Ni som har shettisar

G

Gnägg

Har Era hästar fällt all päls? Min har så mycket vinterpäls kvar än. Jag som funderar på att ställa ut honom men han ser så tofsig ut nu när han fäller. :( Hur ser Era hästar ut när de fäller?

har 2 st shettisar och ingen av dem har fällt klart ännu, de mesta av underpälsen ( den ulliga) är nästan helt borta men de har många och långa överhår kvar.

Minns att den ena shettisan hade ganska mycket päls kvar vid midsommar förra året, så jag är inte spec orolig för dem. tar helt enkelt lång tid att fälla tjock/lång päls!

men ge gärna extra B-vitamin och även groddolja kan hjälpa till vid fällningen!

Min kompis shettis har lite vinterpäls kvar han med. De har gått på lösdrift hela året. Han är tufsig och dan han med, men håren lossnar. Har bara känt honom sen i vintras, så jag vet inte hur han egentligen ser ut! :)

/ Maris

våra shettisar har fällt det mesta av vinterpälsen.
förutom den lille och den äldsta...
de brukar inte fälla på ryggen så bra.
brukar ha kvar små rundlar av långt hår. ser ungefär ut som ett täcke...
du skulle ha sett när vi hade haft den äldsta på bete utan att hon fick daglig pälsvård!
men utställningen gick bra ändå, trots att alla påpekade att deras hästar fällde dåligt. fast inte så dåligt som henne! riktigt uppmuntrande...

men vitaminer och gummiskrapa brukar göra tricket!
lycka till!

Mina har fällt jämt, litelite hår kvar under magen bara. Men åringarna har rätt mkt kvar, men det kanske får lite mer fart när dom ska avmaskas nu.

Min har fällt bra, hon fick flytande B-vitamin i början av våren och sen släppte hon det mesta och är blank och fin. Bara luddigt under magen, ser inte klokt ut.. :p

HEJ,

Skall ge dig ett bra tips till nästa år.
Mitt sto blev bedrövlig när vinterpälsen släppte, sommarpälsen hann inte med och tovig och kal blev hon fläckvis.

Så jag provade förra året att klippa henne, halsen, bogpartiet och under magen, men inte så långt upp.

Rakarns vad fin hon är iår!Har inte haft några problem med fällningen och hon är mkt piggare också!!
Som tillskott har hon fått Emins Groddolja, vilket jag tycker är bättre än B-vitamin, men det är en smaksak.
:)

Av dom fyra i min hage så 2-åringen 0ch 4-åringen fällt istort klart medans lillskit och gamlingen har en massa kvar.

Min är nästan klar...har lite kvar på halsen och sen lite smått på kroppen åxå.
Förra året tog de åxå ganska lång tid för honom att fälla klart, men i år har jag badat honom mycket under fällperioden så han har släppt mer hår!!

Min har fällt nästan allt, förutom på magen :mad: Där är det en hel del kvar. Han ser jättelöjlig ut. :smirk: :D

Min stora fäller knappt alls, men nu är han klippt istället för han blev svttig av att bara stå i hagen. (han var delvis ny klippt då jag fick hemn honom för snart 2 veckor sedan)

Min har inte fällt klart! Han fäller extremt mycket just nu! Dottern blir alldeles hårig i rumpan/på benen när hon sitter på honom! :)

Har en 5-åring och han är helt färdig nu. Så blank och fin!! Sen har han gått med täcke hela vinter och nu på våren också.

Han började få foderjäst i början av året och höll på med det till slutet av april. Har aldrig gjort det innan men gud vilken skilland det blev på häst. Kommer göra likadant nästa år igen och då med alla hästarna jag har.

Nästan allt. Mitt sto som kom från Holland i vintras har haft lite svårt med omställningen från "regnland" till "snöland" så en del av pälsen är kvar men hon verkar fälla av det sista nu.

Tycker generellt att hästarna fäller sent i år.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 402
Senast: Stergo
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 058
Senast: Cactus
·
Hästvård Min häst har slutat tycka om att bli ryktad. Hon har alltid stått som ett ljus men nu vill hon inte alls. Först trodd jag det berodde på...
Svar
15
· Visningar
1 292
Senast: Sootie
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 440
Senast: Zetly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023