Ni som har hästar med Kissing spines..

MalinM

Trådstartare
Usch nu behöver jag verkligen lite uppmuntran..
Var inne på klinik med min fullblods gosse i tisdags för en helt annan grej men efter en röntgen fick jag det hemska beskedet att han har kissing spines..

Tydligen är det mycket vanligt hos just fullbloden då de har så korta ryggar. Min häst har inte det minsta ont av sin rygg..ÄNNU! Men man vet ju inte om detta kommer som ett brev på posten så småning om..

Jag är på ett sätt väldigt glad att jag fick veta detta nu INNAN han börjat visa smärta för nu har jag ju en fantaskisk möjlighet att förebygga och att bygga upp honom rätt.

Det jag behöver nu är SOLSKENS HISTORIER!!!
Hur har ni gjort med era hästar för att få dem att fungera vad gör ni med dem idag. Hur ställdes diagnosen och hur behandlades de?

Jag vill INTE höra några sorgliga erfarenheter för jag vet precis hur illa det kan gå men det är inget jag vill ens vill tänka på i dagsläget...vi blickar helt enkelt framåt!

Så kom igen överös mig med positiva erfarenheter!!

Sv: Ni som har hästar med Kissing spines..

Behöver inte vara nån katastrof för det är som sagt ganska vanligt med täta tornutskott och det är många hästar som inte har ont av det.

Min häst har ks och det sitter mellan T13-T14 och T16-T17. Han har inget problem av detta (dock har han också artros i SI-leden som han haft problem med) men jag arbetar mycket med tömkörning i förebyggande syfte. Tycker det är suveränt att jobba hästen utan belastning av ryttare ett par gånger i veckan och det har också varit till stor hjälp för vår del när det gäller att bygga upp musklerna i ryggen. Dessutom är det väldigt kul. :D

Min häst har också ks, jag upptäckte det några veckor efter jag köpt honom och då var han sju år. Nu är han 16 och går sex dgr/v. Tömkör ett par dagar i veckan, rider aldrig mer än 2-4 dgr i sträck och har honom täckad mycket då kyla gör att han blir riktigt öm i ryggen.

Första året blev det mycket promenader, många turer till kliniken och så gick vi många kurser för att lära oss tömkörning.

Det är värt allt jobb! En häst behöver inte vara slut för att den har ks, det kräver lite extra av dig som hästägare bara så att du lär dig vad som funkar bäst för just din häst!

Lycka till önskar Marita och Opal :)

En solskenshistoria kommer här (fast kanske inte exakt det tråden handlar om).

Hästen x åker in på klinik för ömhet i ryggen. Veterinären vill röntga efter att h*n klämt lite. Det görs också samma dag.

Efter att veterinären kollat på plåtarna kommer h*n ut och berättar att h*n har ett dåligt besked. "Hästen har tydligt allvarliga besvär med KS och kommer inte att kunna fungera som ridhäst längre". Veterinären nämner att de har tid för avlivning senare under dagen.

Hästen har 2 ägare och ägare 1 som var på kliniken vill först sätta sig ner och prata med ägare 2 så hästen tas åter hem till stallet.

Funderingar kring problemets omfattning vid ridning uppkommer och då hästen är (var) värd mycket pengar så väljer ägare 2 att få ut plåtarna och visar dem för en annan veterinär på en klinik i annat län, expert på ryggproblem. Denna veterinär säger att det inte går att avgöra om hästen har KS eftersom plåtarna är så suddiga.
Hästen röntgas på den andra kliniken och blir helt friskförklarad från KS. Sadeln har istället inte legat korrekt och hästen var ytterst känslig.

Hästen går idag höga klasser med mycket bra resultat, nu 4 år senare har den fortfarande inga problem i ryggen efter sadelbyte.

Känns helt absurt, hästen kunde ha blivit avlivad på plats fast det enda som behövdes var ett sadelbyte :crazy:

(tror inte man får hänga ut veterinär eller klinik, därför är det censurerat)

Min häst har också ks, jag upptäckte det några veckor efter jag köpt honom och då var han sju år. Nu är han 16 och går sex dgr/v. Tömkör ett par dagar i veckan, rider aldrig mer än 2-4 dgr i sträck och har honom täckad mycket då kyla gör att han blir riktigt öm i ryggen.

Första året blev det mycket promenader, många turer till kliniken och så gick vi många kurser för att lära oss tömkörning.

Det är värt allt jobb! En häst behöver inte vara slut för att den har ks, det kräver lite extra av dig som hästägare bara så att du lär dig vad som funkar bäst för just din häst!

Lycka till önskar Marita och Opal :)

Jag har inte haft min länge heller..köpte honom i december.. Han är bara fyra år min gosse så det känns som sagt trots allt bra att veta läget så jag kan börja bygga upp honom från marken!

Jag hade en helt fantaskisk ET ute idga som kände igenom honom och ryggont har han absolut INTE:D Han var mjuk och fin utan spänningar i ryggen.. så jag får helt enkelt hoppas att han är en av de där hästarna som det inte märks på:crazy:

Har en liten solskenshistoria!
Jag åkte till klinik (ca 2007) då min fulblodsval inte kändes ok, han var stel, stapplig och markerade ena fram. Denne vet. fann en rätt ful kissing spines på rtg och så då att: "ja han kan ju kanske gå som sällskapshäst i hagen..." tack och hej. Han ville inte utreda hästen mer. Så jag åkte mkt ledsen hem. Men jag har inte upplevt att min häst haft ont i ryggen, så jag åkte till annan klinik för att få en "second opinion". Där fann vet. att min häst var rejält halt på båda fram, pga felskoning (hovbensinflammation). Hästen skoddes på annat sätt och blev mkt bättre, såklart efter vila och rehab. Denne vet. sa oxå att min häst troligen är född med sin knasiga rygg och att han inte har ont av det.

I somras tog jag av skorna på min häst då vi haft så fruktansvärt mkt problem. Det är nog det bästa jag gjort. Har krävts lite rehab med detta och en del jobb från mig (med röt bekämpning b.l.a).
Det krävs såklart att sadeln passar perfekt (rider mkt barbacka), noggrann hovvård. Min häst är väldigt känslig för röta i hovarna och verkar känna av minsta lilla av det och börjar då spänna sig i frampartiet. Så det är "petigt" med det mesta. Har även en en mkt bra kiropraktor som kommer ut ca 3-4 ggr /år. Så inte andra delar av kroppen låser sig pga den lite stela ryggen.
Idag är han 15 och mår faktiskt bättre än han gjort nånsin. Vi tränar dressyr rätt seriöst och utvecklas mkt fortfarande. Han har inga som helst problem att samla sig och jobba rätt med kroppen. Jag rider honom som en "vanlig" häst.

Senast ändrad:

Har en liten solskenshistoria!
Jag åkte till klinik (ca 2007) då min fulblodsval inte kändes ok, han var stel, stapplig och markerade ena fram. Denne vet. fann en rätt ful kissing spines på rtg och så då att: "ja han kan ju kanske gå som sällskapshäst i hagen..." tack och hej. Han ville inte utreda hästen mer. Så jag åkte mkt ledsen hem. Men jag har inte upplevt att min häst haft ont i ryggen, så jag åkte till annan klinik för att få en "second opinion". Där fann vet. att min häst var rejält halt på båda fram, pga felskoning (hovbensinflammation). Hästen skoddes på annat sätt och blev mkt bättre, såklart efter vila och rehab. Denne vet. sa oxå att min häst troligen är född med sin knasiga rygg och att han inte har ont av det.

I somras tog jag av skorna på min häst då vi haft så fruktansvärt mkt problem. Det är nog det bästa jag gjort. Har krävts lite rehab med detta och en del jobb från mig (med röt bekämpning b.l.a).
Det krävs såklart att sadeln passar perfekt (rider mkt barbacka), noggrann hovvård. Min häst är väldigt känslig för röta i hovarna och verkar känna av minsta lilla av det och börjar då spänna sig i frampartiet. Så det är "petigt" med det mesta. Har även en en mkt bra kiropraktor som kommer ut ca 3-4 ggr /år. Så inte andra delar av kroppen låser sig pga den lite stela ryggen.
Idag är han 15 och mår faktiskt bättre än han gjort nånsin. Vi tränar dressyr rätt seriöst och utvecklas mkt fortfarande. Han har inga som helst problem att samla sig och jobba rätt med kroppen. Jag rider honom som en "vanlig" häst.

Åhhhh vad underbart att höra!!!! Min är ju också ett fullblod som bara är 4 så det hade ju varit riktigt knäckande om han bara skulle kunna gå som sällskapshäst.. Antagligen är även min född med sin konstiga rygg och med rätt arbete och uppbyggnad så hoppas jag att han får leva ett långt och lyckligt liv utan smärtor!

Ska i nästa vecka ev börja tömköra för KG.

Hej,
jag har en häst med KS. Jag har haft henne sen hon var 4 och nu är hon 19. Diagnosen fick vi av en slump för 2 år sen, jag har hela tiden sett att hon är känslig i ryggen men inte mer än så. Jag brukar se till att hon inte står och fryser och spänner sig och att hon får jobba varierat med att stretcha överlinjen. Hon är tävlat tom St. George och gör de flesta rörelser tom svår klass. Jag är noggrann med stretching efter ridning. Hon sätter även ryggmuskler precis där hon har KS sist, så det är lite svårare men utan att hon har ont för det. Så visst finns det hästar som används utan problem, var bara noggrann med att ta hand om ryggen i förebyggande syfte. :)

Tips; rygg-gympa din häst. Noga med arbetsformen (vilket man ändå alltid ska vara), xtra viktigt nu. Tömkör gärna en gång/v. Då är det bra om du testar att tömköra över cavaletti vilket bidra till god bakbensaktivitet (ett + för ryggverkan).
Det är inte fel att ge anestesi mellan kotkropparna i början (håller i sig i några veckor har jag för mig) annars är det lätt att hästen hamnar i en ond cirkel. Det gör ont - sänker ryggen - det gör ändå ondare -tornutskotten kommer mer intill varandra - det gör ännu ondare...osv osv. Fråga veterinär på en större klinik där de har mer erfarenhet utav denna behandling och reultatet av det.

fast om hästen inte har ONT av sin rygg behöver man ju inte hålla på och behandla den. Däremot extra viktigt att förebygga ev. problem, och se till att den inte går och spänner sig av någon anledning.
Min kiropraktor har sagt att man bör vara lite försiktig med inspänning på ks hästar, bättre att rida / tömköra så den jobbar bra. Just så den inte går och spänner sig.

Efter att veterinären kollat på plåtarna kommer h*n ut och berättar att h*n har ett dåligt besked. "Hästen har tydligt allvarliga besvär med KS och kommer inte att kunna fungera som ridhäst längre". Veterinären nämner att de har tid för avlivning senare under dagen.

Hästen har 2 ägare och ägare 1 som var på kliniken vill först sätta sig ner och prata med ägare 2 så hästen tas åter hem till stallet.

Funderingar kring problemets omfattning vid ridning uppkommer och då hästen är (var) värd mycket pengar så väljer ägare 2 att få ut plåtarna och visar dem för en annan veterinär på en klinik i annat län, expert på ryggproblem. Denna veterinär säger att det inte går att avgöra om hästen har KS eftersom plåtarna är så suddiga.
Hästen röntgas på den andra kliniken och blir helt friskförklarad från KS. Sadeln har istället inte legat korrekt och hästen var ytterst känslig.

Gode gud, man blir ju mörkrädd!!!:eek:

;)
fast om hästen inte har ONT av sin rygg behöver man ju inte hålla på och behandla den. Däremot extra viktigt att förebygga ev. problem, och se till att den inte går och spänner sig av någon anledning.
Min kiropraktor har sagt att man bör vara lite försiktig med inspänning på ks hästar, bättre att rida / tömköra så den jobbar bra. Just så den inte går och spänner sig.

Nej tänker inte hålla på och behandla ngt han inte har ont av..det tyckte inte veterinären heller

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 023
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej alla! Ska försöka förklara så tydligt jag kan! x) Jag har en 15 årig häst som för ett par veckor sedan fick konstaterat att han...
Svar
0
· Visningar
814
Senast: Hästanna
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 902
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 522

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka