Sv: ni som har skydd i hagen
det jag har emot resår är att de lätt flyttar sig, dvs strykkappan kan lätt efter ett rejs i hagen hamna nere på benet och dessutom vrida sig, vilket kan orsaka tryck som inte skall vara där. ang. oelastiska som tex öppna senskydd ser jag inget problem över huvud taget. spännet sitter mot bendelen på benet - resten finns det luftrum emellan, så det blir inga stasade ben där alls så som befaras i tråden av några.
sommartid - varmt väder - finns en risk gällande ALLA benskydd för att värmen blir för stor, med ev.senskador eller andra skador som påföljd.
KL
jag tycker benskydd i hagen rent allmänt är en risk i sig, om man inte passar på hästen regelbundet, utan släpper den 12 timmar osv.
snäppet värre är LINDOR. livsfarligt, skulle aldrig ha det om inte hästen gick i en grusad sjukruta typ. räcker att lindan lossnar så vips har du en senskada om flärpen trampas på och lindan dras åt.
TS: jag har en gräns för vad jag tycker är rimligt bus i hagen. om det leder till skador och annat som gör att jag känner ett akut behov av att klä på grejor pga lek eller stoj med andra individer konstant (notera KONSTANT, dvs om kompis relationen är sån att det blir norm och inte bara sporadiskt bus), ja då ser jag över hagkonstellationen av individer. faktiskt.
alla hästar passar inte ihop, så är det bara. och nånstans är även hästen faktiskt ngt man ska ha glädje av, inte bara konstant skadade, för att de ska ha roligt i hagen 12 timmar om dagen.
mackan/vars häst går med kompis och busar ofta - men med rimliga gränser och med lugn och harmoni mellan individer - inte tók hysteri - vilket en del konstellationer tar form av hästindivider emellan.