Ni som har oklippta tjockpälsade; hur gör ni vid svett och regn/väta???

Sar24BB66

Trådstartare
Hej! Vi har en islandshäst som är oklippt och går utan täcke. Han hatar att ha täcke på sig och klarar sig bra utan täcke i.o.m den tjocka pälsen som isolerar otroligt bra! Dock har vi ett problem; idag t.ex regnade det hela dagen, och han är genomvåt nu på kvällen fortfarande. Han är torr under pälsen och fryser inte, men är som sagt plaskvåt. Inatt tar det lovat minusgrader. Ska man göra något åt detta? Han får kokhett om man sätter svettäcke eller annat täcke på pga pälsen, och det går inte att borsta honom för då plattas ju håren till och fukten kommer inpå huden åt honom. Antar att han klarar sig, men bör man göra något åt det tycker ni?
Andra problemet, efter ridtur blir han ofta svettig, och torkar inte förrän kvällen (vi rider oftast ut på morgonen). Däremellan ska han gå ut, men då det är minusgrader finns risken att han blir sjuk om han är svettig och utan täcke då fukten då är inpå huden. Då har vi satt på ett regntäcke med fleecefoder som suger upp svetten och håller honom varm. Nu kommer problemet; ska man ta av täcket efter en stund eller ej? Han brukar inte bli torr av det, om inte annat går han varmt av täcket..men när?? Hur vet man vad som är svett av ridningen och vad som är av täcket?
Har funderat på att klippa, men då han avskyr att ha täcke på sig och han annars klarar sig bra utan, känns lite som om dessa små hästar är menade för att gå utan täcke och inte vara påpackade...dessutom släpps han om ett år på lösdrift, där han ändå kommer att måsta ha sin päls.
Har bara ägt och skött täckade varmblod och fullblod tidigare, så ha överseende...:crazy:
 
Sv: Ni som har oklippta tjockpälsade; hur gör ni vid svett och regn/väta???

Jag tycker att det bästa är att klippa dem litegrann så att de torkar fortare när de blivit svettiga. Min gamling hade supertjock päls och blev han blöt så torkade han inte på hela dagen. Han fick skållor och det var inte trevligt.
Så sen klippte jag honom på halsen, det räckte faktiskt helt ok för att han inte skulle bli dyblöt av svetten. Året efter reds han mer och då räckte det inte att klippa halsen, utan då klippte jag upp hela halsen och ner under magen och en bit upp på sidan av kroppen och upp på sidan vid virvlarna. Det funkade kanon, han torkade supersnabbt men hade fortfarande såpass mycket tjock päls kvar att han sällan behövde täcke, bara vid några få tillfällen när det blåste och regnade mycket behövde han täcke.

Hästen jag har nu har också tjock päls och är klippt på samma sätt (spår eller jaktklippning, har hört olika namn) men hon har aldrig behövt täcke, varken när det öser ner regn eller när det är -15 grader och råkallt. Hon är ett enda stort element verkligen!

Det är ju många som har häst på lösdrift som klipper dem, så det är nog bara att prova sig fram till hur pass mycket det går att klippa.
Däremot är det ju många som sparar magen när de har hästen på lösdrift. Men halsen och bogen går ju bra att klippa, de fryser sällan av att man öppnar upp lite framtill, men de torkar betydligt mycket fortare. :)
 
Sv: Ni som har oklippta tjockpälsade; hur gör ni vid svett och regn/väta???

Har hästar på lösdrift och de klarar sej oklippta. De busar och leker och blir svettiga men de klarar sej bra ändå oavsett. Även när det regnar ochs edan fryser. De har fritt med hösilage i hagen. Ingen har varit sjuk eller något pga detta så jag tycker du kan ta det lugnt, evt klippa bara en rand på halsen om han svettas väldigt mycket.
 
Sv: Ni som har oklippta tjockpälsade; hur gör ni vid svett och regn/väta???

Jag har häst på lösdrift och de som är oklippta går aldrig med täcke. Om det är kallt ute (under ca -10) och de är svettiga får de stå inne ett par timmar med fleece täcke.

När det regnar och är dåligt väder är det oftast bara pälsen som är våt, -inte in mot huden.
Är hästen svettig så torkar den inifrån och ut, det gör inte så mycket om pälsen är fuktig längst ut, huvudsaken att den inte är blöt vid huden.

Släpper du ut med täcke med fleecefoder så kan du ta av det efter ett par timmar. Annars är risken att hästen blir svettig under täcket.

Vill du klippa och slippa använda täcke kan du klippa halsen bara :)
 
Sv: Ni som har oklippta tjockpälsade; hur gör ni vid svett och regn/väta???

Min oklippta kille får stå med fleecetäcke inne ett tag efter han ridits om han blivit svettig, han behöver inte vara helt snustorr utan bara närmast huden :)
Vid regn o så har han aldrig frusit, är jättevarm o go närmast huden, bara längst ut på pälsen som är blöt o det gör ju inget.
 
Sv: Ni som har oklippta tjockpälsade; hur gör ni vid svett och regn/väta???

Min 01:a lyckas antingen ta av sig täckena eller så står hon som en stenstod i hagen. Går på lösdrift, hon slipper täcke och har inga problem. Klippt på hals och bog oftast.
 
Sv: Ni som har oklippta tjockpälsade; hur gör ni vid svett och regn/väta???

Min medryttarhäst går på lösdrift och är oklippt. När han blivit svettig lägger jag på honom en fleecefilt en stund och han får stå inne medan jag fixar med saker. Jag släpper ut honom utan täcke då han börjat torka upp lite närmast huden, det går fort. :)

Fukten från nederbörd skulle jag säga det inte är någon fara med på en normal, oklippt häst som inte är väldigt frusen, gammal eller sjuk. De har ett rejält naturligt skydd!
 
Sv: Ni som har oklippta tjockpälsade; hur gör ni vid svett och regn/väta???

Det där med långvarigt regn och sedan minusgrader har jag stor respekt för. Det är enda gångerna mina då oklippta hästar har frusit under vintertid. Typiskt västkustregn i blåst kryper in i pälsen o när det sedan blir minusgrader fryser den blöta pälsen.

Jag har alltid använt fleecetäcke en stund efter ridning när det är minus. Fleecen suger upp värsta blötan från hårstråna och ett bra fleecetäcke stänger inte in fukten. Har vi ridit sent o det regnar så åker ett fleecefodrat regntäcke med mkt bra andasegenskaper på. Då är hästen helt torr på morgonen.

Men numera klipper jag alltid minst halvhals på senhösten. Då har hästen lite päls utväxt när kkylan kommer men den blir inte lika svettig. Med halvhals klippt kan hästen ändå gå utan täcke.

Vad gäller regnblöt häst och ridning så avstår jag helst iaf om det skall fortsätta regna. Vill inte trycka ner blötan i ryggen... Då rider jag hellre den helklippta som går med täcke ;)
 
Sv: Ni som har oklippta tjockpälsade; hur gör ni vid svett och regn/väta???

raka bara mellan frambenen och upp på strupen så klarar sig hästen sig utan täcke. Men du slipper att han blir supersvettig vid ridning.

Och när jag hade häst på lösdrift och orakad å innan jag rakade denna rand så fick man vackert anpassa ridningen efter vädret.

Vintertid vart de inte så mkt rida och red man vart de mest på helger då man hade tiden att vara kvar i stallet och låta hästen torka upp efter ett ridpass.
Då hon vart svettig så de droppade av henne när vi red mer än skritt typ och
eftersom hon gick på lösdrift ingick ju inge utsläpp, så man var tvungen att vänta och sedan själv släppa ut hästen,
Vilket jag inte hade tid till då man jobbade heltid och hade gymmet och hunden och matlagning å ja annat som måste fixax i den vardagliga livet i veckorna.

Alt var att hon hade fått stått inne hela natten och inte kommit ut förrens jag åk ut dagen efter... efter jobbet kl 1630 vilket inte var ett alternativ så klart.

Så jag upplevde det som väldigt bökigt och omständigt och kände att jag inte fick ut nått av att ha häst eftersom vi mest vilade eller bara skrittade vintertid.
Så då började jag kolla runt hur jag kunde lösa detta utan att behöva ha täcke för hon var lite halvmobbad i hagen och de andra bet sönder allt hon hade på sig:crazy:

Då fick jag nys om denna rakningsmetod och testade och det funkade super.
Jag till å med rakade hela halsen mellan frambenen och snett under magen ett år och hon frös inget. och svettades framförallt inget:D man får se till att raka typ i nov så hinner de växa ut liiiite hår tills den värsta kylan kommer.

Så skulle jag ha gjort om man nu inte vill helraka och har på lösdrift:laugh:
 
Sv: Ni som har oklippta tjockpälsade; hur gör ni vid svett och regn/väta???

Jag har aldrig klippt min islandshäst och hon har gått på lösdrift i många år och aldrig varit sjuk.
När det är kallt så anpassar jag ridningen därefter och bara tar det lungt så att hon inte blir svettig.
 
Sv: Ni som har oklippta tjockpälsade; hur gör ni vid svett och regn/väta???

Utan att inlägget är riktat till dig, men har haft hästarna i lösdrift under en massa år. Då tävlade jag också mycket, tränade regelbundet och våra hästar reds svettiga. Har aldrig behövt ta hänsyn till hästen pga pälsen, de tar inte hänsyn till sig själva heller när de leker så svetten sprutar om dom vem ska sätta på lilla täcket då?;)
 
Sv: Ni som har oklippta tjockpälsade; hur gör ni vid svett och regn/väta???

Jag skulle nog inte he på ett fleecetäcke (eller ett täcke med fleece i) då fleece blir väldigt kallt när det blir blött.
Om han blir väldigt blöt och du är osäker så skaffa en yllefilt att hänga på honom en stund efter du ridit, kanske under tiden du fixar det sista i stallet, han blir inte heltorr, men det suger upp det värsta blöta utan att kyla ner honom. :)
 
Sv: Ni som har oklippta tjockpälsade; hur gör ni vid svett och regn/väta???

Nu har jag visserlogen fjording. Men pälsen är ju densamma ;) vid regn oroar jag mig inte! Det är uu som du säger, pälsen är bara ytligt blöt och då fryser inte hästen. Min häst har aldrig haft täcke och aldrig blivit blöt till skinnet. Möjligen på sommaren isf.

Som svar på din andra fråga skulle jag säga: klipp hästen om den blir så svettig att den inte torkar på ett par timmar. Ibland räcker det att bara klippa strupranden och bogen. Det är inte nyttigt att gå blöt så länge. Svett kyler ner hästen och den blir kall.
 
Sv: Ni som har oklippta tjockpälsade; hur gör ni vid svett och regn/väta???

Min foderhäst har extremt tjock päls och svettas väldigt lätt och MYCKET. Hon är klippt på halsen/bogen och lite in under frambenen. Går utan täcke i hagen och när hon rids svettas hon betydligt mindre. Kanske ett alternativ om du inte vill helklippa?

Angående regn och kyla i hagen så brukar hon klara sig. När det har varit riktigt skitväder med regn/blåst för att sen bli iskallt så har hon fått komma in och fått fleecetäcke på sig så hon torkar. Sen är allt bra igen :)
 
Sv: Ni som har oklippta tjockpälsade; hur gör ni vid svett och regn/väta???

KL

Tack så mycket för era bra svar, det var väldigt skönt att få veta detta efter att ha funderat och grubblat! :) testade några av era "knep", bl.a lämna inne och torka och använda yllefilt istället för fleece, fungerade kanon! :) tack för tipsen!

Ännu en till fråga, hur kallt ska det bli för att ni sätter täcke t.o.m på tjockpälsad? -20 grader? -30?
 
Sv: Ni som har oklippta tjockpälsade; hur gör ni vid svett och regn/väta???

- 35 för min del, skulle jag tro. 01:an har gått utan täcke när det varit strax under 30, då jaktklippt och inte fri tillgång, men hon visade inga tecken på att frysa. Iofs var hon överviktig så idag är läget kanske ett annat.
Men man får se till individen :)
 
Sv: Ni som har oklippta tjockpälsade; hur gör ni vid svett och regn/väta???

Ingen risk att det blir så kallt i mina trakter att jag skulle behöva sätta på täcke. Det skulle väl isf vara vid flera dagars storm med ihållande regn och blåst som jag skulle överväga regntäcke.
 
Sv: Ni som har oklippta tjockpälsade; hur gör ni vid svett och regn/väta???

Utan att inlägget är riktat till dig, men har haft hästarna i lösdrift under en massa år. Då tävlade jag också mycket, tränade regelbundet och våra hästar reds svettiga. Har aldrig behövt ta hänsyn till hästen pga pälsen, de tar inte hänsyn till sig själva heller när de leker så svetten sprutar om dom vem ska sätta på lilla täcket då?;)



Så du menar att du rider dina hästar dyblöta sedan bara sadlar av och slänge ut dom i hagen i -20 för att dom blir ju svettiga när de busar i hagen??:eek::crazy:

Skulle man göra så i mitt stall eller ja i alla stall jag stått i skulle man bli anmäld för vanvård av sin häst.


Alla vet ju att uppvärmda muskler framförallt blöta uppvärmda muskler behöver kylas ner långsamt.

Har man inte tid å skritta av hästen tills den är torr måste man slänga på ett täcke på hästen för att inte utsätta den för enorma risker med hälsan.


En häst i ett stall jag stod i för ett par år sedan där var ägaren inte så kunnig, Hon red sin häst svettig och sadlade av borstade av lite snabbt och gick sedan ut igen med hästen i hagen och det var-15 grader ute.

Hästen ångade av svett och på kvällen när stallägaren skulel ta in var hästen mkt svårt sjuk och den fick svår muskelinflammationer, hög feber och snorig och det var inte allt för långt ifrån döden ett tag.

Nu klarade sig hästen med nöd och näppe men man ska verkligen inte vifta bort vikten av att låta muskler och hud vara torr när man är ute när det är kallt ute.


Jag som själv håller på med kroppsbygge vet hur otroligt viktigt detta är, skulle jag gå raka vägen ut i -15 grader när jag setat och cycklat i 60 min så svetten sprutar på mig skulle det inte bli så bra.

Jag skulle ligga i influensan garranterat och ha otrolligt ömma muskler och kan få lungeinflammation



För mig är det självklart att Jorunn får ett torrt täcke på sig för att torka om hon är svettig/blöt.
Skulle inte kunna leva med mig själv om jag var orsaken till att hon led enormt av muskelinflammationer för jag vägrat setat på henne ett täcke efter ett hårt ridpass.


Är det sommar ute ja självklart kan man släppa ut hästen svettig som f*n utan att det är skadligt,
Men man ska va medveten om att flugor och mygg, broms då kommer att bita sönder sin häst eftersom dessa odjur dras till svettlukten.

Så får hästen sedan exem kan man klappa sig duktigt på axeln...:grin:
 
Sv: Ni som har oklippta tjockpälsade; hur gör ni vid svett och regn/väta???

Hur många fel kan man hitta i ett inlägg? 9 ?
 
Sv: Ni som har oklippta tjockpälsade; hur gör ni vid svett och regn/väta???

Du har väl blockat mig, antar jag, men jag måste ändå kommentera EN sak: Du blir inte SJUK av att bli kall. Eller blöt. Och även om du kan känna dig lite skruttig av att bli blöt och nerkyld, så får du VERKLIGEN INTE influensan av det?? Influensa får du av ett virus. Inte av väta och kyla.
 

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 059
Senast: Korven
·
Utrustning Hej! Jag funderar på vad jag ska köpa för sorts täcke att ha på min islandshäst i hagen efter ridning om hon är svettig och det är...
2
Svar
27
· Visningar
5 013
Senast: Korven
·
Hästvård Är det något ärkefel att ha täcke när hästen går på lösdrift, eller beror det på att de som har hästar på lösdrift helst har sina hästar...
2
Svar
24
· Visningar
3 495
Senast: Chili
·
Hästvård Jag är medryttare på ett halvblod som jag rider ett par dagar i veckan, hästägaren har en sund syn på hästskötsel tycker jag, hästarna...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 388
Senast: SofiaL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp