Ni som har hästar med bronkit.

K

Kolsyrad

kan ni inte ta och berätta lite mera, vad ni har för erfarenhet av sjukdommen.
Om ni måste medecinera.
Är det ett problem för att rida och träna och eventuellet tävla hästen?

Vill ha massor av info från er kloka bukare:)
 
Sv: Ni som har hästar med bronkit.

När min gamla dam visade tendenser till att utveckla bronkit, så gick hon på Ventipulmin ett tag, och under tiden så bytte jag genast till torvströ och vattnade hennes hö. Senare blev hon utehäst, så hon går ute dygnet runt och får hösilage. ( Det är så tungt och söligt att hålla på att vattna höet hela tiden.) Men peppar, peppar - det är 3 år sedan och hon har knappt visat några besvär alls sedan dess.:D
 
Sv: Ni som har hästar med bronkit.

okej okej :)

vad skönt att hon inte visar en massa tecken...

*puttar lite när jag ändå är på g*
 
Sv: Ni som har hästar med bronkit.

Köpte en tävlingsponny till min dotter för några år sedan som visade sig ha bronkit.
Vilket inte framkom på klinikbesiktningen, då den gått ute hela sommaren och därför blivit bättre.(inget slem påvisades)
Den har numera diagnostiserad bronkit.
I det akuta skedet behandlades den med Opticorten i ca en månad.
Dessutom fick alla hästar stå på spån (vattnat)
Alla hästar fodras med hösilage.
Fönstret i hosthästens box plockades bort. (Alltid öppet ut, får ha tjock pyjamas:rofl: )
Mycket utevistelse.
Tidigt betessläpp/sent intag på hösten
Ingen mockning/sopning med häst inne.

Den här ponnyn blev diagnostiserad bronkit pga. att den är allergisk mot damm och mögel, den kan aldrig bli frisk men den går att hålla symtomfri genom att tänka på stallmiljön och foder kvalitén.
Bra kondition hjälper också hästen att må bra.

Det är dock karenstid till tävling efter att man behandlat med cortison preparat.

Vår ponny blev behandlad för tre år sedan och vi är petnoga med stallmiljön och foder, har därför kunnat hålla ponnyn symtomfri sedan dess.
 
Sv: Ni som har hästar med bronkit.

Min häst har fått bronkit nu i vinter/vår.

Det började helt plötsligt en ridtur med att han började bukanads och blev likblek i slemhinnorna. Hade innan dess inte visat några som helst symptom. Vet trodde först han hade blivit förgiftad men vi åkte till klinik och det konstaterades tydligen bronkit. Jag var först VÄLDIGT tveksam till diagnosen då han aldrig hostat/vart hängig eller haft andra symptom. Han fick ändå kortison, ventepulmin och Fabrol men efter 2 dagar var vi tvungna att ta bort ventepulminet då han fick biverkningar (riktigt läskigt :crazy: ). Skritta honom bara för hand i 3 och sen fick han en infektion med feber, hosta (kortisonet sänker immunförsvaret) så då fick han penicillin istället. Sedan red jag igång han och alltid gick bra, han fick sluta med all medicin. Hade inte visat symptom på sjukdom under hela medicineringen heller förutom...

Sen kom det över en natt, hostan. Efter 4 veckor utan behandling. Då fick han Fabrol som han nu slutat äta imorse. :crazy: Så nu är det bara vänta och se. Slutade hosta när han fick fabrol och jag har ridit han som vanligt.

Hästarna står fortfarande inne :( men blir han sämre igen nu efter avsluta behandling ska jag flytta ut honom dygnet runt illa kvickt för jag vågar INTE riskera att han blir sämre... Egentligen borde jag gjort det för länge sen... men då jag är inackorderad är det lite strul. :(

Vet sa att som han är nu kan han antagligen få tilbaka sin fulla ridbarhet men blir han sämre igen så kanske han bara fungerar som promenadhäst... Alltså inte klara av att tävla högre klasser.

Råden är att ha hästen ute dygnet runt, året runt. (Lösdrift eller utebox). Vattna höet (helst ge hösilage). Inte mocka/sopa när hästarna är inne. Motionera varje dag så de får "slemma ur sig". Sen finns tydligen en alg som ska vara bra. Det ska jag testa nub hade jag tänkt...

Ingen skoj sjukdom alls... :(
 
Sv: Ni som har hästar med bronkit.

svarar på båda:

Okej, varför jag frågar var för att jag var intressrad av att köpa en häst som hade haft lindrig bronkit.
Men idag när vi veterinärbesiktigade henne så markerade hon på vänter fram när hon longerades, och sen när hon böjde.
Fast veterinären ville inte ens säga i vilken del av benet det var.
Så vi körde tillbaka henne till hennes hemtrakter.
Vi hade tänkt ha henne på prov 11 dagar och se hur hon fungerade
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 645
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 730
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
22
· Visningar
1 229

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp