Ni som har PPP

Sv: Ni som har PPP

Förlåt för ett jättedumt inlägg men: Precis så där såg delar av mina fingrar ut när jag var mellan ca 16-28 år. Oftast var det på bara ett finger i taget och bara på halva fingret. Små vätskefyllda blåsor som kliades som bara den.

Läkaren ryckte bara på axlarna och sa att det var kontaktexem och att jag skulle byta tvättmedel och använda vantar. Jag hade det inte hela tiden utan det kom och gick då och då. Spelade ingen roll om jag hade handskar eller inte. Eller vilket tvättmedel jag hade heller för den delen.

Ju äldre jag blev ju längre tid var det mellan attackerna och nu har jag inte haft några på många år (peppar, peppar). På mig hjälpte det att smörja med någon kortison salva.

Kan det varit PPP jag hade och inte exem? Kan det växa bort bara så där? Eller ligger det latent i kroppen och bara väntar på att bryta ut?
Det kan säkert ha varit PPP, eller någon annan form av pustulös psoriasis (läs på http://www.psoriasisforbundet.se), även om din ålder då inte var särskilt typisk. (är du rökare? det är tydligen vanligare då... Jag är det inte...)
Tyvärr verkar PPP vara en diagnos som passerat obemärkt förbi många läkares utbildning. Jag nämnde det en gång för en dansk läkare på vårdcentralen och han undrade vad jag pratade om för något och bara viftade bort min fråga.

Jag har haft yttepyttelite blåsor i många år, dvs några enstaka om året. Att ens reagerat på det och känt till det beror på att min mamma haft svåra besvär av PPP i många år och jag såg ett samband. Det var på den vägen, när jag läste om mina blåsor, som jag hittade information om psoriasisartrit och insåg varför jag hade ont i mina leder. Så när jag gick till läkaren ett halvår senare (ville föda barn först och vänta ett tag efter också) presenterade jag min misstanke om PsoA och fick den bekräftad...

Mina blåsor eskalerade i somras, runt tårna och i hålfoten på ena foten. Det var först då jag fick ordentliga besvär av det. Fast just idag har jag faktiskt ingen klåda... :bow: Jag hoppas att det håller på att klinga av för den här gången.
 
Sv: Ni som har PPP

Jag är ju en sån där som gillar naturliga salvor och gör mycket själv och efter senaste utbrottet som höll på att göra mig knäpp :nailbiting: så ska jag komma med ett tips som lindrade både klåda och själva eksemen eller vad man nu ska kalla det när blåsorna blivit sönderkliade under sömnen.

Ringblomssalva :love:

Lindrade klådan och inom några få dagars användande så började eländet äntligen ge med sig :up:

Förstår inte varför jag inte tänkt på den förut, den är ju bra mot besvärliga småsår, torr och känslig hud samt vanliga eksem, men jag är glad att jag kom på det, så klart värt att tipsa om för övriga i tråden tänkte jag :)

Misstänker att de som har värre problem än mig med ppp kanske inte får samma effekt, men sämre lär det inte bli och att få klådan lindrad är ju värt mycket.
 
Sv: Ni som har PPP

Väcker en gammal tråd, då min PPP verkar ha fått fnatt :cautious:

Har haft väldigt lindrigt med bara några enstaka pulster under perioder som jag stressat mer än annars. Dessa har inte gjort så mycket väsen av sig, men det senaste året så har besvären intensifierats och nu är det en all time high. Vaknade några gånger inatt av att jag låg och kliade och rev mig på fingrarna nämligen :meh:

Efter insmorning, men såhär ser i princip alla mina fingrar ut just nu, förutom tummarna som är helt fria och lillfingrarna som bara är lite drabbade + att det spridit sig upp på handryggarna också och där har jag aldrig haft några problem förut O_o

9jb1.jpg


Kliar, svider och driver mig till vansinne förutom att det ju ser smått eländigt ut efter nattens tokkliande som slutade med att jag satte på ett par vantar för att kunna sova :wtf:

Bara att lida tills det lägger sig antar jag?

OMG! Kan det vara så att jag trillat över den rätta diagnosen på vad jag har!? Exakt så där ser mina fingrar ut dagligen med variation på intensitet och placering.

Kan dra min historia lite snabbt.
Minns inte när fingrarna började (är 26) men vet när jag fick söka vård för det första gången.
2010 alltså runt 22- 23 år blev hela händerna fulla med vätskande små blåsor som kliade för J'''ligt istället för bara några fingrar åt gången plus att det nu spred sig till överarmarna, axlarna, ryggen och ansiktet. Vet inte om det på övriga kroppen var samma sak men det kliade, vätskade sig så att det rann om det plus att huden liksom löstes upp och gled av. Äckligt och ont.

3 vändor till vårdentralen med resultatet att det bara var eksem och jag skulle börja smörja in mig. Fine, kunde köpa den förklaringen till händerna då jag jobbar i kök och det blir blött om händerna ofta men inte alla andra utslag.
Fick ingen remiss till hud trots tjat. Kolla upp tvättmedel, parfym och annat. Använde handskar vid hantering av hösilage osv.

Vända 4 till VC. Nu hade fläcken på ryggen blivit ca 10x15 cm utan någon förbättring, händerna illa och såg ut som ett monster i ansiktet :(


Vända 5 till VC och ÄNTLIGEN en vettig läkare som bara glipade lite på omslaget på ryggen som nu var ett stort öppet sår på 20x20cm och sen blev det remiss till KSS medans han svor över sina kollegor på barks danska :D

På hud togs det prover och prover minns inte helt hundra på vad men psoriasis, allergi, skabb, svamp och lite till men inget prov visade nått :( Så diagnosen blev lite luddigt att de trodde det var någon multiresistent bakterie eller liknande.
Åt mycket penicillin och antibiotika, fick två olika cortison salvor att smörja med, betnovat plus kaliumpermanganat. Efter några dagar började det gå ner men har fortfarande inte fått någon diagnos och vet inte vad det var som hjälpte.

Hur som helst, det som hände då vet jag inte om det har någon med PPP att göra men innan det började såg mina fingrar ut som dina jämt och nu efter så ser de likadana ut. Kommer i perioder och har inte lyckats koppla ihop när och varför det kommer. Ibland får jag små fläckar på ryggen men oftast kan jag få ner det med bara Betnovat salvan.
Den här blåsiga vintern har torkat ut mina händer totalt men blåsorna har iaf inte dykt upp än, däremot annat skoj som kommer med torra händer :/

Nu blev det en roman men kan det vara PPP jag har på händerna iaf?

Lider verkligen med er som drabbats hårt :(
 
Sv: Ni som har PPP

Nu har jag läst vidare på hemsidan och blir lite oroligt. Jag blir mer och mer säker på att det är någon form av psoriasis jag har, dock mycket lindrig är klart men undrar över lite frågor.

Ska man utreda och få diagnos trots att det är så lindrigt eller är det bara lära sig leva med det? Är ju mest bara fingrarna just nu och rumpskåran (som jag inte ens kopplat ihop att det kunde sätta sig där med och inget jag direkt tar upp annars :P)
Kommer det bli värre med åren? Tänkte på att det stod att det oftast bryter ut i 30-50 års åldern.
Läste lite om att man kan få ledproblem också och då jag som nu 26 åring inte kan räta ut mina fingrar helt utan de ser mer ut som krokiga prinskorvar kanske det kan vara värt att kolla upp.

Men kan man verkligen gå till VC och kolla upp sånt. Har ju inte fått hjälp där annars och inte roligt att bi hemskickad med orden att det bara är lite eksem och smörj dig mer, för det har jag ju inte fattat själv.

tycker så synd om er andra och känner mig enormt löjlig som nu blev helt nojjig över det här (och egentligen lite "glad" över att veta att det faktiskt kanske är nått fel på mig, låter helt sjukt att säga, usch skäms :( )
 
Sv: Ni som har PPP

Det ÄR skönt att få en diagnos!
Då vet man ju hur man ska förhålla sig till det och kan få behandling.
Ibland tar det ju dock ett tag innan man hittat rätt behandling som fungerar för just dig.
Vore jag du så skulle jag gå till VC och KRÄVA en remiss till hud, det brukar kunna ta lång tid innan du får komma om du inte har ordentliga besvär så se till att pallra dig iväg till VC fortast möjligt.
Ge dig INTE förrän du fått hjälp!

Tyvärr måste många tjata sig blå innan de får hjälp men de är bara att kämpa på!
 
Sv: Ni som har PPP

OMG! Kan det vara så att jag trillat över den rätta diagnosen på vad jag har!? Exakt så där ser mina fingrar ut dagligen med variation på intensitet och placering.

Kan dra min historia lite snabbt.
Minns inte när fingrarna började (är 26) men vet när jag fick söka vård för det första gången.
2010 alltså runt 22- 23 år blev hela händerna fulla med vätskande små blåsor som kliade för J'''ligt istället för bara några fingrar åt gången plus att det nu spred sig till överarmarna, axlarna, ryggen och ansiktet. Vet inte om det på övriga kroppen var samma sak men det kliade, vätskade sig så att det rann om det plus att huden liksom löstes upp och gled av. Äckligt och ont.

----

Nu blev det en roman men kan det vara PPP jag har på händerna iaf?
Nu har du väl redan hittat svaret, men PPP är ju förkortning för pustulosis palmoplantaris, vilket fritt översatt betyder små sterila, ytliga blåsor på handflator och fotsulor. Så för att vara PPP ska det sitta på händer och fötter.
Men, det finns ju också en utvidgning av detta som kallas pustulös psoriasis, där besvären kan sitta var som helst.

Och ja, det är värt att ta reda på diagnosen för det är ju betydligt lättare att få rätt hjälp om man har en diagnos.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp