Ni som har hane och tik!

Madde_padde

Trådstartare
Hur gör ni när tiken löper?!
Vart har niu hanen?

Och hur orolig måste man vara? Min hane bryr sig inte öht om tiken... men endå?!
Lämmnar dom självklart inte ensamma tillsammans och så men sen då?

Sv: Ni som har hane och tik!

Har två hanar och en tik här hemma. Det går kalasbra, eller ja-unghunden har ännu inte fått uppleva det.
Men jag är inte det minsta orolig om jag ska vara ärlig, grabbarna är schäfrar och tiken är en pekingese, jag skulle då allt Bra gärna vilja se dom göra ett försök:angel::rofl:

jo men sånn storleksskillnad är de¨på mina med..och som sagt han intresserar sig inte de minsta för henne... har aldrig gjort för nån löptik!
Har du dom ingeting tillsammans när hon löper?! Eller räcker de att ha dom under uppsikt!?

men hur får du ihop de?!

När jag hade han hund hemma så var det olika rum som gällde, eller hundgården för ena parten.
Nu har jag ingen hanhund hemma, för jag tycker det blir för stökigt för hundarna.
Men jag vet många som har flera hanhundar och tikar och de gör som jag gjorde.
De ska inte vara tillsammans alls under löpet, inte ens under "uppsikt". Det räcker med att potatisen kokar över så släpper man på uppmärksamheten och så har de kommit till skott. ;)

Nej jag har dom helt vanligt här hemma, tiken är vääääldigt svårflörtad när hon löper så hon säger till(även när hon inte löper-dominant mao), äldsta hanen är så töntig på den fronten att han går och lägger sig då, han är inte heller så värst intresserad av andra löptikar(han kanske är lagd åt det andra hållet??:devil: )
Han kan lukta och 'smaka' lite på henne, men inte mer än så. Det brukar även räcka med en ond blick från mig att han ska sluta upp med det och gå sin väg.

Unghunden återstår det att se hur det blir med(han är bara 10 månader).
Jag tror att han i början kommer vara väldig på och intresserad, inte riktigt fatta vad som händer=fullt naturligt. Men då kommer jag givetvis ha dem under uppsikt och för att se till att han fattar vad Jag tycker om det hela-inget sker utan mitt tillstånd liksom, vilket han vet om med 'allt annat' nu.
Fast jag ska nog inte säga något ännu förens det är aktuellt.:p

En bekant till mig sätter en baddräkt på sin hanhund när tiken löper, så kan de vara i samma rum under uppsikt. Övrig tid hålls de i skilda rum, och andra familjemedlemmar tar hand om hannen under höglöp, så då bor de inte tillsammans alls.

Jag har haft en könsmogen hane här nu när min tik löpt, jag bor i en etta och kan väl säga att det varit en hel del pipande...men har haft dem åtskilda hela tiden, hanen har fått bo i köket och tiken i sov/vardagsrum. Har ju själv en hane också men han är inte könsmogen än så han har inte brytt sig om tiken alls nu under löpet, annat blir det väl nästa gång hon löper men då ska han få bo hos uppfödaren eftersom vi äger honom tillsammans.

Senast ändrad:

Åtskilda med stängda dörrar under höglöpet. Det märks väl när det inleds på den här tiken. Andra tikar är inte lika tydliga och då är det skilda rum med stängda dörrar från dag ett. En parning går fort och det är inte alltid man kan ha stenkoll. Man måste ju sova och äta och duscha också.

Att ha löptik ihop med hanhund i tron att man kan hålla koll är naivt och oansvarigt.

Åtskilda under höglöp med hjälp av kompostgaller för dörröppningen. Nu är hanen kastrerad så problemet är löst. ;)

hej madde.
Josie sover i buren när hon löper, brutus sover med oss lös i sängen.
Eftersom att vi bor i min etta så kan vi ju inte ha dom i olika rum så om vi måste lämna dom själva så lämnar vi antingen bort dom till en varsin person eller så får hon vara i buren. Alt. att man lämnar bort en av dom till någon annan.
Och är vi hemma så är dom när vi tex kollar på tv osv.
När man har saker att göra, tex laga mat så är Josie i buren.

Senast ändrad:

haha skulle ringa dig och fråga innan ja starade tråden men insåg att klockan var lite för sent :angel: Hmm men men detta var klurigt!

Hör inte till tråden men kom över å hälsa på oss någon dag så du får se lilla pärlan :love:

hihi jaa för jag saknar dig när vi inte ses något alls !
Jag har fullt i veckorna och på lördag ska vi både para hund och åka på dagsläger så söndag isf, hur ser det ut för dig ?

Ett tillägg.

Jag ser heller ingen mening med att ha hanen och tiken ihop överhuvudtaget under löp. Det är mest av ondo. Både tik och hane stressar i onödan.

Jag rekommenderar att du har dom åtskilda hela tiden med en ordentlig dörr eller dubbla grindar med utrymme emellan.

Att det är storleksskillnad på hundarna och att hannen inte verkar intresserad spelar ingen roll. Det är väldigt onödigt att ta risker.

Hanen är kastrerad.:angel:
Innan när vi hade en hane till så hölls de åtskillda. Antingen var hanen i hundgården eller tvärtom. Var bägge inne så fick de turas om att vara i buren och på natten sov hanen i eget rum med stängd dörr.
Även om hanen inte visar intresse så var observant, vår hane var aldrig intresserad förrän tiken var redo och då kan det gå snabbt.

Diskuterat detta nu med henne hon kommer från!
och de verkar lösa sig rätt bra! Min kille är dock välldig förvirrad och märklig, gå hackihäl med mig vart ja än ska! ligger tillochmed på toaletten när jag duschar... väldigt märklig är han!

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
479
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 070
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken...
2
Svar
26
· Visningar
2 503
Senast: Sel
·
Hundträning Det va typ 100 år sen jag postade något här 😃 Men jag ha en tik här hemma som ha blivit tokig 😜 Hon ha börjat med ett konstigt...
Svar
1
· Visningar
356
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025