kraftigt men fortsätta växa, och jag antar att ingen tänker svälta sin valp.

Och som vanligt så är hullet a och o!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 286
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 495
Senast: Puffindog
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 613
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka