Ni som har provat HF- iallafall ngt liknade

axel

Trådstartare
Jag tänker nog prova för att få hästen lite mjukare.
Den har idagsläget lite spänningar i nackmuskulaturen o jag känner ju ett motstånd.
vill ha den lägre o f.å igenom mer genom kroppen utan att den kommer "upp" för mkt.

Vad är era erfarenheter????

Sv: Ni som har provat HF- iallafall ngt liknade

Jag har inte provat HF vad jag vet i alla fall...:D

Men varför inte rida lång, låg och rund, som man brukar?
Och flexa lite från sida till sida?

Rid låg och rund. Eller om du inte lyckas få den så från ryggen: jobba för hand i träns först tills den slappnar av och avslappningen är befäst innan du börjar rida igen.

Jag har provat något liknande....:o

Det hade ingen trott va :D

Jag hade för hundra år sedan en tränare som tyckte man skulle hålla långt fram på tygen så man kände vad som hände i hästen mun....

och det blev ju en slags hyper - men kanske inte fullt så hyper som Holland

Vad hände - jo det som händer hästen började hålla sitt huvud där själv i en stel possiton - den slutade följa handen framåt.

Den blev inte mindre stel

På markarbete förr fick man rida lite liknande har jag insett efteråt.

DIskussionen här ledde till att jag provade rida lite så som vi funderade att det skulle fungera. Men har inte det som vana alls.

Nu är jag inte en skickling ryttare. Jag skulle inte våga kräva igenom om hästen inte lägger sig där när du ber. OCh fortfarande går utan ngt motstånd och man känner rörelsen genom ryggen. Och släpper fram igen efter ngra meter i så¨fall. Stretchen av överlinjen är det jag vill åt då.

Vissa dagar skulle det inte gå. Hästen måste vara mjuk o rörlig och arbeta MED redan innan. Att som Fredrik skriver hålla bara är inte det jag menar, hästen ska aldrig lägga sej där och knäppa av och jag har inte sett någon sån risk alls. Då gör man nog på ett annat sätt. Den ska följa handen och vara kvar i handen och aktiviteten igenom kroppen ska finnas hela tiden. Jag drar inte eller jobbar mot motstånd då utan som vid all stretch. (Jag menar då att rida in den djupare i formen.)

Skulle nog först stretcha bogarna i sidled, ställa igenom o flexa o flytta bogarna, och först fånga in den och få den att släppa där.
Sen låg och sakta rida den in lite djupare o rundare bara så långt som du känner att bröstryggen och ryggen är med, Så framåt igen. Så småningom kommer man då längre och längre, som vid stretch som sagt, att man får mer o mer vävlning neråt-inåt och därmed stretchen av överlinjen. Men jag har inte gjort det mycket, så jag bara skriver det jag har provat. OCh det är ingen nos i bringan vi pratar om utan den där välvningen av nacken som strechar lite extra, och får med resten av överlinjen, om man samtidigt släpper upp den.

Kanske klättra först och lösgöra den vägen som är mer "gratis", innan du sen flexar lite och stretchar. Jag har ibland gjort det på hemväg från klättringen för att fortsätta gymandet lite:D

Senast ändrad av en moderator:

Saken är den att jag alltid har kunnat rida mina hästar lång o låg- även denna- förr.

Men nu senaste året är det fasen svårt o jag vet ju att den går bäst om jag först lösgör den där, men den blir gärna hög. Vill inte ha graman.
Skrittade ut igår o denna häst älgar på i 180 med halsen huvudet rakt fram o skrittar då dåligt. Har svårt för att skritta hästen på tygeln iskogen- vana.
Skrittade därför på tygeln- med en ganska lång sådan o ville ha en rund låg form- som blev bra.

Är antagligen för dålig att ta igenom saker o den måste faktiskt svara bra / rätt på ett ledande tygeltag. Ska skärpa mig.
Tänker såhär. om den spänner emot blir det mer spänningar o det är lättare att ha den kvar-låg- om den är rund o slappnar av.

Sen vill jag ha den kvar där även i igångsättningar.

Stretchat bogarna har jag gjort- men det har inte hjälpt.

Senast ändrad:

Vad säger din ET?

Det finns bra övningar för att lossa nackmuskulaturen från marken, men de är svåra att beskriva. Dessutom måste man först få hästen att lägga vikten bak från marken så att den inte tror att den ska dö när spänningarna i nacken släpper. Men de måste finnas beskrivna i någon bok... *funderar* Kanske någon Alexandertekniksbok? Kortfattat går de ut på att man höjer hästens huvud något (inte rakt upp), tills man känner ett "motstånd" (smörigheten försvinner), håller kvar där ett tag tills hästen litar på att man håller upp huvudet på den, gör en liten liten höjning av huvudet (typ 5 mm) ganska snabbt och sen släpper efter. Man låter hästen stretcha varje gång efteråt. Man gör detta tills hästen kommit ut med nacken och halsen helt och nästan har mulen på marken.

(Hela Alexandertekniken går ju ut på nackövningar, eftersom så mkt händer i det området, och har man en historia av spänningar i nacken kan det bli väldigt väldigt obehagligt när de släpper).

Hästarnas massör är kanonbra. Fick i läxa att stretcha med morot i höfthöjd- vilket jag inte har gjort:angel:

Tror ändå att uppsutten låg stretching / under rörelse- ger mer.
Är rädd för att stretcha / ta i själv- då jag anser att jag kan tillfoga mer skada än nytta.

Min ET hittade inget fel alls, inte förra ggn heller.

Det verkar riskabelt att experimentera ur nån bok, även om jag har hört att en människa inte kan ta i tillräckligt mycket för att skada:confused:

Jo Mimus: Var det inte din tränare som sa att man kan stretcha från ryggen, fick du tips hur?

Ja, det förstår jag - man ska vara jätterädd om nacken! Men varför är du rädd för att "laborera" med den från marken om du inte är rädd för att laborera med den uppsuttet?

Jag ville bara visa på att det finns övningar man kan göra för att lossa nacken från marken. Världen är så stor! :)

Tydligen bara jag som inte fattar - därför frågar jag nu:p

Vad menar du med HF?:o

Hyperflexion dvs rollkur, med annat namn, men inte djup extrem sån utan mer flex/stretchprincipen.

Fast när man sitter på böjer jag inte alls kraftigt.

Allvarligt.
Är det vara FL o Fredrik som vågar säga att de har provat:mad:;)

Senast ändrad:

Det verkar riskabelt att experimentera ur nån bok, även om jag har hört att en människa inte kan ta i tillräckligt mycket för att skada:confused:

Jo Mimus: Var det inte din tränare som sa att man kan stretcha från ryggen, fick du tips hur?

Ja, fast hon kallar det att flexa.

Hästen ska vara rak i kroppen, alltså inte följa med i bogpartiet eller kompensera med att sticka ut ett bakben, det gäller att parera.

Sedan ställer man hästen, alltså en ärlig ställning, inte bara böja huvudet, den får inte "dippa" öronen åt någor håll så den lägger huvudet på sne, sedan kan du flexa åt höger, följa med lite med yttertygeln, och böja hästen mot ditt knä, jag gör lättare detta från marken, men håller med axel om att den bästa kiropraktorn/massören, ET osv är en god ryttare.
Rakställa, och sedan flexa åt vänster.
Hästen måste skritta aktivt.

Axel.
Detta som du nämner har jag jobbat med indy i åratal, det är skitsvårt att få dem långa och låga när de spänner emot. Jag tror att du kommer få igenom det på din om du jobbar mera tydligt och konsekvent och får hästen så lösgjord som du är van att ha den. Jag tror också på att rida frammåt, inte lusa med tempot.

Nu hade jag förmånen att i går få rida för Christian Carde, och detta var just det vi jobbade med, fast genom hans metod. Lite liknande, och att alltid passa så man är lätt i handen och stretchar nacken/halsen frammåt, nedåt.

Fast när man sitter på böjer jag inte alls kraftigt.

Allvarligt.
Är det vara FL o Fredrik som vågar säga att de har provat:mad:;)

Jag har inte provat av den anledningen att min häst aldrig sklle kunna få in huvudet så där djupt mot bogen. Däremot så har jag ibland under korta perioder tagit gramantyglen till hjälp. Men då använder jag den inte med att få in nosen, utan att få honom att böja sig i sidorna, och få igenom ställningen utan att han springer iväg och stressar i försvar.

Hästarnas massör är kanonbra. Fick i läxa att stretcha med morot i höfthöjd- vilket jag inte har gjort:angel:

Tror ändå att uppsutten låg stretching / under rörelse- ger mer.
Är rädd för att stretcha / ta i själv- då jag anser att jag kan tillfoga mer skada än nytta.

Min ET hittade inget fel alls, inte förra ggn heller.

om hästen får strecha med morot stillastående så kan den själv lösa hur den skall hålla balansen, under rörelse framåt är det fler saker som inverkar på balansen, så det är mer riskfyllt.

Eftrsom jag är jag - så måste jag ju också säga att det du upplever som stelhet i 99 % av fallen är obalans

Eller så är det förkortade muskler och stretcha korta muskler är inte bra,och deffiitift inte under rörelse - du riskerar en bristning.

Eftersom din ET intehittade något så upplever du nog motståndet för att en muskel är kontraherad ( ihopdagen) för att få den att slappna av så behöver den sidan avlastas med vikt

Jag tror att jag måste börja i skritt o sen inte bli frustrerad om det tar emot, utan gå tillbaka till skritt- börja om.

Jag som t o m satte upp min kompis för att hon skulle få känna på en häst som gick att lägga i vilken form som helst, men det var ett bra tag sen- har tappat det totalt.

Jag tar det från skritt. Glömde skriva det.

Fredrik: Man sliter inte och drar eller håller fast med väld därför ingen risk för att ngt skadas heller mer än med vanlig stretch från backen i så fall. Som jag skrev går det inte om det blir motstånd, som med all stretch tar man så långt det går och kan sakta få mer och mer allteftersom.

med våld ska det stå, inte väld......

om hästen får strecha med morot stillastående så kan den själv lösa hur den skall hålla balansen, under rörelse framåt är det fler saker som inverkar på balansen, så det är mer riskfyllt.Inte om den är så sugen som min valack:rofl:Eftrsom jag är jag - så måste jag ju också säga att det du upplever som stelhet i 99 % av fallen är obalans
Sen är det inte fråga om en bråkdel av samma grad av stretching.
Sen skulle jag aldrig böja så att den tappar sin balans- inte i stallgången heller
Eller så är det förkortade muskler och stretcha korta muskler är inte bra,och deffiitift inte under rörelse - du riskerar en bristning.

Eftersom din ET intehittade något så upplever du nog motståndet för att en muskel är kontraherad ( ihopdagen) för att få den att slappna av så behöver den sidan avlastas med vikt
Däremot använder jag mig av ett bra liniment.
Har vid 2 tillfällen satt på det innan ridning o kännt stor skillnad:bow:

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
935
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
821
Senast: malumbub
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 051
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar