Ni som har PPP

ameo

Trådstartare
Moderator
alltså Pustulosis Palmoplantaris... För visst har vi några PPP-are här, vill jag bestämt minnas?
Jag har ju en tämligen snäll (lågaktiv) variant av detta, får bara enstaka kliande blåsor då och då - enstaka på handflatorna, sällan på fotsulorna och nån gång ibland mellan tårna.
Just de som hamnar mellan tårna brukar störa mig mest, men nu har jag insett att om jag baddar dem med alsolsprit (1-2 ggr) så verkar de bara torka ihop och försvinna! :bow: :bow:
Jag har inte testat detta på blåsor någon annanstans,

Det jag tänkte med denna tråd var att tipsa om ett egenvårdsalternativ som kanske kan vara värt att prova.
OM ni gör det, berätta gärna hur det gick!
 
Sv: Ni som har PPP

Ouch vilken jobbig variant du åkt på. Hur fungerar det med jobb osv, är du sjukskriven när d är som värst? Om du vill svara förstås :)
 
Sv: Ni som har PPP

Ouch vilken jobbig variant du åkt på. Hur fungerar det med jobb osv, är du sjukskriven när d är som värst? Om du vill svara förstås :)
Ja den är sådär spännande... Minsta lilla stress så säger det POFF och så blossar det upp. Jag har permanent sjukersättning tack och lov (men det är mest pga annat), när det varit som värst har jag knappt kunnat gå på flera månader :crazy:. Duodermplattor med cortisonlösningar hjälper inte ens liiite. Just nu har jag "bara" kring ankeln och längs yttersidan på höger fot, känns som om jag är i himmelriket ;).
 
Sv: Ni som har PPP

Jo det är ju väldigt stressutlöst. Min mamma såg ut ungefär sådär i flera år, tills de satte in nån a-vitaminbehandling (som hon fick efter "fertil ålder").

Jag som då är en nyfiken typ skulle tycka att det vore jätteintressant om du hade möjlighet att testa alsolsprit bara på en liten del av dina utslag för att se om det funkar eller inte. Det har ju varit väldigt bra på mig, klådan försvinner nästan bums och blåsorna torkar ihop. Men det kan ju också vara för att jag har så lindrigt...
 
Sv: Ni som har PPP

Jo det är ju väldigt stressutlöst. Min mamma såg ut ungefär sådär i flera år, tills de satte in nån a-vitaminbehandling (som hon fick efter "fertil ålder").

Jag som då är en nyfiken typ skulle tycka att det vore jätteintressant om du hade möjlighet att testa alsolsprit bara på en liten del av dina utslag för att se om det funkar eller inte. Det har ju varit väldigt bra på mig, klådan försvinner nästan bums och blåsorna torkar ihop. Men det kan ju också vara för att jag har så lindrigt...
Pinsamt, jag har glömt och svara....tråden dök bara upp i skallen på mig nu!
Men jag har provat iaf, men tyvärr funkade det inte på mig. Men jag är nog ingen bra testpilot eftersom jag har en ganska svår variant. Tyvärr. Även om den just nu *borde jag kanske inte säga* är ganska lugn även om jag är i en sjukt stressig period.
 
Sv: Ni som har PPP

Väcker en gammal tråd, då min PPP verkar ha fått fnatt :cautious:

Har haft väldigt lindrigt med bara några enstaka pulster under perioder som jag stressat mer än annars. Dessa har inte gjort så mycket väsen av sig, men det senaste året så har besvären intensifierats och nu är det en all time high. Vaknade några gånger inatt av att jag låg och kliade och rev mig på fingrarna nämligen :meh:

Efter insmorning, men såhär ser i princip alla mina fingrar ut just nu, förutom tummarna som är helt fria och lillfingrarna som bara är lite drabbade + att det spridit sig upp på handryggarna också och där har jag aldrig haft några problem förut O_o

9jb1.jpg


Kliar, svider och driver mig till vansinne förutom att det ju ser smått eländigt ut efter nattens tokkliande som slutade med att jag satte på ett par vantar för att kunna sova :wtf:

Bara att lida tills det lägger sig antar jag?
 
Sv: Ni som har PPP

Vad har du att smörja med?
Min egen PPP blossade upp i somras och blev "lindrig" istället för "megasuperduperlindrig". Jag visade det för min läkare när jag var där i annat ärende i somras och fick då recept på Betnovat, som hjälper mig bra.

Och jag spinner då vidare på detta ämne - vad har ni andra för något att smörja med?
Om man läser Fass så står det ju att det inte ska användas mer än 4 veckor i stöten och det kommer man ju inte så långt med...
 
Sv: Ni som har PPP

Smörjer enbart med mjukgörande, så min egna bisalva och bepanthen.

Har ju som sagt inte haft några större besvär med de få pulster som varit tidigare. De har funnits, torkat ut och försvunnit utan något större väsen, men nu vette rackarn om det hjälper med enbart mjukgörande iom att det förutom alla mittenfingrar också blossat upp på handryggarna, ffa på vänster hand och om det börjar klia lika vansinnigt mycket som fingrarna gör så blir jag nog galen på riktigt ;)

Antar att jag får pina iväg mig till vc om det inte börjar ge med sig om nån/några dagar alltså.
 
Sv: Ni som har PPP

Om du råkar ha tjärsalva hemma (4 ess, hästsalva/hundsalva etc) så är det ett tips. Den var det första som hjälpte min mamma, innan hon började med receptbelagda medel.
 
Sv: Ni som har PPP

Tyvärr, det enda med tjära i som finns här hemma är myggmedel och det är tjärolja i det, inte "riktig" tjära, så jag får nog bara smörja, smörja och smörja lite mera med mjukgörande och lägga band på behovet av att klia fingrarna på rivjärnet :nailbiting:
 
Sv: Ni som har PPP

Inget barnpuder hemma heller? Det brukar kunna lindra klådan något.
(känner igen känslan med önskemål om rivjärn...)
 
Sv: Ni som har PPP

Nope, dessvärre inte. Länge sedan barnen var små och numer bor jag ju själv större delen av tiden så det finns inget sådant alls.

Däremot så innehåller ju honung lite propolis förutom sina övrigt mycket bra antiseptiska egenskaper så jag har idag haft händerna inkletade med honung :D Kändes skönt så länge honungen var på, men ack så opraktiskt att ha på nån längre stund.

Vad man gör för att försöka lindra eländet alltså :o
 
Sv: Ni som har PPP

Jag har också fått helvetet :(

Fick mitt i höstas och det är en biverkning av en medicin jag fick mot en annan sjukdom *suck*
Har svåra besvär på hela händer och fötter.

Jag behandlar för tillfället med Dermovat salva + lösning och duodermplattor och solar 3 ggr i veckan.
Ger föga resultat :(
Men pga andra sjukdomar och dåliga värden så kan jag inte få någon annan behandling heller då det mest troligt skulle förvärra de andra sjukdomarna som vi inte heller får bukt med :mad:

Men hoppas att det ska ge med sig snart iaf..
 
Sv: Ni som har PPP

Jag lider så med er.
Själv har jag ju bara psoriasis, men sedan i somras bråkar den med underlivet.
Stressrelaterad, men det tar ju så lång tid att fa bukt med.
 
Sv: Ni som har PPP

Väcker en gammal tråd, då min PPP verkar ha fått fnatt :cautious:

Har haft väldigt lindrigt med bara några enstaka pulster under perioder som jag stressat mer än annars. Dessa har inte gjort så mycket väsen av sig, men det senaste året så har besvären intensifierats och nu är det en all time high. Vaknade några gånger inatt av att jag låg och kliade och rev mig på fingrarna nämligen :meh:

Efter insmorning, men såhär ser i princip alla mina fingrar ut just nu, förutom tummarna som är helt fria och lillfingrarna som bara är lite drabbade + att det spridit sig upp på handryggarna också och där har jag aldrig haft några problem förut O_o

9jb1.jpg


Kliar, svider och driver mig till vansinne förutom att det ju ser smått eländigt ut efter nattens tokkliande som slutade med att jag satte på ett par vantar för att kunna sova :wtf:

Bara att lida tills det lägger sig antar jag?

Förlåt för ett jättedumt inlägg men: Precis så där såg delar av mina fingrar ut när jag var mellan ca 16-28 år. Oftast var det på bara ett finger i taget och bara på halva fingret. Små vätskefyllda blåsor som kliades som bara den.

Läkaren ryckte bara på axlarna och sa att det var kontaktexem och att jag skulle byta tvättmedel och använda vantar. Jag hade det inte hela tiden utan det kom och gick då och då. Spelade ingen roll om jag hade handskar eller inte. Eller vilket tvättmedel jag hade heller för den delen.

Ju äldre jag blev ju längre tid var det mellan attackerna och nu har jag inte haft några på många år (peppar, peppar). På mig hjälpte det att smörja med någon kortison salva.

Kan det varit PPP jag hade och inte exem? Kan det växa bort bara så där? Eller ligger det latent i kroppen och bara väntar på att bryta ut?
 
Sv: Ni som har PPP

Kan det varit PPP jag hade och inte exem? Kan det växa bort bara så där? Eller ligger det latent i kroppen och bara väntar på att bryta ut?

Vad jag förstått på min läkare så kommer det i skov, så vissa perioder kan man ha besvär och sen kan man ha långa perioder där man är helt symtomfri tills något löser ut det igen.
 
Sv: Ni som har PPP

Bara att lida tills det lägger sig antar jag?

Det är dumt och lida när det finns behandling hörrö! :) ;)
Har du någon kontakt med hudläkare? PPP är ju tyvärr inte direkt känt för att vara lättbehandlat, men det finns ju sätt att lindra det på i alla fall.

Själv har jag fått ändra min medicinering helt och hållet sen jag skrev i tråden sist.... Min PPP och psoriasisartrit har eskalerat IGEN och jag står på cortison dagligen, metojectsprutor (cellgift) varje vecka och remicade som jag får i dropp på sjukhuset var åttonde vecka. Än så länge verkar levern fixa cellgifterna...jag har stått på det tidigare men det slutade med besök på akuten för levern bestämde sig för att bråka och det ganska rejält.

Nu har jag inte kunnat ta några mediciner mer än cortison på fler veckor pga infektion och ska till reumatologen på onsdag för behandling...längtar. Vaknar på nätterna av att jag har ont och av att jag kliar sönder mina händer och fötter. Börjar se ut som bilderna jag lagt in längre upp i tråden, snygg är jag fan inte :(.
 
Sv: Ni som har PPP

Jag lider så med er.
Själv har jag ju bara psoriasis, men sedan i somras bråkar den med underlivet.
Stressrelaterad, men det tar ju så lång tid att fa bukt med.

Auch! Jag lider verkligen med dig! Jag som gnäller om händer och fötter...
Underlivet måste vara hemskt?!?! :eek: :nailbiting:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp