Ni som har ringskor på era hästar

M

maisan

Varför har era hästar fått ringskor? Har dom helsula under eller vad? Hur fungerar ringskon... vad gör den för nytta?
Min har fått det men jag fick aldrig veta varför, bara att hovis trodde det skulle vara bra. Först fick han helsula men fick värsta snöstyltorna så nu har hovis tagit bort sulorna o satt vanliga snösulor istället... Jag trodde han skulle sätta både och men tydligen inte.

Sv: Ni som har ringskor på era hästar

Å så undrar jag över hur ringskon ska sitta där den passerar strålen... För på ena hoven är det ett par millimeter mellan stråle o sko medans på andra trycker skon mot strålen o han tyx vara superöm där nu:eek:

Det finns nog lite olika anledningar till att man sätter ringsko på en häst.
Min har det pga att han har förändringar på strålbenet och med ringskorna avlastas strålbenet. Han ska också hållas så kort i tån det går för att överrullningen ska bli lättare för honom. Min häst har även haft eggbar skor, de är formade som ett ägg och går ut en bit i hovens bakkant.

Min hovslagare har också berättat för mig att man ibland sätter ringsko på hästar med återkommande hovledsinflammation och det har gett gott resultat. Har du haft några problem med din häst, hältor, öm i sulan etc?

Kanten ska INTE trycka på strålen, det är viktigt! Min har ett par millimeters glapp mellan stråle och sko. Min hovslagare har varit noga med att poängtera att jag måste hålla rent där, det får inte samlas smuts mm som kan trycka på strålen och då ska ju självklart inte skon heller trycka där.

Min har inga helsulor, min hovslagare är väldigt mycket emot det rent generell eftersom det stänger in hoven. Bara om hästen är mycket sulöm, kan han tänka sig att lägga på detta. Nu i vinter har min dock vanliga snösulor eftersom han fick extremt stora styltor med ringskorna.

Fråga din hovslagare varför han ville att hästen skulle ha ringskor, han måste ju kunna svara på varför och förklara för dig vad han vill uppnå med dem!!!

Senast ändrad av en moderator:

Min ena häst har ringskor bak pga knäproblem och enl hovslagaren ska det avlasta knäna lite. Inga sulor bara ringskor.

Min ena häst har ringsko med sidokappor + en sula som är ut skuren så den endast ligger där skon är. Min tyska veterinär rekommenderade detta för att det skulle avlasta hovlederna.

En andra häst har samma typ av skoning för att han har en ligament skada vid hovbenet.

Min pålle har ringskor + tjock sula i fram pga strålbenshälta hf.
Får stoora snöstyltor.:eek:

Har du bett hovslagaren om snösulor istället? Det finns en typ av snösula som är heltäckande precis som en vanlig sula, men den har en utbuktning på mitten som gör att snön inte fastnar.

Min har vanliga snösulor och ringskor - det fungerar till 100 % - inga styltor sedan dessa kom på. :bump:

Ja jag misstänkte ju det, att kanten inte får trycka på strålen..förstår dock inte varför han skott honom så då? Han var ju igår o gjorde det.
Min häst är alltid öm i strålarna o har alltid reagerat negativt om skon tryckt mot strålen minsta lilla, dock har han varit ganska fräsch nu sista halvåret, så jag fattar inte alls varför han skulle ha ringskor (det har han aldrig haft under sina 20 år).
Han har heller inte varit halt på länge förutom då han fick strålröta men den hältan försvann alltid med rengöring o tjära.
Nu är han ju dock lite småhalt på den sidan där skon trycker... SUCK.
Ska jag verkligen måsta påpeka att skon trycker o att han måste komma o rätta till det...? Det borde han väl sett själv.

Min häst hade ringsko ett tag eftersom han är plattfot och behövde få upp bakdelen av hoven samt för att hoven så småningom skulle kunna få en bättre vinkel. Då ver det ett par-tre millimeter till strålen...

Jag tycker du ska kontakta hovslagaren igen så att han kan komma ut och rätta till det. Det är ju inte bra för din häst att gå på det sättet om han får ont av det.

Passa på att fråga honom varför han anser att din häst behöver ringskor!

Ja absolut. Har redan försökt ringa men han svarar inte. Annars kommer en annan bra hovis ut på fredag så får jag inte tag på min vanliga får han ta sig an min häst (har redan pratat med han).
Jag vill ju inte heller att han ska gå o ha ont, blir bara så irriterad över att proffs gör såna misstag... särskillt då han vet att han är strålöm.

Hade den andra hovslagaren någon idé om varför din häst blivit skodd med ringskor? Berätta gärna, jag är bara nyfiken.

Som hästägare vill man ju gärna veta varför, när någon (veterinär, hovslagare etc) gör något med ens häst.

lånar sista knappen. Min fd hovslagare sa att ringskor förbättrade gången på alla hästar, den skulle bli mer scwunfull, han skodde bara med det...själv vet jag inte, har alltid använt vanliga skor på mina hästar. han sa att i frankrike skodde de med ringskorna för gångarternas skull. han var fransman!

Har ringsko på min häst. Min häst har det pga att han har bockhov plus att han trampar ur när han går. Så med ringskon ska det blir bättre i de avssenden enligt vet och hovslagare.
Hade kilsko innan men det änadrades nu i höstas. Det skulle inte alls vara bra om hästen hade bockhov och tramapade ur, snarare värre.

Han måste tyvärr alltid ha sina tjocka sulor (vita!) pga sin strålbenshälta.
Men han fick även snöstyltor MED snösulor på den tiden då han var frisk och hade vanliga skor runt om.
Knepigt värre!:eek:

Ok, då är ju inte det ett alternativ det förstår jag nu. Konstigt att han fick så stora styltor MED snösulor?! Min hade enorma styltor innan han fick på sig snösulorna, men sedan dess har han INGA styltor alls.
Märkligt att det kan vara så olika. Undrar om det beror på snön???

Nu har han vart ut till pållen o han säger att det satt skräp där mellan stråle o sko men det var det enda "felet" han kunde hitta, o han var lite besviken över att jag inte litar på honom. Fast där har han fel, jag skulle aldrig ha en hovis jag inte litade på, o han har fått mkt beröm av mig under åren. Fast jag måste ju kunna fråga om det är nåt jag undrar över...Däremot känner jag att han inte litar på mig, verkar som att han tror att jag bara hittar på att hästen reagerade kraftigt på just den hoven när jag försökt kratsa där (o det gjorde han varje gång under två dagar)... Men men. Känns bara så tråkigt att inte bli trodd på.
Fick oxå en förklaring på varför han fått ringskor (det var en lång förklaring) o i korthet var det för att ge hoven extra stöd o för att underlätta överrullning. Å det lät ju bra o vettigt.
Och han säger att det inte gör nåt om strålen är mot skon o att hästen inte alls är strålöm... Så kanske det bara berodde på skräpet som packat sig där mellan, o det är ju jättebra i så fall.

Får även styltor med "bumpers" (hel sula med bula).:eek:
Nu när han har ringsko + sula fram, vanliga skor utan sulor bak, får han värst styltor fram.
Ibland packar sig snö in sig imellan hov och sula, så han får 2 styltor per framhov.:eek:
Jobbigt för honom eftersom styltan trycker på hans dåliga strålben.
Värst styltor får han på hf där han har sin strålbenshälta.
Hovform?:confused:

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 793
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 875
Senast: Missemus
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
828
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama