ni som har skydd i hagen

Sv: ni som har skydd i hagen

Min erfarenhet av resår skydd är att de sitter helt perfekt en hel dag i hagen utan hopp och stök, men skulle det vara tokrejs en dag så har de kasat ner/vridit sig omedelbums. (anledningen att jag vet detta är att jag använt vid hopsläpp av nya hästar, då det varit rejs och då har dessa ofelbart kasat ner, vridit sig, oavsett hur bra de annars sitter).

så jag är misstänksam mot resår just i TS fall efter beskriven daglig dag i hagen.

Ja, jag tror fortfarande att det beror en del på häst och skydd med, här har de suttit där de ska även vid hopsläpp, tokbus etc. Men det betyder ju inte de skulle sitta på en annan häst t ex. Eller att en annan typ av skydd skulle sitta lika bra (jag har inte provat spec många till D, hade tur och träffade rätt direkt).

Men Blås bakskydd vet jag gled, de var iofs utan resår men helt klart inte rätt modell för henne, de gled även om hon bara knallade runt, inte långt men den där c, de gled räckte för skav.

Så man får nog prova sig fram. Sen, om det t ex ksulle vara så att Jacsons skydd passar perfekt i övrigt, så går det ju att själv se till att det är ickeelastiskt knäppe och inte resår osv.

TS: jag har en gräns för vad jag tycker är rimligt bus i hagen. om det leder till skador och annat som gör att jag känner ett akut behov av att klä på grejor pga lek eller stoj med andra individer konstant (notera KONSTANT, dvs om kompis relationen är sån att det blir norm och inte bara sporadiskt bus), ja då ser jag över hagkonstellationen av individer. faktiskt.

alla hästar passar inte ihop, så är det bara. och nånstans är även hästen faktiskt ngt man ska ha glädje av, inte bara konstant skadade, för att de ska ha roligt i hagen 12 timmar om dagen.

mackan/vars häst går med kompis och busar ofta - men med rimliga gränser och med lugn och harmoni mellan individer - inte tók hysteri - vilket en del konstellationer tar form av hästindivider emellan.

fast då tycker du och jag olika om hur våra hästar skall leva.

i mitt fall ser jag inget som helst fel med hans hagkompis!!! de busar en stund, käkar en stund, gosar en stund, sover en stund och sen flyter dagen på så. oftast när busandet kommer är om det kör in nån bil på gården och hästarna blir pigga och drar ett rejs.

sen med just den hästen så har jag hellre på ett par benskydd eller bandage å hästen är glad och äter med sällskap i hagen - än som när jag fick han då han hade magsår, var vråltunn och livet var skit. han hade gett upp livet helt och hållet. å då tror jag att jag överväger en häst han storrivs med och ett par benskydd än att gå tillbaka till de andra livet. för han äter inte ensam... och de finns ingen annan häst i stallet han kan gå med. valet är enkelt för mig. ingen häst fungerar med magsår, utan mat och helt apatisk.:)

anser att skaderisken är mycket högre på en häst som går utan skydd än en som går med skydd eller lindor, för den chansen att en häst skulle lyckas skada sig allvarligt för att den är lindad är minimal, chansen att en häst skadar sig utan skydd är stor, så vilken risk tar man? jag måste ha min häst lindad då hon inte tål fukt eller smuts på ett ben där hon har haft problem med mugg förr men nu har det inte varit några problem på ett år pågrund av lindningen. Mitt val är linda eller ha inne hästen dygnet runt, för mig är det självklart vilket val man väljer.

Jag har aldrig föreslagit att du ska separera din häst. ;)

Manhattan: vad baserar du den skade statistiken på?
skadestatistik på just lindade hästar är nämligen hyggligt markant rent allmänt, inte bara för att de fastnat och dragit åt lindan osv.

Senast ändrad:

har inte påstått att det är någon statistik utan det är sunt förnuft. Hästar kan lyckas med allt men som sagt min häst har inte haft något sår sedan jag började linda och ha skydd däremot innan dess var det titt som tätt småsår.
Var är din statistik på att många lindade hästar skadar sig i hagen?

men jag pratar inte om din häst, jag pratar ju allmänt. Bara för att din inte gör det betyder ju inte att det inte är en risk. skilj på sak och sak.

det finns statistik på skador med lindor från både kliniker och veterinärer. det är inte ffa hagskador utan fel lindade hästar, blistrade ben, sentryck från lindorna, osv osv.

nej det förstår jag men jag ser det som en mindre risk, har faktiskt aldrig hört talas om en häst som skadat sig av sina lindor i hagen, men som sagt hästar kan lyckas med allt så är det ju, det är just därför jag väljer att ha skydd och lindor för hästar lyckas få sår fast det inte finns några pinnar eller stenar i hagen.

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken säger, balltramp igen. Första för snart två veckor sen, hade precis börjat rida igen och så igår var det ett till...
Svar
7
· Visningar
4 206
Senast: Apollo 13
·
S
Utrustning Har en unghäst med låååånga ben som hon inte har någon koll på över huvudtaget. Hon är väldigt sprallig och busig, benen flyger åt alla...
Svar
15
· Visningar
1 178
Senast: -moa-
·
Hästvård Jag har ingen egen tidigare erfarenhet av lösdrift, och jag vill gärna höra hur ni som har det ser på saken. Vad tycker ni är bra resp...
Svar
10
· Visningar
1 004
Senast: Yrja
·
Hästvård Halvvägs genom finadynekuren, lite drygt. och en Kele full på smärtstillande (får hög dos) tycker att livet kan sammanfattas med ordet...
Svar
14
· Visningar
1 152
Senast: _Ishästen_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025