Ni som har hästarna barfota....

S

Siglavy

... här kommer en följdfråga. Det var uppenbarligen många som har sina hästar barfota här.

Och då undrar ju jag hur och vem som verkar dem? Jag manar alltså enligt vilka principer de verkas och om ni anlitar någon eller gör det själva...

När jag började så var det på fånghästen. Då verkade jag enligt Strasser till att börja med. Det var helt rätt för honom och hans hovar som blev kanon på alla sett och vis från att tidigare varit katastrofala och han klarade sig från rotation trots kronisk fång.

Sedan gick jag över till "Marjori", och har det som grund men därifrån ju mer jag lär mig(försöker lära mig) försöker jag se till hoven på individen och så provar vi oss fram till bästa resultat.

Jag har hela tiden verkat själv utom en gång nyligen då jag hade ett besök av en som håller på att utbilda sig enl.AANHCP.

MVH/

:confused:hovslagare som verkar min häst så klart.
jag tror nog han vet bättre än jag efter vilka principer ;)
jag filar ner kanterna då o då, mellan hovslagar besöken :)
funkar jättebra!

mvh/Arabizar

i början hade jag en duktig hovslagare och jag filade till kanterna nu och då så att de inte skulle flisa sig och spricka etc. Sedan har jag vågat mig på mer och mer själv eftersom jag lärt mig mer.

Nu senast hade jag en annan hovslagare som inte var lika duktig och det säger jag, det var SISTA gången. Hon ömmade på grusväg i en vecka efteråt! (från att inte ömmat alls innan...) Det på grund av att gubben (ganska ung gubbe...) bla. verkade ner SULAN av alla hovdelar!!! Verkade precis som att han skulle sätta på ett par skor...

PS. Man ska inte verka hästar som ska gå barfota på precis samma sätt som man verkar en häst som ska ha skor, bara så ni vet.

Hur mycket rider ni som har hästarna barfota ??
Jag skulle gärna rida så men mina nöter ner så fort.
/Dinolyt

Enligt naturtrim.

Jag verkar själv, men det kommer någon utbildad (naturtrimmare) och kollar till och verkar då och då.

Jag verkar själv och imellanåt kommer hovslagaren ut och kollar vinklar. Unghästar och föl får han ta jag nöjer mig med de vuxna. Då vi kör och rider mkt på grus och asfalt så nöter de ner rätt så bra så det räcker med att ta raspen men nu på sommaren så stona går i gräshagar med fölen så är det tång som gäller var 3e vecka. Hu vad deras hovar växer fort. Så var det inte när de gick med skor på.

Min vanliga hovslagare verkar mina men jag filar lite mellan gångerna. Hade tänkt försöka mig på att verka själv enligt metoden på denna sida. Självklart under uppsigt av en hovslagare.

En duktig utbildad hovslagare som kan verka hästen.
Det är inte bara att "fila ner" hovarna utan strålen ska skötas och "skalas" av ibland. Trakterna ska sitta där dom ska sitta, och vinklarna ska stämma.

Våra rids i regel 3-4 gånger i veckan, på grusvägen eller i skogen. För att förebygga så att de inte ska bli ömfotade låter vi dem stå ett par dagar efter de blivit verkade, vi låter inte hästarna springa där det finns vasst grus och finns det möjlighet att gå i diket där det är grövre grus (t.ex. på traktorvägar efter skogsavverkning) så går vi där istället.

Stoet har aldrig varit skodd, aldrig ömfotad etc. Hennes hovar ser helt annorlunda ut än valackens. Valacken har varit skodd och hans hovar är mer "skoformade" medan stoets är flata och växer på bredden. Valackens hovar var känsligare det första året efter vi tog av skorna, men nu verkar hans fötter ha vant sig vid att gå helt utan skor. I början slet han sina hovar mycket. Nu växer de och verkar vara mycket hårdare. Så det tar nog ett tag att vänja av när man haft skor.

jag rider numera som vanligt, men i vintras var det dels halt, men sedan var hon nyavskodd så hon var stundvis lite hovöm...

För alla som är rädd att det inte ska gå att rida kan jag ta mitt sto som exempel; i helgen red vi på grovt singel på en gårdsplan och hon tyckte inte alls att det var så speciellt :D

hovarna blir hårdare när de går barfota under en längre tid.

Min vanliga hovis verkar hennes fötter och med tanke på att de fortfarande är fina efter två år och hästen är hel så är jag rätt så säker på att han gör rätt...

Jag filar lite själv om det lossnar "bitar" eller om kanterna blivit flisiga men det har bara hänt två eller tre gånger under den här tiden.

Patsy rids som de flesta fyaråringar i stort sett. Arbetas kanske lite mer från marken fortfarande men det är långa tömkörningspromenader.

Hon sliter då naturligtvis på fötterna så hon brukar inte behöva verkas mer än var tredje månad (hon sliter tack och lov rakt) även om hovis kontrollerar fötterna oftare.

(Jaja det heter hovar.) :cool: :devil:

vart hittar du dessa utbildade naturtrimmare? finns det någon i stockholmsområdet? (eller närheten) hur länge har du hållt på? jag började i vintras med min 4- åring, och det har funkat jättebra! han hade bara skor i knappt ett halvår och var inte ens ömfotad när jag tog av dom!

så mycket som möjligt! har din häst nyligen blivit av med skorna? hovarna växer snabbare ju mer hästen får röra på sig (oskodda hästar alltså)..

6 dagar i veckan rids min pålle,
på varierat underlag såsom sand,grus,asfalt,gräs och skog.
han kan ömma till vid enstaka lite större vassa stenar men det händer inte så ofta :)
mvh/Arabizar

Vi tog ner en från Norge ;)

I närheten av sthlm, jadu... Det finns en i Småland som nog kan åka upp och hålla kurs/verka.

Gå in på http://groups.yahoo.com/group/barfotahast/ och efterlys!

Pålle är camarguehäst och gått barfota hela livet (nu 4). Han har dock gått vild så har inte blivit verkad. Han verkades en gång i höstas och nu i vår (när jag kunnat lyfta hovarna) har jag raspat en del. För en vecka sedan verkades han av naturtrimmare och vi kommer nog ta ner honom eller någon annan om ett par månader igen.

I Svergie så finns de en certfierad Strassertrimmare, det är på G vad jag vet i dagsläget ca 3 st. som håller på att utbilda sig till naturtrimmare. Sedan finns det utbildade i Norge.

Går du in på den svenska barfotasidan så finner du de som idag är på G att utbilda sig i USA bland trådarna.

MVH/

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: skogaliten
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
963
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 448
Hästvård Hej! Jag undrar vad som händer när hästen sväljer för mycket luft? Min häst gör inte det men en kompis häst gör de så därför frågar jag!
2
Svar
22
· Visningar
1 124
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar