Ni som har tips om att öppna rid/hästbutik

Diplomaten

Trådstartare
Så,

nu ska jag försöka göra slag i saken.
Har länge haft planen på egen verksamhet. Jag har fast anställning, med bra lön och har stigit i graderna på arbetet. Men, jag anser att det är dags att göra något annat, något som är mitt eget verk.

Jag funderar starkt på att öppna en hästbutik här.

Bor i Notodden - Telemark fylke, i södra Norge. Här bor det ca 12 200 invånare. Att hålla häst har stigit rejält i Notodden de sista 5 åren och från 2007 har det nästan exploderat. Ridklubben har ökat med medlemmar. Det finns planer om ett ridhus och snart öppnar en fältrittsbana där det också har byggts korall och ny ridbana. Dessutom finns det en travbana som används flitigt av byborna.

De närmaste butikerna ligger i Kongsberg, Skien och Porsgrunn. Det är avstånd från 3-7 mil. Jag är inte direkt imponerad över utbudet eller priserna på produkterna. Endast en utav butikerna har, enligt mig, en trevlig butik med planerat urval och bra upplägg. Jag är inget proffs på företag, men jag är en hästägare som handlar mycket hästsaker. Och har vänner och bekanta som är av samma synpunkt.

Nu vill jag gärna ha lite tips och råd över tillvägagångssätt.
Har utarbetat en plan med billig lokal som ligger lägligt.
Har en god kamrat som är entreprenör (dock inte inom hästbranschen) som är duktig på regler, smarta drag och tankar kring att driva en verksamhet.

Jag funderar kring inköp ev. samarbete med leverantörer osv.

Vart börjar man?

Sv: Ni som har tips om att öppna rid/hästbutik

börja med att kontakta grossister, tex jacson, three-horses osv.

Ja, det är en del av planen.

Här är bl.a. Horze och Hööks stora.
Jag funderar lite på vad som kan vara bra att ha med sig för information i mötet med dessa och tips för hur man kan välja ut "den bästa" grossisten.

Är det bäst att samarbeta med en eller flera, redan etablerad grossist eller vad är alternativen/t?

Ofta kräver grossisterna att man köper in varor för en ganska rejäl slant första gången man handlar från dem. Det kan då vara svårt att ta in väldigt många olika grossister, just för att det blir mycket pengar uppbundna i lagret.

Inte ovanligt att man måste beställa för mellan 25-50 000 kr första beställningen.

Ofta kräver grossisterna att man köper in varor för en ganska rejäl slant första gången man handlar från dem. Det kan då vara svårt att ta in väldigt många olika grossister, just för att det blir mycket pengar uppbundna i lagret.

Inte ovanligt att man måste beställa för mellan 25-50 000 kr första beställningen.

Men 25.000 SEK är inte mycket pengar. Ska man starta en välsorterad butik får man nog ligga på ett lager kring 200-400 TSEK. Hästprylar är dyrt....

ja ska man ha en vanlig affär så är det ett måste, annars får man ju inga kunder! med en nätaffär har man möjlighet att ha lite mindre lager då dom svenska grossisterna levererar snabbt. three horses tex tar bara någon dag.

ts; du nämnar horze och hööks det är inga grossister?

bästa är att satsa på en mix mellan budget och märkesvaror, tex om du har hansbo kan du även få eskadron och pikeur - men pikeur måste du sälja för en viss summa i året, annars får du inte ha märket. eller så kan man ha equalityline och three horses (då får du även petrie, wintec/bates och pk).

ja ska man ha en vanlig affär så är det ett måste, annars får man ju inga kunder! med en nätaffär har man möjlighet att ha lite mindre lager då dom svenska grossisterna levererar snabbt. three horses tex tar bara någon dag.

bästa är att satsa på en mix mellan budget och märkesvaror, tex om du har hansbo kan du även få eskadron och pikeur - men pikeur måste du sälja för en viss summa i året, annars får du inte ha märket. eller så kan man ha equalityline och three horses (då får du även petrie, wintec/bates och pk).

Bestämmer stora märken vilka andra märken som får finnas i butiken alltså? Jag trodde det var butiksinnehavarna själva... Så lite man kan om det man inte vet ;)

Jag vet dock att Horze har franschising och att startkapitalet i Sverige ligger på 1.2-2.5 Mkr beroende på butikens storlek.

Senast ändrad av en moderator:

Nej, att Höök och Horze inte är grossister vet jag. Det jag försökte få fram var att det finns två möjligheter (möjligen fler). Att inhandla sortiment från egna utvalda grossister eller köpa ett upplägg från t ex Horze. Skulle fungera ungefär som en hamburgarkedja men som hästbutik. Någon har rekommenderat mig det som start. För och nackdelar?

Tack för informationen!

jaha du menar så.
jag tycker båda hööks och horze har överprisade varor av dålig kvalite så skulle verkligen inte rekommendera det. då kommer du ju även behöva betala en avgift till franchiseägaren antar jag, så brukar det vara inom andra branscher iaf. sen är dom så etablerade med postorder och näthandel så marknaden är redan täckt.

Jag tror (och det är vårt koncept också) att ska man starta en ridsportsbutik ska man inte försöka konkurrera med dom stora kedjorna utan istället satsa på ett annorlunda sortiment dvs saker du inte hittar överallt.
Och även ha en blandning av billigare (dock inte "lågpris" saker) och dyrare grejer.

Det bästa, och mest ekonomiska, är ju om du får tag på en leverantör där du inte behöver göra jättebeställningar utan kanske kan nöja dig med att ta hem en eller ett fåtal av varje vara och att dom har snabba leveranser.
Finns ju ingen ekonomi i att ligga på stora lager.

Jag skulle köpa in själv, från utvalda grossister där du själv får välja ut just vad du vill ta in från deras sortiment och kollektioner.

Det är bra att lägga sig på tre prisnivåer för att nå ut till så stor målgrupp som möjligt.

Som några skriver, första beställningarna kommer bli på en minimunsumma, beroende på grossist från 25-100.000 kr tror jag det ligger på. Första beställningarna brukar även bli förskottsbetalning så det gäller att ligga ute med en hel del pengar innan man kan få in något för att kunna fylla butiken.

Anledningen till att man måste göra sånna stora beställningar är för att inte kunna göra billiga beställningar på få antal varor för att kunna sälja billigt till 'bekantskapskretsen' utan för att behöva ta in den mängd varor att det inte lönar sig att sälja på det sättet.

Ialla fall i Sverige tror jag att man måste ha ett aktiebolag eller liknande för att få handla från flera grossister.

Jag tror också att det är det bästa, att ta in varor som t ex inte Hööks, Citygross, Granngården etc har, utan satsa på tre olika prisnivåer. Ett riktigt billigt, ett mellan och ett högkvalitet.

Enda chansen för en annan att få tillfälle att känna på riktiga kvalitetsvaror är när jag är på mässor och liknande, och det är inte särskilt ofta. Ett märke som jag förvånats över ha riktigt trevliga lädervaror, är Treadstone. Första gången jag fick känna på träns från dem, var nu på Falsterbo. Jag blev glatt överraskad.
Det var roligt att få se allt mellan lågpriskvalitet (där lädret känns som papper) till "top of the line" som t ex märkes-kandarträns för uppåt 10tusen kronor.

Hööks tilltalar mig inte särskilt längre. Horze är väl kanske i ungefär samma liga?

Det jag värderar är en ordentlig ridsportsbutik med bra priser och ett utbud som rör sig någonstans i mellanprisklassen. Jag vill också kunna finna högkvalitetsvaror, åtminstone vore det bra om det fanns ett mindre urval av dem. Om personalen är väl bemötande och kunnig om varorna, utan att vara överdrivet säljande för dem, så uppskattas det med. Bra är om de själva har testat en del av varorna.

Ja en kunnig personal är väl en förutsättning. Dock inget jag räknar med när jag handlar på t ex Hööks;)

Men ska jag ha ett speciellt bett eller speciella benskydd vänder jag mig till en mindre ridsportsbutik där jag vet att dom själva testar sakerna och har ett genuint hästkunnande.

Nåt som jag efterlyser, och själv ska satsa på, är en stor sortering av bett som man även kan låna hem och provrida.

Ja, jag känner också att jag är trött på många av de produkter som kommer ifrån de vanligaste handelsvalen. Och det är utifrån det samt att det är något jag övervägt en tid som gör att det känns som en bra idé. Hör många i trakten som tänker som flertalet här.

Håller på och söker lite runt omkring nu gällande din tanke. Har varit inne på den själv och vill egentligen skapa "ett eget namn" som innehåller god kvalité, bra priser och också något speciellt som utmärker butiken. Känns inte rätt att gå med på att hamna in i en "Mcdonalds kedja".

Det är lite "som att börja om", nu när utgångspunkten är Norge. Det skiljer sig något med regler, möjlighet med kapital osv osv. Intressant och komplicerat. :grin:

Är det någon som tidigare haft kontakt med konsult eller liknande gällande en affärsidé?

Du skulle kunna satsa på att ha samarbete med en duktig sadelmakare, som tillverkar träns i olika prisklasser och kvaliteter. Du kan också satsa på att designa eget/annorlunda och få tillverkat i till exempel Indien.

Satsa på något som inte finns i de stora kedjorna. Kanske inte staden är tillräckligt stor för att efterfrågan på western, spansk, camarguisk eller sydamerikansk utrustning ska finnas, men annars kan det vara en idé för att få in lite speciella saker.

Är det någon som någon gång hört om t ex NUF eller liknande möjligheter? Att starta ett aktiebolag, utan krav på en insats på 100 000 kr och en hel del andra kostnader som verkar tillhöra aktiebolag i "normala fall".

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka