Ni som har koll på spatt

L

lollipopocoaster

vet alldeles för lite om det, men har börjat misstänka att min valack har spatt. stor och tung, 16 år, diffusa rörelsestörningar bak under ridning och svårt att lyfta bakhovarna vid kratsning... är det klassiska symptom? ni som har eller har haft spatthästar, vilka var symptomen? behandling? hur fungerade hästen att rida?

Sv: Ni som har koll på spatt

vet alldeles för lite om det, men har börjat misstänka att min valack har spatt. stor och tung, 16 år, diffusa rörelsestörningar bak under ridning och svårt att lyfta bakhovarna vid kratsning... är det klassiska symptom? ni som har eller har haft spatthästar, vilka var symptomen? behandling? hur fungerade hästen att rida?

Tunn över rumpan och rygg. Smärta i länd och rumpa. Hälta till slut på ena bak syntes mest - tog dock lång tid då han hade ont i båda. Stel i bak, men inte så märkbart. Märktes ej vid kratsning och dylikt.

Däremot har jag sett mer stelhet vid lyftning på äldre hästar av andra orsaker som mer hade med ålder att göra. T.ex. en fd galoppör gjorde som du beskriver. Tappa ena bakbenet ibland och var stel. Dock inget fel på honom och han fungerade ändå fint som ridhäst.

Hälsning Maja

Min Häst hade förändringar i glidhasleden när jag köpte honom .
Efter Lite röntgande hit och dit, så fick han prognosen " utläkt spatt "
jag har dock lärt mig att spatt aldrig blir utläkt utan är vilande.

Han har alltid gått att rida, men han tycker inte om att gå i branta backar . Om det beror på hans haser eller lathet kan jag inte svara på !
Han är min promenadhäst .
Han blir dock väldigt stel om jag stallar in honom .
Har du misstankar om detta så röntga honom, det är enda sättet att se vad som pågår .

Hej från hambo

jag har allvarligt talat inte råd med röntgen på riktigt, riktigt länge, hur mkt kan ett böjprov säga?

på mitt sto, började med att hon fick en stelare gång med bakbenen, och att hon klev med höga benlyft frammåt och sen tryckte ner hoven väldigt hårt mot marken (inte så bra beskrivning kanske) men det blev väldigt hårt islag i maken och gången blev väldigt stum och stel.
märkte även att hon hade svårt att stå med benen upp en längre stund som vid skoning.
men idag, tre år senare fungerar hon fortfarande bra som promenadhäst och det går bra att rida korta lätta dressyrpass på henne. och hon är lika pigg och glad som innan spatten.
men i galoppen hänger inte vänster bakben med längre.

Jag tycker att det låter mer som en diffus korsförlamning, liknar väldigt mycket det som mitt sto hade.

Kontakta veterinär för blodprov och rörelsekoll.

korsförlamningar är väl ga. tillfälliga? hästen i fråga har haft svårt att lyfta bakbenen i åratal.

gazira - känner inte igen symptomen särskilt utmärkande, fram till galoppen. widde har lite tuffare att bära med vä bak, som i hö galopp, vä öppna osv.

får väl ta till mig jeps råd och sikta in på ett böjprov. helt okej känns han ju inte, man brukar ju få rådet att gå på magkänsla. känns som att det är dags att det ska börja spöka i kroppen på honom, med tanke på hans ålder och att han har alla exteriöra förutsättningar mot sig. han har aldrig varit sjuk, har inte ens sträckt sig eller fått kolik, inte konstigt att jag blir hypokondrisk :p

håller väl igång honom lite lätt tills vidare.

korsförlamningar är väl ga. tillfälliga? hästen i fråga har haft svårt att lyfta bakbenen i åratal.

gazira - känner inte igen symptomen särskilt utmärkande, fram till galoppen. widde har lite tuffare att bära med vä bak, som i hö galopp, vä öppna osv.

får väl ta till mig jeps råd och sikta in på ett böjprov. helt okej känns han ju inte, man brukar ju få rådet att gå på magkänsla. känns som att det är dags att det ska börja spöka i kroppen på honom, med tanke på hans ålder och att han har alla exteriöra förutsättningar mot sig. han har aldrig varit sjuk, har inte ens sträckt sig eller fått kolik, inte konstigt att jag blir hypokondrisk :p

håller väl igång honom lite lätt tills vidare.

Jo de brukar ju vara tillfälliga men kan komma ganska ofta om det vill sig illa:(

Men har han haft det i flera år så är det nog något annat, annars hade du märkt det på muskulaturen.

Hur är hans muskler i bakkroppen?
Jobbar han i korrekt form?

En häst vi har hade inte gått i någon bra form alls med följd att hans bakbens muskulatur var så kort att han inte kunde få bakdelen innunder sig, det tog ett tag men efter någon månads träning så började det släppa.

Han har även ett bot täcke på sig på nätterna numera så att han inte ska bli stel igen.

Han var också svår att ta bakhovarna på och att sko, men numera är det inga problem längre:)

Symtomen på min spatthäst var att han var ojämt musklad över korset, han blev stelare i rörelsemönstret bak, han "tappade" bakbenen ibland i ridningen, och han började protestera i ridningen (tävlingshäst så gick ganska hårt). Inget problem alls att lyfta hovarna! Oren på böjprov samt vid longering på veterinärundersökningen. Senare blev han även framhalt pga att han felbelastade för spatten.

jag har allvarligt talat inte råd med röntgen på riktigt, riktigt länge, hur mkt kan ett böjprov säga?

Om hästen har ont från sina leder. I detta fall då t ex om den har ont från sin hasled t ex. Det kan tyvärr inte diagnosticera spatt.

Men en hältutredning kostar ju betydligt mer än röntgen, kan du inte låna pengara v någon till att ta iaf spattplåtar på haslederna då? (Eftersom du undrar just över spatt).

Flera kliniker erbjuder delbetalning med, att man får dela fakturan på två t ex?

delvis kl

sprang lite med honom idag. visade ingenting på rakt spår, longerade sen och då och då linkade han till på hö fram, men det är svårt att säga. underlaget var rätt tveksamt... så nu börjar jag vela. överbelastning fram kanske, om spatteorin ska funka?

om böjprovet skulle visa någonting som skulle kunna vara spatt, skulle jag först fundera på att ta några plåtar. det är ett par mil till närmsta klinik, och att få in hästen i fråga i en transport är ett projekt i sig.

hästen har på senare tid börjat jobba ok då och då. jag är ingen toppenryttare. han har iaf börjt protestera en del senaste halvåret, ovillig att tempoväxla uppåt, sparkar efter spöt osv. bild på hästens rumpa

delvis kl

sprang lite med honom idag. visade ingenting på rakt spår, longerade sen och då och då linkade han till på hö fram, men det är svårt att säga. underlaget var rätt tveksamt... så nu börjar jag vela. överbelastning fram kanske, om spatteorin ska funka?

om böjprovet skulle visa någonting som skulle kunna vara spatt, skulle jag först fundera på att ta några plåtar. det är ett par mil till närmsta klinik, och att få in hästen i fråga i en transport är ett projekt i sig.

hästen har på senare tid börjat jobba ok då och då. jag är ingen toppenryttare. han har iaf börjt protestera en del senaste halvåret, ovillig att tempoväxla uppåt, sparkar efter spöt osv. bild på hästens rumpa

Som vanligt rek jag klinik direkt. Det är i princip bortkastade pengar att försöka hältutreda på hemmaplan, det blir bara dyrare och tar längre tid att få svar om det är något.

hmm jag har ett äldre ponnysto som är tunn över länden inga *rumpmuskler* men hon rids ju nästan aldrig heller, har dock funderat på hennes rörelse mönster och när hon går så "släpar" hon tån i backen , alltså hon lyfter inte på hovarna ordentilgt och verkar allmänt stel från knäet och ner till kotan :confused: har heller ingen erfarenhet av spatt mer än att jag altid lärt mej att det aldrig kan läkas ut :( men är det ärftligt ?? funderar på att betäcka henne till sommaren ju?? vet dock att araberna har haft/har problem med spatt i ung ålder?? (har även hört att ridning ska vara nyttigt:confused::confused: att dom blir mindre stela:confused::confused:) men har dom inte ont av spatt eller????
hur är ärfligheten om hästen får det när den är äldre/yngre? någob som vet??

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 171
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 767
Senast: Ceta
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
408
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
391
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025