Ni som har gamla hopphästar..

Lenis

Trådstartare
..hur tar ni hand om dem, hur hårt tränar ni? Med gammal menar jag väl från 17-18 och över.. Det är ju såklart olika, såg att min gamle läromästar vunnit en LD nu igen (han är typ 26!!) :) De har försökt pensionera honom men han blev jättesur och han älskar att hoppa och är aldrig halt, då tycker jag man bara ska vara tacksam och fortsätta så länge de håller & tycker det är kul!

Men åter till ämnet; vad gör ni för att era pärlor ska hålla? Vilken höjd har ni begränsat er till?

Jag blir alldeles varm när jag får höra om hästar som din gamling! :love:

Även jag anser att man kan rida som vanligt på gamla hästar, så länge man märker att de pallar med det.
Gör man det INTE, så blir de ju ofta som din häst, de börjar vantrivas.

Min gamling är f -82, och hade i "sina glans dagar" inte kapacitet för mer än max 1,20, vilket vi tävlade några ggr.
Red mest 1,00 och 1,10.
Så han får nu ngn enstaka gång hoppa metern om det ligger i ett "lätt läge", tex i en "snäll" serie.
Men ska det vara hela banor, så räcker det med max 0,90 för honom tycker jag.

Hur man får dem att hålla?
Tja, jag kan uppenbarligen det (skryt, skryyyyyt... :o ) då jag köpte hästen i fråga -89, och har tävlat aktivt tills han var vill minnas, 16 år.
Då slutade jag tävla honom för att han är en sådan häst man får "kämpa" för att kunna hoppa på tävling, han har inte så mkt "egen gnista", och min nuvarande tävlingshäst är tvärt emot det! Så det var helt enkelt roligare att tävla ynglingen, och jag har inte råd att tävla båda.

Gamlingen är besiktad på klinik som 17-åring med orden "så här friska 17-åringar finns inte", när han klarade även böjprovet! :D
Fysioterapeft kollar honom regelbundet, och även hon tycker han är enastående fräsch.

Aldrig "morgonstel", inte stel i början av ridpasset eller ngt.

Jag kör ju bara "klassikerna" för att få mina hästar att hålla.

* Bara förstaklassigt foder.
* Jättenoga med fram och avskrittning.
* Rider aldrig på dåligt underlag.
* Är noga med omväxling i ridningen och underlaget.
* Rider ALLTID i rätt form på kort tygel.
* Noga med att ha en bra hovis.

Din gamling, vad är det för häst? Min är ett halvblod e:Lester - Abbé.

jaa...min häst är 18 år och vi har bara börjat! :)
nä, men alltså i år är första året som vi tänker tävla lite mer seriöst.
vi hoppar kring metern på tävling...
hur jag tar hand om honom? -han har ett framben och en has som man får hålla lite extra koll på, givetvis kollas alla ben noooooga, och alla ben linimenteras efter hoppning och allt hårdare arbete.
När vi hoppar så har lajen högelastiska bandage(underlägg under såklart) och efteråt får han stallbandage när benen har kylts en stund.

en veckas träningsschema kan se ut såhär:

Måndag dressyrlektion (HÅRT pass)
Tisdag tömkörning(för inkörning) eller lugnare skogstur
Onsdag uteritt med mycket trav och galopparbete
Torsdag intervallträning, (fyra lugna intervaller fn.)
Fredag dressyr(medelhårt pass)
lördag långtur i skogen ,alla gångarter
söndag dressyr (om han inte ska gå lektion på måndagen) eller lika som onsdag)

Lajen har inte full lungkapacitet, pga allergi, så det blir mest styrketräning och mindre ren konditionsträning.

hur man får dom att hålla?
Bra foder
Lagom hårt arbete livet igenom(dvs lagom för just den hästen i just den situationen
Noga koll på leder/senor/muskler
Varierande arbete,
Roligt och motiverande arbete för hästen
Den bästa hovvård som finns!
Regelbundna vet. kontroller för att hålla koll på dagsläget och kunna förebygga ev. skador

Faktiskt mest många ridhusunderlag! Det som kallas "dressyrunderlag" anser jag helkasst, för de ggr jag ridit i ridhus med sådant, så har det varit MINST 3 dm tjockt! Det är ungefär som att rida i sand eller djupare snö, vilket jag anser man gör endast korta stunder. Och då INTE i samlad form under nedsittning!

Ofta är ovanstående kombinerat med att det är HALT också!
Vilket ju ger en spänd häst när den känner att när den "tar i" tex i en avsaktning från galopp till skritt, halkar flera dm. Förutom att pålle blir spänd, så sliter det ju på benen att halka mkt.

Det som kallas "hoppunderlag" anser jag idealet i ridhus och på ridbanor! :bow:
På större arenor typ Scandinavium är det ju sådant underlag.

Likaså så rider jag inte i annat än skritt i hjulspåren på grusväg sommartid, eller om marken är frusen och snölös.
Anser det för hårt att trava eller galoppera på.

Våran gamling, min gamla ponny, gör inte så mycket nu för tiden. Han rids av min lillasyster när hon hälsar på, annars så gör han inte så mycket mer än ute med vagn/släde, när vädret tillåter. Min lillasyster hoppar honom fortfarande, och han tycker det är jättekul :).

Annars har vi ingen gamling, den äldsta är bara -89:a.

Gammal hopp B-ponny har vi här. Född -80. Tidigare gått MSV. Just nu är hon under igångsättning efter fång, repat sig väldigt bra, och är snart helt igång igen, tanken är att hon även i år ska kunna hoppa division tre (LD-LD-LC) och kanske division två (LC-LC-LB), men den sista omgången är inte alls säker. Tar allt som det kommer. Hon trivs inte som pensionär, och vill vara med och hoppa och träna, annars mår hon inte bra. Hon får träna och tävla lättare klasser medan hon är frisk och mår bra. Vi får helt enkelt se till att hon inte blir överansträngd bara.

- Regelbunden motion
- Inte för proteinrikt foder (eftersom hon också haft fång)
- Inte hoppa för högt för ofta (någon gång ibland tar tanten till sig och hoppar lite större, bortåt 90 cm)

När man kommer till en tävlingsplats med henne tror ingen att det är en 24 åring gammal tant.
Kan tilläggas att hennes senaste tävling vann hon med 4 sekunder i omhoppningen.
En liten räser ponny som man skulle kunna tro att hon kommer springa tills hon stupar.

Min gammla ponny som är 75: a hon e alltså 29 år i år
:D
gammal madam det :D hon står hos vår hovslagare och går i skogen för det mesta,,, och jagar får i hagen,, hon går med en hel skock får och anser att det är hennes livsuppgift att hålla reda på dom och valla dom från ida till sida i hagen :D
Hon har lite dåliga knän så hon hoppar inte så ofta men ibland så hoppas hon och hon älskar det :D
Annars e hon frisk å kry. Hålla dom unga i sinnet är det som gäller. Hon e korsning mellan New Forest/Arab och gick SM i dressyr i sina ungdomsdar... :banana:

Kul att det finns ett gäng piggelina gamlingar där ute :) Min gamle läromästare ägde jag aldrig så jag kan inget om härstamning tyvärr, men han har varit ute & tävlat större delen av sitt liv. Silver-SM i Sverige, var & tävlade runt i Europa, Frankrike och så.. så han har ju verkligen pressats!

Anledningen att jag frågar är den att min nye foderhäst (allt blev klart idag, bara vet.bes kvar!! :banana:) är 19 och har tävlat msv hopp och beter sig som en 4-åring och inte ser ut att vara en dag äldre än 10, så jag tänkte tävla lite och blev nyfiken på hur ni andra gör med era gamla men pigga pållar.. :)

Har en 19 åring här hemma som jag iofs inte rider på (har inte tiden, och även om jag hade det skulle jag inte få ut något av det då han bara är Cponny)
Han är nästan piggare än min 12:åriga arabkorsning ;)
Brukar springa O bralla i hagen!
Det bästa han vet är att "arabtrava" ;)

Hade en tjej som red honom lite i höstas, men slutade med det efter ett par veckor efter att han hade stuckit med henne :o

Mitt halvblodssto är 19 i år o totalt galen, älskar att hoppa :D
Hon hoppar som sagt mer än gärna, blir skitsur om det dröjer för lång tid mellan ridhusbesöken (tävling el träning)
Framåt som 17 i skogen, men tittigare än en 3-åring :rofl:
Hon har gått 1,30 tidigare, nu går hon på klubbnivå med mig, m flera segrar o plac o nollrundor :banana:
Löshoppade henne för nån vecka sen ojojoj.... :D

Jag är SUPERnoga med skötsel o ridning, inga längre viloperidoer, utan skrittrundor i skogen istället under "viloperioden".
Lång fram/avskrittning. Travar fram ordentligt o travar av efteråt.
Tar dagen som den kommer - känner av hur hon känns o reagerar o rider/jobbar utifrån det.
Omväxlande arbete - men jag rider i princip alltid utomhus, sommar som vinter.
Även omväxlande i stallmiljön - har haft henne i ett annat stall lite i vinter, vilket hon tyckte va jättespännande (hon är ju van sen tidigare att va ute mkt på tävl, trän olika stall osv)
går ute i hage så mkt som möjlgt, undviker stelhet osv
masserar m arnika liniment på benen efter varje ansträngande ridpass o även ryggen då vi "trimmat"
får massage en gång i månaden
masserar själv på de ställen hon är ngt stel/spänd nästan varje dag + stretchar halsen
rider aldrig på dåligt/hårt underlag - vintertid blir det alltså många skrittrundor i skogen då det är fruset i marken
rider aldrig "järnet"
aldrig några jättelånga pass - heller inte hårda hoppträningar, utan jag hoppar helst några språng oftare
mkt kel, pussar o gos! :love:
Hon har aldrig varit halt (förutom en liten sträckning hon fick i hagen, öm i 2 dgr, o en hovböld)

Följer man detta får man en galen häst :rofl:

I SVT24:s sändning från WC-hoppningen i Paris igår berättade de att For Pleasure, Marcus Ehnings häst, är 18 år och ändå tävlar det fortfarande på denna nivå! Hästen rids två gånger/dag för att den ska hålla sig i form och inte stelna till! Lisen Bratt (en av kommentatorerna) jämförde med sjukgymnastik: "Man ska inte ligga stilla, man ska vara i rörelse."

Jag känner en häst som fyller 21 i år han tävlas fortfarande lite. Han älskar det :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 875
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 457
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 542
Senast: Cambrie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 108
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter